توهین به مقدسات آزادی بیان نیست
کد خبر: 3923321
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

توهین به مقدسات آزادی بیان نیست

شارلی اِبدو (Charlie Hebdo) هفته‌نامه و مجله فکاهی چپ‌گرای فرانسوی است که روزهای چهارشنبه منتشر می‌شود. این مجله آشکارا خط مشی خود را ضدمذهبی اعلام کرده است. نگارش‌های این مجله شامل نقد و تمسخر مسیحیت، اسلام، یهودیت و حتی فرهنگ عامه در فرانسه است.

توهین به مقدسات آزادی بیان نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجله «شارلی ابدو» جایگزین مجله «هاراکیری» شده که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ میلادی فعالیت داشت. این مجله به دلیل توهین به ارزش‌های ملی از سوی دولت فرانسه تعطیل شد و دوباره در سال ۱۹۶۶ فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۰ و پس از مرگ ژنرال شارل دو گل با توهین به این شخص، به دستور وزیر کشور فرانسه دوباره تعطیل شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی کارمندان قدیمی تحریریه با نام تازه «شارلی ابدو» (کنایه از نام شارل دو گل) کار نشریه را با تیراژ بسیار پایین ادامه دادند و انتقاد مردم از کیفیت محتوا عامل نیمه تعطیل شدن مجله شد تا گروه دیگری به این گروه پیوسته و در سال ۱۹۹۲ هفته نامه شارلی ابدوی جدید منتشر شد.

شارلی ابدو پس از تصمیم به بازنشر کاریکاتورهای توهین‌آمیز از حضرت محمد(ص)، بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. این اقدام در هفته منتهی به تیراندازی‌های سال 2015 در دفتر روزنامه در پاریس به دلیل واکنش‌ها علیه این تصاویر انجام شده است.

در ابتدا روزنامه دانمارکی Jyllands-Posten در سال 2005 مجموعه‌ای از 12 کاریکاتور موهن از حضرت محمد(ص) در حالت‌های مختلف منتشر کرد و سپس Charlie Hebdo این تصاویر را چاپ مجدد کرد. این تصاویر طوفانی از خشم در سرتاسر جهان اسلام به راه انداخت و در نهایت با حمله به دفتر این روزنامه در سال 2015 به اوج خود رسید. ژان کابوت، کاریکاتوریست معروف به کابو، یکی از 12 نفر بود که در این حمله کشته شد.

اقدامات مشابه و در واقع آغازگر آن مربوط به کتاب «سلمان رشدی» در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی بوده است. این نویسنده ملحد بریتانیایی ـ هندی در کتاب ضد اسلامی «آیات شیطانی» شخصیت پیامبر اسلام(ص)، صحابه و همسران وی را مورد اهانت قرار داد. در همان سال امام خمینی(ره) حکم کشتن وی را صادر کردند و این فتوا تا به امروز همچنان باقی است. وی در شهر بمبئی در هند و در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد. پدر او بازرگانی هندی است. سلمان رشدی تحصیلکرده دانشگاه کمبریج و تبعه بریتانیاست.

سلمان رشدی در ماه سپتامبر 1990 اسلام را پذیرفت و گفت كه كتاب «آیات شیطانی» به‌صورت کاغذی منتشر نخواهد شد و وی شخصاً با برخی از اظهارات كتاب كه موجب آزردگی مسلمانان می‌شود، موافق نیست.

تئودور ون گوگ (از نوادگان برادر ونسان ون گوگ) فیلمساز و روزنامه‌نگار هلندی بود. در فیلم توهین‌آمیز وی که «تسلیم یا مطیع» نام دارد اسلام، عامل اصلی سرکوبی زنان مسلمان معرفی شده و شخصیت اصلی این فیلم یک دختر مراکشی است. پس از ساخت این فیلم تجمعات اعتراضی بسیاری در کشورهای آفریقایی و در مراکش رخ داد.

فیلم «فتنه» که توسط گیرت ویلدرز در ارتباط با قرآن و مسلمانان ساخته شده‌ است نیز نمونه‌ دیگری از توهین به مقدسات است. این فیلم در سال 2008 در اینترنت منتشر شد و پس از آن اعتراضات گسترده‌ای رخ داد. در سال ۲۰۱۰ میلادی و همزمان با نهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر عده‌ای از افراطی‌گرایان آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کریم کردند و خشم بسیاری از مسلمانان را برانگیختند.

سال بعد جری تونز، کشیش ضد اسلامی آمریکایی که پیش از این هم اقدام به سوزاندن قرآن در کلیسای خود کرده بود، فیلم «برائت از مسلمانان» را ساخت. این فیلم نیز بازتاب جهانی یافت و تظاهرات و اقدامات خشمگینانه مسلمانان را برانگیخت.

ترکیه

ترکیه مجله شارلی ابدو را به دلیل بازنشر کارتون‌های توهین‌آمیز به اسلام و حضرت محمد(ص) به شدت محکوم کرد. در این بیانیه، هامی آكسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توجیه این توهین و بی‌احترامی به مسلمانان با گفتن آزادی مطبوعات، هنر یا بیان، قابل توجیه نیست.

آكسوی اظهار کرد: نگرش مقامات فرانسه، به‌ویژه رئیس جمهور امانوئل مكرون، برای عدم پذیرش این حادثه به بهانه آزادی بیان نیز «غیرقابل قبول» است. در هر فرصتی، کسانی که خود را دموکرات و لیبرال معرفی می‌کنند، با استفاده از چنین اقدامات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیزی که موجب افزایش اسلام‌ستیزی و بیگانه‌ستیزی می‌شود، در حال خدمت به نسل جدید فاشیست‌ها و نژادپرستان در فرانسه و اروپا هستند.

وی تأکید کرد: این اندیشه رقت‌انگیز است كه تلاش می‌شود با بیگانه‌سازی از خود، ضربه‌ای به هماهنگی، وحدت و برابری اجتماعی میلیون‌ها مسلمان که در صلح با یکدیگر زندگی می‌کنند، وارد كنند. کسانی که ناخودآگاه این کار را انجام می دهند باید آگاه باشند که به صلح اجتماعی آسیب می‌رسانند.

آکسوی در پایان گفت: ترکیه از سیاستمداران و متحدان اروپایی خواست كه در برابر چنین حملاتی كه در حال افزایش است و به احساسات مسلمانان آسیب ‌می‌رساند، موضع‌گیری روشنی داشته باشند.

مصر

«رصدخانه مبارزه با افراط گرایی الازهر» از جامعه جهانی خواست موضع قاطعی در مورد تجاوز به مقدسات و نمادهای مسلمانان داشته باشد.

در این گزارش آمده است كه اصرار بر انتشار مجدد كاریكاتورها، سخنان نفرت‌آمیز را تقویت می‌كند، این اقدام موجب برافروختگی دو میلیارد مسلمان جهان شده و گفتگوی بین ادیان و همزیستی بین افراد با دین و اعتقادات مختلف را تضعیف می‌كند.

الازهر بار دیگر با محكومیت شدید خود در حمله جنایت‌آمیز به مقر شارلی ابدو در اوایل سال 2015، بر رد خشونت توسط اسلام تأكید كرد و از مسئولان مجله خواست كه به عقاید دیگران احترام بگذارند.

پاکستان

پاکستان این اقدام را محکوم کرد و گفت که باعث رنجش میلیاردها مسلمان است. پاکستان شاهد اعتراض ده‌ها هزار مسلمان با شعار «مرگ بر فرانسه» بود و معترضان خواستار تحریم محصولات فرانسوی شدند.

معترضان همچنین خواستار اخراج سفیر فرانسه از این کشور شدند. یکی از معترضان گفت: «ما باید پیام محکمی برای فرانسوی‌ها بفرستیم که این بی‌احترامی به پیامبر عزیزمان قابل تحمل نیست.» این اعتراضات در چندین شهر در سراسر پاکستان برگزار شد. در کراچی، راولپندی، پیشاور، لاهور و درا اسماعیل خان نیز اعتراضاتی صورت گرفت.

در ایران نیز اعتراضات و اجتماعات اعتراض‌آمیزی علیه این اقدام صورت گرفت و مردم انزجار خود را نشان دادند، همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، در واکنش به انتشار تصاویر توهین‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) از سوی مجله «شارلی ابدو» این اقدام موهن را قویاً محکوم کرد و گفت: هرگونه اهانت و بی‌احترامی به پیامبر مکرم اسلام(ص) و سایر پیامبران الهی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

منابع:
arabnews.com
asianews.it
dailystar.com
news18.com
saudigazette.com
en.wikipedia.org

انتهای پیام
captcha