کمبود درسنامه مهمترین مشکل مراکز تخصصی حوزه است/ برگزاری 48 نشست علمی تکفیرشناسی
کد خبر: 3924810
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع):

کمبود درسنامه مهمترین مشکل مراکز تخصصی حوزه است/ برگزاری 48 نشست علمی تکفیرشناسی

معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن اعلام خبر برپایی 48 نشست علمی برای معرفی سلفیت و تکفی در این مؤسسه، نبود درسنامه را مهمترین مشکل مراکز تخصصی حوزه بیان کرد.

رئیسیحجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله رئیسی، معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه رسالت اصلی این مؤسسه، تربیت پژوهشگر در حوزه مذاهب اسلامی است، گفت: این مؤسسه در 5 عرصه تخصصی تربیت محقق در کلام  مقارن، فقه مقارن، تاریخ و حدیث مقارن فعالیت دارد و بعد از اتمام دوره آموزشی، دوره‌های پژوهشی در عرصه‌های نام برده برای آنان اجرا می‌شود و در نهایت طلاب جذب گروه‌های پژوهشی می‌شوند.

وی اضافه کرد: حاصل تلاش‌های علمی این گروه‌ها تولید 80 کتاب بوده که در کتاب سال حوزه و در همایش‌های دیگر رتبه کسب کرده‌اند؛ فعالیت‌های این مرکز تا سال 90 به صورت آزاد صورت می‌گرفت و از آن سال به بعد مجوز پذیرش طلبه در سطوح دو، سه و چهار از شورای عالی حوزه اخذ شده است.

رئیسی تصریح کرد: این مؤسسه شعبه‌هایی را هم در برخی شهرهای دیگر مانند اصفهان و مشهد داریم که 5 رشته تخصصی مانند تفسیر سطح دو، تفسیر سطح سه، کلام تطبیقی بین‌المذاهب، تربیت و مشاوره اسلامی و کلام اسلامی در آن دایر است؛ در قم هم در حال حاضر کلام تطبیقی بین‌المذاهب، مذاهب اسلامی با گرایش کلامی، تاریخ و سیره پیامبر(ص) را پذیرش داریم و کلام تطبیقی امامیه با اهل حدیث و سلفیه هم اخیرا توسط خود مرکز، طراحی و در حال آماده‌سازی است.  

رئیسی با بیان اینکه 60 استاد با این مؤسسه در حال همکاری هستند، اظهار کرد: 81 طلبه در چند رشته مشغول تحصیل هستند و طلابی که جذب گروه‌های پژوهشی هستند، 25 پژوهشگر هستند و کسانی مانند آیت‌الله نجم الدین طبسی برخی از این گروه‌ها را راهبری و هدایت علمی می‌کنند. همچنین 99 نفر فارغ‌التحصیل هم داشته‌ایم که عمدتاً جذب مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و امامت جمعه و ... شده‌اند.

استاد رشته کلام حوزه علمیه اضافه کرد: حدود 40 نفر پژوهشگر در رشته‌های مختلف داریم و 48 نفر هم در حال نوشتن پایان‌نامه در سطح سه و چهار هستند؛ حدود 20 پایان‌نامه‌ هم از سوی طلاب دفاع شده است؛ همچنین بنابه فراخور نیاز در مباحث میان‌رشته‌ای فعالیت می‌کنیم ولی تمرکز کار بر روی بحث مذاهب اسلامی است.

کمبود درسنامه؛ مهم‌ترین مشکل مراکز تخصصی حوزه

وی با بیان اینکه نبود درسنامه یکی از مهمترین مشکلات مراکز تخصصی در حوزه است و استاد باید دروس را از منابع مختلف معرفی کند، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های شورای عالی این است که درسنامه‌هایی طراحی و تولید شود و ما درسنامه 20 درس را تولید کرده‌ایم و اساتید از همین درسنامه‌ها بهره می‌برند.

رئیسی با بیان اینکه هفت عنوان کتاب در حال گذراندن فرایند چاپ است همچنین فصلنامه مطالعات مقارنه‌ای مذاهب اسلامی در این مؤسسه در حال چاپ است و طلاب دست به قلم مقالات خود را ارائه می‌کنند، افزود: پیش از بحث داعش نشست‌های علمی مؤسسه ائمه اطهار(ع) بنابر نیاز جامعه برگزار می‌شد، ولی بعد از پیدایش این شجره خبیثه، رویکرد مرکز تغییر یافت و 48 نشست علمی با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه و حتی بین‌المللی در زمینه شناساندن و نقد سلفیت و تکفیر برگزار کردیم.

معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)  اضافه کرد: محتوای این نشست‌ها به زبان‌های عربی و انگلیسی منتشر شده و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است؛ و در مجموع با برگزاری نشست‌های علمی دیگر و 12 نشست مرتبط با مدعیان دروغین مهدویت بالغ بر 70 نشست علمی در این مجموعه در سالیان اخیر برگزار شد؛ در مورد اهمیت بحث مدعیان دروغین مهدویت همین بس که جریان احمدالحسن در سالیان اخیر حتی گریبان برخی متدینین را هم گرفته است.

17 هزار جلد کتاب منبع‌شناسی

وی با بیان اینکه آموزش این مرکز پژوهش‌محور است، افزود: ویژگی دیگر مؤسسه کلاس‌های فوق برنامه به نام منبع‌شناسی است که لازمه آن داشتن کتابخانه مجهز منبع باز است، لذا در این راستا چنین کتابخانه‌ای با 5500 عنوان و بیش از 17 هزار جلد کتاب تاسیس شده است. همچنین از 9 استاد بین‌المللی از مذاهب دیگر هم دعوت شد و به این مؤسسه آمدند و به معرفی مذاهب خود پرداختند.

معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه تولید پشتوانه علمی برای تبلیغ از دیگر کارهای صورت گرفته در این مؤسسه است، تصریح کرد: برپایی 5 کارگاه آموزشی، همکاری با نهادهای علمی و جذب 60 استاد از دیگر کارهای انجام شده است که از این تعداد استاد، 25 نفر تربیت شده خود این مؤسسه هستند ضمن اینکه چندین همایش بین‌المللی از جمله تحقق عدالت در ادیان برگزار شد. 

معاون مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: تلاش شده تا طلابی جذب شوند که قبل از آنکه درگیر مسائل فرعی باشند و نگاه مادی صرف داشته باشند، رویکرد معنوی و علمی دارند و همین سبب شده تا این مؤسسه پویایی و نشاط علمی خود را حفظ کند. ضمن اینکه اخلاص آیت‌الله العظمی فاضل به عنوان مؤسس این مجموعه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

انتهای پیام
captcha