برگزاری مسابقات قرآن جنبه رفع مسئولیت نداشته باشد
کد خبر: 3923954
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

برگزاری مسابقات قرآن جنبه رفع مسئولیت نداشته باشد

یک داور مسابقات قرآن با تأکید بر برگزاری باشکوه مسابقات قرآن، گفت: متولیان و مسئولان باید به این امر توجه کنند که برگزاری مسابقات تنها جنبه رفع تکلیف نداشته باشد.

برگزاری مسابقات قرآن جنبه رفع مسئولیت نداشته باشدمحمدجواد کاشفی، داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تفاوت برگزاری مسابقات قرآن به شیوه مجازی و حضوری ابراز کرد: در بحث داوری برگزاری به شیوه مجازی تفاوت چندانی با شیوه حضوری ندارد؛ چراکه در داوری دریافت صوت با کیفیت از متسابق مهم است. اگر در برگزاری مسابقات به شیوه مجازی شرایط صوتی مطلوب در نظر گرفته شود، در حوزه داوری تفاوتی وجود ندارد؛ چراکه همه ساله شیوه داوری به همین نحو بوده است.

کاشفی ادامه داد: اگر زمینه و زیرساخت کیفی در برگزاری مسابقات قرآن به لحاظ صوت و اینترنت مطلوب باشد، ایرادی در نحوه برگزاری مسابقات به شیوه مجازی وجود نخواهد داشت. همانطور که برگزاری مسابقات اوقاف خوشبختانه با برنامه‌ریزی خوب و با کیفیت برگزار شد و با اعتراضی از سوی متسابقان همراه نبود. در طول برگزاری مسابقات اوقاف یک مورد قطعی صدا داشتیم که باعث نگرانی متسابق شد، اما از سوی داوران، امتیاز متسابق لحاظ و مشکل برطرف شد. البته این موارد نادر است. اگرچه برخی ادارات در برگزاری مسابقات به شیوه مجازی بسیار ضعف داشتند.

برگزاری حضوری مسابقات سبب ترویج فرهنگ قرآنی می‌شود

وی تصریح کرد: مسلم است که برگزاری مسابقات به شیوه حضوری، راهی برای تبلیغ عمومی و ترویج فرهنگ قرآنی است که این امر مهم در برگزاری به شیوه مجازی اتفاق نمی‌افتد. همچنین، برای ایجاد انگیزه در متسابقان بسیار مؤثر است و علاوه بر تبلیغ و ترویج، بزرگداشت شعائر نیز محسوب می‌شود. متسابق در شیوه مجازی باید تلاوت خود را در فضایی بی‌روح، بدون حضار و با چند سیستم صوتی اجرا کند و از تشویق حضار برای ایجاد انگیزه به دور است.

کاشفی سطح متسابقان خراسان رضوی را در مرحله استانی مسابقات اوقاف و امور خیریه قابل قبول دانست و گفت: با وجود اینکه برگزاری به شیوه مجازی برای نخستین‌بار بود، اما متسابقان خوب عمل کردند و لذا برتر بودن یا نبودن سطح متسابقان نسبت به سال قبل چندان محسوس نبود. البته شاید متسابقانی باشند که برگزاری مسابقات به شیوه حضوری را به لحاظ حسی و با حضور جمعیت در فضای محفلی بپسندند و از این‌ رو تلاوت بهتری ارائه دهند. برگزاری مسابقات قرآن کریم از سوی نهادها و سازمان‌های قرآنی کشور نباید جنبه رفع مسئولیت داشته باشد؛ لذا باید به سمتی پیش برود تا به برگزاری باشکوه این امر کمک کند.

این داور مسابقات قرآن در خصوص برگزاری آموزش تخصصی در مناطق محروم بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی عمومی با تخصصی بسیار تفاوت دارد، اما اگر برگزاری دوره آموزشی در مناطق محروم با هدف استعدادیابی و با برنامه‌ریزی باشد بسیار مؤثر است. در خراسان رضوی برخی از اساتید به صورت خودجوش دوره تخصصی آموزش قرآن کریم را در شهرستان‌های محروم برگزار کرده‌اند، اما مقطعی بوده و بنده نیز در شهرستان تربت حیدریه که زادگاهم است چنین دوره‌ای را برگزار کردم. اگر این کار با برنامه‌ریزی منظم پیش رود و با حمایت یک نهاد همراه باشد، کیفیت و نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

کاشفی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه شاهد کاهش بودجه قرآنی هستیم، ضرورت دارد متولیان قرآنی در کشور بودجه ویژه‌ای را برای برگزاری مسابقات قرآن در نظر بگیرند تا مسابقات با شور و حال بیشتری برگزار شود. مسابقات قرآن در دهه‌‎‌‌های 60 و 70 بسیار باشکوه برگزار می‌شد و در بخش نهایی مسابقات جمعیت کثیری حضور می‌یافتند، اما تا سال گذشته که مسابقات حضوری بود خبری از آن شکوه دهه‌های 60 و 70 نبود؛ لذا باید برای برگزاری باشکوه مسابقات برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام
captcha