خاطرات بدون اغراق یک رزمنده
کد خبر: 3923808
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

خاطرات بدون اغراق یک رزمنده

کتاب «وقتی سایه‌‌ها جان می‌گیرند» خاطرات بدون اغراق و خودنوشت سرهنگ «طیب بقایی‌مقدم» است که از سوی محبوبه‌ سادات رضوانی‌نیا بازنویسی شده است

خاطرات بدون اغراق یک رزمندهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کتاب «وقتی سایه‌ها جان می‌گیرند» به‌عنوان چهارمین کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس، خاطرات خودنوشت سرهنگ «طیب بقایی‌مقدم» از گروه 411 مهندسی رزمی ارتش جمهوری اسلامی است که از سوی «محبوبه سادات رضوانی‌‌نیا» بازنویسی شده است.

«طیب بقایی‌مقدم» در یادداشتی در ابتدای کتاب «وقتی سایه‌ها جان می‌گیرند» آورده است: آنچه از دوران نوجوانی، جوانی، جنگ تحمیلی و در نهایت بازنشستگی که در کتاب فوق عنوان کرده‌ام بدون اغراق آنچه بوده که بر من گذشته و خداوند متعال را شاکرم که پس از گذشت چند سال از دوران بازنشستگی این توفیق شامل حالم شد تا بتوانم خاطراتم را به رشته تحریر درآورم.

سرهنگ «طیّب بقایی مقدم» از رسته رزمی مهندسی نیروی زمینی ارتش است و سابقه 126 ماه حضور فعال در مناطق عملیاتی را دارد. بقایی مقدم عقیده دارد که اگر رزمنده‌ای در عملیات‌های جنگی شرکت کرده، اما خاطرات خود در آن دوران را به ثبت نرسانده باشد گویی جنگ را ناتمام رها کرده است.

بخشی از کتاب

مین‌برداری و تخریب گلوله‌های عمل نکرده هم در روزهای بعد با احتیاط و رعایت کردن نکات ایمنی ادامه داشت. روز دهم اتفاق بدی افتاد. مین والمرایی بدون سیم تله میان علف‌های خشک شده دور از چشم ماند و پای یکی از وظیفه‌ها روی آن رفت و انفجاری رخ داد.

بی‌دقتی سرباز احمدی باعث این حادثه شده بود. کسی نزدیکش نبود و فقط خود او آسیب دیده بود. فوری با کمک چند نفر از بچه‌ها او را از میدان بیرون بردیم. پزشک‌یار آمپول مرفینی به او تزریق کرد تا دردش کمتر شود. سوار آمبولانسش کردیم، اما تا بیمارستان دوام نیاورد. همان بین راه تمام کرد و شهید شد.

بعد از بازگشت از مرخصی با هم‌خانه‌ای‌ام حسن، یک دستگاه موتوری تهیه کردیم تا مثل همکاران دیگرم که آن ها هم وسایل نقلیه‌ای مانند رنو و ژیان خریده بودند، بتوانیم روزهای تعطیل در اطراف شهر گشتی بزنیم. در بازگشت از یکی از مأموریت‌ها این وسیله نقلیه کوچک، بسیار کارآمد و مؤثر قرار گرفت. ساعت 10 یکی از شب‌ها زنگ خانه به صدا درآمد. در را باز کردم با صحنه غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شدم ...

کتاب «وقتی سایه‌ها جان می‌گیرند» در شمارگان یک هزار نسخه، در 352 صفحه با قطع رقعی در سال 1397 توسط نشر ستاره‌ها و با حمایت تولید واحد مطالعات و فرهنگ پایداری حوزه هنری خراسان رضوی به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی‌های معتبر در سطح کشور و یا دفتر مرکزی نشر ستاره‌ها در مشهد واقع در بلوار شهید فرامرز عباسی، خیابان بهاران، کوچه بنفشه 6، پلاک 39 تهیه کنند.

انتهای پیام
captcha