فضای تبلیغ فرهنگ قرآنی در مسابقات مجازی فراهم نیست
کد خبر: 3924193
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵

فضای تبلیغ فرهنگ قرآنی در مسابقات مجازی فراهم نیست

یک داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات به سبک مجازی تفاوت چندانی در شیوه داوری ندارد، اظهار کرد: برگزاری حضوری مسابقات قرآن فضای تبلیغی برای ترویج فرهنگ قرآن فراهم می‌کند که در شیوه مجازی این امکان مهیا نیست.

تبلیغ فرهنگ قرآنی تحت الشعاع شیوه برگزاری مسابقات استمحمدرضا شفیعی‌مؤمن، قاری برجسته و داور بین‌المللی قرآن کریم‌، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص محاسن و معایب برگزاری مسابقات قرآن کریم به شیوه مجازی اظهار کرد: در داوری مسابقات به‌ صورت حضوری و مجازی تفاوتی وجود ندارد؛ چراکه در شیوه حضوری نیز سبک داوری همانند شرایط فعلی است.

وی ادامه داد: بیشتر تفاوت‌ها در برگزاری شیوه مجازی و حضوری در خصوص شرکت‌کنندگان است و در شیوه حضوری همه متسابقان از سراسر استان باید در مشهد حضور یابند و مستمعان نیز در مراسم هستند و متسابقان در جمع حضار تلاوت خود را ارائه می‌کنند.

شفیعی‌ تصریح کرد: یکی از محاسن شیوه مجازی این است که شرکت‌کننده در شهرستان خود بدون طی کردن مسافت و خستگی سفر و از طریق ویدئوکنفرانس به ارائه تلاوت خود می‌پردازد. ضمن اینکه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم شیوع کرونا نیز کمک بسزایی می‌کند. از معایب این شیوه مشکل در سرعت اینترنت است که گاهی با تأخیر در صوت و تصویر همراه است. البته برخی از این موارد تا حدودی قابل اغماض است، اما سطح متسابقان استان چندان تفاوتی با سال گذشته نداشت و رشد فاحشی مشاهده نشد.

وی در خصوص احتمال تغییر در آیین‌نامه داوری با باقی ماندن شرایط کرونا، بیان کرد: داوری در شیوه حضوری و غیرحضوری تفاوت چندانی با هم ندارد و فقط در شیوه مجازی متسابق در یک فضا به تنهایی و دور از مستمعان به ارائه تلاوت می‌پردازد و در واقع این شیوه از برگزاری تنها ظاهر مجازی دارد و در باطن حضوری محسوب می‌شود؛ لذا ضرورتی در تغییر آیین‌نامه داوری احساس نمی‌شود.

شفیعی ادامه داد: برگزاری مسابقات به شیوه حضوری به کیفیت بحث تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی کمک می‌کند. در واقع مسابقات قرآنی را نیز برای ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی برگزار می‌کنیم، اما وقتی این امر به فضای مجازی محدود شود، قطعاً بحث تبلیغ نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در برگزاری مسابقات قرآن به شیوه مجازی اقدام خوبی کرد و این امکان را فراهم کرد که تلاوت برخط و در فضای لایو مسابقات پخش شود و به جای اینکه تعداد محدودی از افراد از تلاوت‌ها بهره ببرند، افراد زیادی از این فضای قرآنی کسب فیض کردند.

شفیعی در پایان در خصوص برگزاری دوره آموزش تخصصی قرآن کریم به‌ ویژه در مناطق محروم ابراز کرد: کم و بیش برگزاری دوره آموزشی قرآن کریم در سطح تخصصی در مناطق، استان‌های محروم، حاشیه شهرها، روستاها و مناطق کم‌برخوردار وجود دارد، اما اینکه این کار سازماندهی و از سوی یک نهاد اجرا شود، قطعاً تحول بسزایی در حوزه قرآنی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha