ترویج مفاهیم قرآنی به وسیله هنر، اصل قرآن است
کد خبر: 3915947
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

ترویج مفاهیم قرآنی به وسیله هنر، اصل قرآن است

خوشنویس برجسته کشوری گفت: ترویج مفاهیم قرآن به وسیله هنر، اصل قرآن است که در انواع مختلف از سوی هنرمندان ارائه می‌شود.

ترویج مفاهیم قرآنی به وسیله هنر، اصل قرآن استهاشم طلائیان، خوشنویس برجسته کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: فردی مانند استاد عبدالباسط هنرش را با صوت زیبا ارائه می‌کند، فردی مانند مرحوم فرج‌الله سلحشور با ساخت فیلم‌هایی مانند حضرت یوسف و اصحاب کهف و ... و افرادی مانند بنده نیز با آثار مینیاتور، خوشنویسی و نقاشی این زیبایی‌ها را به مردم انتقال می‌دهند و این رسالت خیلی بزرگی است و با توجه به اینکه زبان هنر، زبان گویایی است برای بیان مفاهیم قرآنی خوب است که مورد توجه علما نیز قرار گیرد.

وی در رابطه با میزان ارتباط و بهره‌مندی هنرمندان با حوزه‌های علمیه و مراکز و شخصیت‌های قرآنی برای خلق آثار قرآنی، بیان کرد: بنده تصور می‌کنم میزان این ارتباط کم است، چون این روزها، دنیای هنر از دنیای دین و رسالت اصلی دین فاصله گرفته است.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: اولین کاری که بانوان هنرمند ما هنگام ورود به دانشکده‌های هنر انجام می‌دهند این است که تغییر حجاب می‌دهند و وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود که چرا چنین کاری می‌کنید پاسخ می‌دهند هنر یعنی آزادی و ادعای روشنفکری دارند و بنده فکر می‌کنم عملکرد مسئولان ما در مسائل اقتصادی و معیشی مردم نیز در این موارد تأثیرگذار بوده و به دین ضربه زده است.

طلائیان در رابطه با استقبال هنرمندان و مخاطبان هنر از تولید آثار هنری قرآنی، گفت: افراد خاص، آثار هنری تولید شده با مفاهیم قرآنی را می‌پسندند و گرایش مردم در این زمینه بیشتر به سوی اشعار ایرانی است و کارهای سفارشی نیز بیشتر در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی است، اما در حوزه‌های قرآنی نیز سفارش برای تولید آثار وجود دارد.

وی تصریح کرد: افرادی که در زمینه آثار هنری قرآنی فعالیت می‌کنند از نظر اقتصادی ضعیف و مهجور هستند و از قطب گردشگری مشهد نیز در جهت بهبود اوضاع اقتصادی هنرمندان استفاده نمی‌شود.

این هنرمند خوشنویس در رابطه با اینکه برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری چقدر می‌تواند در معرفی آثار به مردم و فروش آن‌ها تأثیرگذار باشد، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری به لحاظ معرفی آثار به مردم تأثیر بسیاری دارد، اما از لحاظ فروش آثار و کسب درآمد مطلوب نیست.

طلائیان با بیان اینکه در رابطه با هنر، در قرآن نیز سخن به میان آمده است، گفت: در قرآن در انتهای سوره اسراء چند آیه با نام اسماءالحسنی وجود دارد که در بخشی از آن خداوند می‌فرماید که من نقاش هستم و بدون اینکه از جایی الهام بگیرم جهان را نقاشی کرده‌ام.  نوآوری‌ها و نقاشی‌ها جلوه جمال خداوند هستند.

انتهای پیام
captcha