مرتضی قربانی، دبیر تولیدات مؤسسه رسانههای نوین آستان قدس رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه فضای مجازی دارای زمینه مناسبی برای فعالیت نخبگان قرآنی است، اظهار کرد: آشنایی و آموزش استفاده از فضای مجازی برای نخبگان قرآنی باید در دستور کار قرار گیرد و زمانی که آنها در این فضا شروع به فعالیت کرده و مخاطب خود را پیدا کنند قطعاً علاقهمندیشان نیز برای فعالیت در این فضا بیشتر میشود و هرچه مخاطب آنها بیشتر شود و اثر کار خود را ببینند لذت بیشتری از فعالیت در این فضا خواهند برد.
وی افزود: نمونههای بسیار مختلفی از استفاده رسانهها و فضای مجازی در رابطه با محتوای قرآنی وجود دارد، اما این اتفاق بیشتر در حوزه نرمافزارها و کلاسهای آنلاین بوده است، اما برای اینکه بخواهیم بهصورت تخصصیتر در فضای مجازی قرآن و محتوای قرآنی را منتشر کنیم هنوز جای کار بسیار زیادی وجود دارد.
دبیر تولیدات مكسسه رسانههای نوین آستان قدس رضوی در رابطه با اهمیت تولیدات محتوای قرآنی در فضای مجازی بیان کرد: این موضوع به دلیل اینکه اکثر مردم بیشتر زمانشان را در فضای مجازی و تلفنهای همراه میگذرانند حائز اهمیت است و میتوان از این طریق محتوای مناسب قرآنی را با ذائقه مخاطب، فراوری و به صورت قالبهای مختلف به او ارائه کرد.
قربانی ادامه داد: برای تبدیل محتوا میتوان از تفاسیر موضوعی قرآن و محتواهای تدبر در قرآن استفاده و آنها را به صورت قالبهای مختلف و جدید به مخاطب ارائه کرد، برای مثال میتوان آنها را به صورت موشن گرافیک و استوری موشن و کلیپ ارائه کرد که نمونههای مختلف آن را در فضای مجازی دیدهام اما به اندازه کافی وجود ندارد و افرادی که به صورت تخصصی در حوزه قرآن فعالیت میکنند باید تولیدات خود را به این سمت بیاورند.
وی تصریح کرد: سالهاست محتوای قرآنی به روشهای سنتی مانند کتابها ارائه میشود و حتی اگر در فضای مجازی وجود داشته باشد به صورت مستقیم و عینا همان ترجمه و متن قرآن به صورتهای مختلف در دسترس مخاطب قرار میگیرد و قالبهای مختلفی برای آن در نظر گرفته نشده است.
دبیر تولیدات مؤسسه رسانههای نوین آستان قدس رضوی با بیان اینکه میتوان در رابطه با این موضوع فعالیتهای مختلفی انجام داد و محتوای قرآنی را در قالبهای متفاوت به مخاطب ارائه کرد گفت: ما در توییتر صفحهای ایجاد کردهایم که هر چندساعت، یک آیه از قرآن را در آن نشر میدهیم و زمانی که افراد در توییتر فعالیت میکنند به صورت ناخوداگاه با یک آیه با توجه به موضوع روز برخورد میکنند، برای مثال اگر روزی اتفاق بدی بیفتد و مردم ناراحت باشند، آیهای امیدوارکننده در آنجا منتشر میشود و به این صورت برای مخاطب تلنگر ایجاد میکند و اگر واقعاً بخواهیم در فضای مجازی فعالیت کنیم برای انتشار اینگونه موضوعات بستر مناسبی وجود دارد.
قربانی بیان کرد: اکنون در کنار پیامرسانهای خارجی، پیامرسانهای ایرانی خوبی هم فعال هستند و برای حضور جامعه قرآنی مناسب است که میتوان به پیامرسانهایی مانند روبیکا و ایتا اشاره کرد که در زمینه توزیع و انتشار محتوا میتوانند کمک خوبی بکنند، البته تولید محتوای مخاطب پسند هم بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه به مرور زمان میتوان مخاطب اختصاصی را جذب محتوای قرآنی در فضای مجازی کرد گفت: بیشتر محتوایی که اکنون در فضای مجازی دیده میشود شامل محتوای خبری و محتوای دارای ابتذال است و حتی فردی هم که میخواهد کانالی ایجاد کند و در قالب محتوای اجتماعی فعالیت کند مجبور میشود محتوای زرد و خاکستریپسند را منتشر کند و جذب مخاطب اختصاصی در فضای مجازی سخت است، اما در طول مدت این اتفاق خواهد افتاد و با کسب اعتماد مخاطب، او جذب خواهد شد.
دبیر تولیدات مؤسسه رسانههای نوین آستان قدس رضوی عنوان کرد: بهعنوان مثال میشود به شبکه قرآن صداوسیما اشاره کرد که بسیاری از افراد فکر میکنند بازدیدکننده کمی دارد، اما طبق آماری که بنده از مسئولین صداوسیما گرفتهام این شبکه یکی از پرمخاطبترین شبکهها است که مخاطب ثابت و خاص خود را دارد و حالا این بستر را اگر به فضای مجازی بیاوریم قطعا مخاطب در فضای مجازی هم پیدا خواهد شد.
قربانی تشریح کرد: مراکزی که در حوزه قرآنی فعالیت میکنند از این ترس دارند که محتوای قرآنی در فضای مجازی دچار تحریف شود، مخاطب به درستی متوجه این محتوا نشود و به درستی به مخاطب ارائه نشود اما اگر این مراکز ذائقه مخاطب را پیدا کنند قطعا میتوانند محتوای قرآنی را به بهترین شکل به مخاطب عرضه کنند.
انتهای پیام