برگزاری مراسم عزاداری محرم در ۳۶۰ نقطه مشهد
کد خبر: 3916207
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

برگزاری مراسم عزاداری محرم در ۳۶۰ نقطه مشهد

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی از برگزاری مراسم عزاداری محرم در ۳۶۰ نقطه مشهد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در 360 نقطه مشهدسیدمهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص برگزاری مراسم مذهبی در ایام محرم و صفر بیان کرد: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) در ماه‌های محرم و صفر بر اساس دستورالعمل‌هایی که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است در مشهد و سایر شهرستان‌های استان با فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در جلسات توجیهی که با مسئولان هیئات مذهبی سراسر استان به‌منظور اغناسازی و اطلاع‌رسانی شرایط برگزاری مراسم عزاداری برگزار شده مقرر شد تا این مراسم در مشهد و شهرستان‌ها به‌صورت منطقه‌ای برگزار شود که در مشهد 300 نقطه در فضای باز و 60 نقطه به‌صورت ویژه برای برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) در نظر گرفته شد و سایر اماکن برای برگزاری مراسم عزاداری به‌صورت محلی است.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در خصوص برگزاری مراسم در 60 نقطه ویژه گفت: مراسم در این 60 نقطه ویژه با حضور سخنرانان و مداحان مطرح و در فضاهای وسیع به‌صورت متمرکز برای استفاده عموم برگزار خواهد شد.

طباطبایی در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، برگزاری مراسم باید در فضای باز صورت گیرد و افراد ضمن داشتن ماسک باید از چهار طرف در فاصله یک و نیم متری از سایر عزاداران شرکت‌کننده در مراسم استقرار یابند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین برگزاری مراسم بیشتر از دو ساعت در فضای باز ممنوع است، ضمن اینکه در فضای بسته اعم از  مساجد و حسینیه‌ها برگزاری مراسم بعد از نماز با یک منبر کوتاه و روضه‌خوانی مختصر بلامانع بوده و باید در حد یک ساعت خاتمه یابد.

ممنوعیت دسته‌روی و برپایی ایستگاه صلواتی

وی با بیان اینکه پذیرایی در مراسم عزاداری ممنوع است، اظهار کرد: اهدای نذورات و پذیرایی از عزاداران با رعایت بهداشت و در قالب بسته‌بندی بلامانع است، ضمن اینکه در این راستا پویش اطعام حسینی را با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و شهرداری مشهد با تهیه و توزیع غذای گرم در مناطق محروم به‌ویژه حاشیه شهر مشهد دنبال خواهیم کرد.

طباطبایی در خصوص برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر و استان از سوی عزاداران، ابراز کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت کشور برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم و صفر ممنوع است.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: دسته‌روی هیئات در روزهای تاسوعا و عاشورا ممنوع اعلام شده، همچنین سینه‌زنی عزاداران در فضای باز بلامانع اما در فضای بسته ممنوع است.

وی در خصوص برگزاری مراسم در روزهای تاسوعا و عاشورا، اضافه کرد: مراسم عزاداری متمرکز و مکان‌های برگزاری مراسم در این دو روز متعاقباً اعلام خواهد شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی ضمن تقدیر از شهردار مشهد در خصوص حمایت از هیئات مذهبی در شرایط شیوع کرونا، تصریح کرد: در راستای تعظیم شعائر حسینی با حمایت مدیریت شهری به‌ویژه شهردار مشهد که در لیالی قدر هیئات مذهبی را مورد حمایت قرار داد و در فضاسازی شهر نیز با ما همراه بود، مراسم عزاداری را با رعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha