کیفیت برگزاری مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی مطلوب بود
کد خبر: 3924332
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

کیفیت برگزاری مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی مطلوب بود

مسئول امور قرآنی بانوان اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به مزایای برگزاری مسابقات به شیوه مجازی، کیفیت مرحله استانی را مطلوب ارزیابی کرد.

کیفیت برگزاری مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی مطلوب بودزبیده بیگلری، مسئول امور قرآنی بانوان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص کم و کیف برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی، بیان کرد: ثبت نام  این دوره از مسابقات در برخی از رشته‌ها از اواخر بهمن 98 و در برخی از رشته‌ها از 6 اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا 16 خردادماه ادامه یافت.

وی ادامه داد: چهل و سومین دوره از مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان (بخش آقایان)، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم (بخش آقایان) و تفسیر عمومی قرآن کریم  بود.

بیگلری افزود: با توجه به شرایط کرونایی در راستای کیفی‌سازی برگزاری مسابقات، چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم در مرحله شهرستانی به‌صورت منطقه‌ای برنامه‌ریزی و بر این اساس استان خراسان رضوی به ۹ منطقه تقسیم شد.

مسئول امور قرآنی بانوان اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی ابراز کرد: این دوره از مسابقات در ۹ رشته شفاهی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰، ۱۰ و پنج جزء، رشته دعاخوانی، اذان ویژه برادران، همخوانی و همسرایی و رشته تفسیر عمومی قرآن برگزار  شد.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات بیان کرد: در رشته شفاهی تعداد ۱۲۵۹ نفر به تفکیک ۶۰۴ بانو و ۶۳۹ آقا  و در رشته تفسیر ۴۷۸ نفر به تفکیک ۲۵۷ بانو و ۲۲۱ آقا شرکت کردند.

بیگلری افزود: مرحله شهرستانی مسابقات در رشته‌های شفاهی قرآن کریم مانند قرائت ترتیل، قرائت‌ تحقیق، حفظ و ... در تمامی شهرستان‌ها به جز مشهد و طرقبه‌ و شاندیز از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۲۱ تیرماه به‌صورت ویدئو کنفرانسی و در مشهد روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه و در طرقبه شاندیز ۲۴ تیرماه با فراهم کردن امکانات لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت  نیمه حضوری برگزار شد.

مسئول امور قرآنی بانوان اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: با تجربه‌ای که در برگزاری مسابقات شهرستانی بود مرحله استانی نیز با حضور ۲۱۷ متسابق به تفکیک ۱۲۳ آقا و ۹۴ بانو در این دوره از مسابقات و طی چهار روز با یکدیگر رقابت کردند.

وی گفت: مرحله استانی رشته دعاخوانی این دوره از مسابقات، قبل از مرحله استانی در هر شهرستان به‌صورت مجزا برگزار و تصویر و صوت ضبط شده از متسابقان به سازمان اوقاف ارسال شد که نتایج آن پس از بررسی از سوی سازمان اعلام خواهد شد. رشته تفسیر این دوره از مسابقات در مرحله استانی نیز مردادماه در هر شهرستان و بر اساس زمانبندی با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برگزار و نتایج نیز اعلام شد.

بیگلری در خصوص شیوه برگزاری به‌صورت مجازی بیان کرد: برگزاری به شیوه مجازی، مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌ها، رفاه حال متسابق که در شهرستان محل سکونت خود با رعایت کامل شیوه‌نامه بهداشتی ارائه تلاوت دارد و مواردی از این قبیل اشاره کرد ضمن اینکه با ارتقا یافتن سیستم صوتی نسبت به مرحله شهرستانی نیز تنها ایراد برگزاری مسابقات به این شیوه نیز برطرف شد.

مسئول امور قرآنی بانوان اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی افزود: برگزاری مسابقات به شیوه حضوری در صورت حضور مستمع ضمن ایجاد انگیزه در متسابق باعث ترویج فرهنگ قرآنی نیز می‌شود، اما اگر قرار باشد بدون مستمع برگزار شود در مجموع برگزاری به شیوه مجازی قابل قبول و مطلوب است؛ چرا که هزینه ایاب و ذهاب و اسکان و ... حدف خواهد شد.

وی در خصوص داوری این دوره از مسابقات اضافه کرد: در سال جاری با توجه به شرایط موجود دو گروه داوری برای هر رشته در دو بخش بانوان و آقایان در نظر گرفته شد؛ ضمن اینکه مسئولان اجرایی در بخش فناوری اهتمام خود را کرده تا در این راستا مشکلی برای متسابقان ایجاد نشود و با تجربه از مرحله شهرستانی این مسابقات در مرحله استانی تقریباً بدون نقص برگزار شد.

انتهای پیام
captcha