نقد و بررسی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» در نمایشگاه اقتدار ۴۰
کد خبر: 3925483
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

نقد و بررسی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» در نمایشگاه اقتدار ۴۰

نشست نقد و بررسی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» با حضور محمود رعیت‌نژاد، راوی و سعیده زارعتکار، نویسنده کتاب در غرفه سنگر کتاب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در نمایشگاه اقتدار ۴۰ برگزار شد.

برگزاری نقد و بررسی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» در نمایشگاه اقتدار 40به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، نشست نقد و بررسی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» با حضور محمود رعیت‌نژاد، راوی و سعیده زارعتکار، نویسنده کتاب در غرفه سنگر کتاب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس با عنوان اقتدار 40 در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.

سعید زراعتکار، نویسنده کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» در ابتدای این نشست گفت: کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» بیان خاطرات محمود رعیت‌نژاد، آزاده و جانباز سرافراز ایام دفاع مقدس است که یکی از بیست و سه رزمنده نوجوان کشور محسوب می‌شود که بعد از اسارت به ملاقات صدام رفتند و صدام آزادی آن‌ها را در قبال بیان پشیمانی خود از حضور در جبهه‌های نبرد قبول کرد و این بیست و سه نفر از قبول پیشنهاد صدام سرباز زدند.

وی ادامه داد: شنیدن خاطرات منحصر به فرد و عجیب و شورآفرین این رزمنده و جانباز ایام دفاع مقدس و آزاده سرافراز آنقدر شنیدنی بود که دوست داشتم هیچوقت نوشتن این کتاب تمام نشود. یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین خاطرات این کتاب ماجرای زمان اعزام به جبهه و مطالبی که بین وی و مادر محمود رعیت‌نژاد رد و بدل می‌شود مربوط است.

نویسنده کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» ادامه داد: زمانی که این آزاده بزرگوار قصد اعزام به جبهه را دارد، مادر ایشان از وی می‌خواهد که تا صدام را نکشد بازنگردد و به گفته وی دقیقاً 43 روز بعد از اعزام و اسارت در جبهه دقیقاً در موقعیتی قرار می‌گیرد که در مراسم کاخ صدام برای عکس گرفتن در پشت سر صدام قرار گرفته و تصمیم به درگیری با صدام و خفه کردن وی می‌گیرد که به خاطر بعضی مشکلات این قضیه اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: میانگین سنی بیست و سه نفری که در کاخ صدام حاضر شدند بیشتر از چهارده سال نبود اما در همین سن و سال نیز بصیرت، بینش و آگاهی آن‌ها به‌گونه‌ای بود که هیچکدام با پیشنهاد صدام همراهی نکردند و اسارت را بر آزادی خفت‌بار ترجیح دادند.

زراعتکار تأکید کرد: به نظر من ایمان، اخلاص و عشق به امام و میهن، اصلی‌ترین عاملی بود که باعث تصمیم این بیست و سه نفر اسیر آزاده و رد پیشنهاد صدام شد.

محمود رعیت‌نژاد جانباز و آزاده سرفرار و راوی کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» نیز در این نشست گفت: آنچه که باعث شد خاطره حضور بیست و سه نفر از آزادگان در کاخ صدام ماندگار شود اتحاد، انسجام، شجاعت و هدف واحدی بود که ما آن را دنبال می‌کردیم و همه با هم اسارت و زندان را بر آنچه صدام در پی آن بود ترجیح دادیم.

وی ادامه داد: هر چه زمان می‌گذرد ما به صحت تصمیم خود در امتناع از پذیرش پیشنهاد خفت بار صدام بیشتر اعتقاد پیدا می‌کنیم. پذیرش آن پیشنهاد آزادی نبود بلکه اسارت همیشگی بود و صدام با این طرح می‌خواست نقشه شوم خود را اجرا کند و در قبال آزادی ظاهری مردانگی و آزادگی ما را از بین ببرد.

یادآور می‌شود، این مراسم با اهدای لوح تقدیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به نویسنده و راوی کتاب به پایان رسید.

انتهای پیام
captcha