تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند
کد خبر: 3926297
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن هشدار نسبت به عمیق‌تر شدن شکاف بین نسلی و ضعف گفت‌وگو در خانواده‌ها، گفت: تجربه زیسته و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی باید بررسی و به سهم زنان در این زمینه توجه شود.

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنندبه گزارش ایکنا، وبینار چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، بیان تجارب زیسته زنان از تاریخ شفاهی، ادبیات، عکاسی و سینمای دفاع مقدس، امروز سه‌شنبه هشتم مهر‌ماه با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و حکمت بروجردی، پژوهشگر، شهدخت پورابراهیم، محقق، حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز و سعید صادقی، عکاس دفاع مقدس برگزار شد.

گزارش تصویری وبینار چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس

در ابتدای این وبینار، نرگس کریمی، مشاور امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده طی سخنانی اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی برای برقراری ارتباط بین دو نسل است؛ آنها که دفاع کرده‌اند و آنها که جنگ را ندیده‌اند. ما مخالف جنگ و جنگ‌افروزی هستیم. ما دفاع کرده‌ایم و دفاع برای حفظ فضیلت انسان‌ها است.

پرواز کردن با بال احساس بزرگ‌ترین اشتباه ماست

در ادامه مراسم، ابتدا دو کلیپ از ساخته‌های حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز پخش شد و این نویسنده معاصر کشورمان، ضمن بیان خاطراتی از جنگ، گفت: بیشتر اقدامات ما در خصوص دفاع مقدس مربوط به گذشته است. اما باید به این سخن امام موسی صدر برگردیم که گفت: علمای ما می‌گویند پیامبر در گذشته چه کرده است، اما سوال اصلی این است که اگر پیامبر اکنون بود، چه می‌کرد؟ ما در گذشته آدم‌های خوبی بودیم، اما آیا توانسته‌ایم آنچه بوده‌ایم را منتقل کنیم؟ گذشته برای ما به باتلاق تبدیل شده است و در آن گیر کرده‌ایم. اکنون باید بپرسیم آیا همان پویایی سال‌های گذشته را داریم؟ ما تنها با یک بال آن هم بال احساس پرواز می‌کنیم و این بزرگ‌ترین اشتباه ما است.

احمدزاده با تأکید بر اینکه اول باید نیازهای مخاطبان را بشناسیم و اگر پاسخی منطقی برای سوال‌های آنها داشتیم، ارائه کنیم، گفت: ما حرف‌هایی داریم که به روز نشده است.

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

وی در خصوص جشنواره شاد دانش‌آموزی دفاع مقدس نیز گفت: ما در ابتدا برنامه‌ای با عنوان کنگره شهدا برگزار می‌کردیم که شبیه سایر برنامه‌ها بود و چند نفر در آن سخنرانی می‌کرد و هیچ نتیجه خوبی نداشت، به همین دلیل ابتدا اسم برنامه را به جشنواره شاد دانش‌آموزی دفاع مقدس تغییر دادیم. سپس نسبت به حذف نگاه سیاسی و جناحی و نیز حذف کار ستادی اقدام کردیم و اجازه ندادیم مسئولی در جشنواره سخنرانی کند. جشنواره را هم از حالت غم به یک جشن و شادی تغییر دادیم. هر 10 دقیقه نیز در جشنواره یک آیتم شاد اجرا کردیم و هنرمندانی که بچه‌ها آنها را دوست دارند، کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس را به بچه‌ها معرفی می‌کنند. 

ساخت 148 پارک بازی در روستاها به اسم شهید همان روستا

این مستندساز کشورمان ادامه داد: امسال به دلیل کرونا جشنواره برگزار نشد. به همین دلیل به مناطق محروم رفتیم و 148 پارک بازی برای بچه‌ها به اسم شهید همان روستا ساختیم. 

وی در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: مسئله شور و نشاط در بازسازی مناطق محروم نادیده گرفته نشود و طوری عمل شود که مردم ببینند و باور کنند که اقدامات صورت گرفته با هدف سود رساندن به مردم انجام می‌شود. 

شهدخت پور ابراهیم، پژوهشگر نقش زنان در دفاع مقدس نیز به بیان نتایج این پژوهش پرداخت و گفت: سال 93، 56 پروژه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص جنگ تعریف شد که نقش زنان در جنگ تحمیلی نیز یکی از این پژوهش‌ها بود. 

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

وی ادامه داد: آمار حضور خانم‌ها در جنگ ثبت نشده است، چرا که زنان به صورت داوطلبانه در جنگ حضور داشتند. به همین دلیل، از بانوان خواستیم مستندات حضورشان را ارسال کنند که از این طریق، مستندات زیادی جمع‌آوری شد و چون بر اساس خاطرات واقعی زنان است، می‌تواند مورد استفاده هنرمندان قرار گیرد. 

وی ادامه داد: از 15 خردادماه سال 42 تا پایان جنگ، حضور زنان بررسی شد. این بررسی‌ها نشان داد زنان از فعالیت در تهیه تدارکات جنگ تا اقداماتی مانند نگهبانی، حمل مجروحان، دیده‌بانی و ... را بر عهده داشتند. 

مردان سالم حاضر به ازدواج با زنان جانباز نشدند

این پژوهشگر کشورمان افزود: شش هزار و 676 شهید خانم داریم که بیشترین شهدا مربوط به استان‌های خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی است. همچنین 9 هزار و 3 بانوی جانباز داریم. این بانوان جانباز گله‌مند هستند که تعداد زیادی از بانوان ایثار کرده و همسر مردان جانباز شده‌اند، اما مردان سالم حاضر به چنین ایثاری نشده‌اند که باید چنین ایثارگری‌هایی برای مردان نیز تعریف می‌شد. 

حکمت بروجردی، پژوهشگر و مسئول تالار زنان کتابخانه ملی نیز در خصوص کتابشناسی زنان در دفاع مقدس، گفت: از 16 هزار و 430 کتاب در حوزه جنگ ایران و عراق، 305 کتاب مربوط به بانوان است. از 263 پایان‌نامه، 13 پایان‌نامه مربوط به بانوان است. از 91 نشریه، پنج نشریه مربوط به بانوان است. از 44 تاریخ شفاهی، دو تاریخ شفاهی مربوط به بانوان است و از هفت هزار و 289 منبع دیداری ـ شنیداری، 200 منبع مربوط به بانوان است. 

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

وی اضافه کرد: از هفت هزار و 60 سند، 58 سند مربوط به زنان است. از کتاب‌های منتشر شده در خصوص بانوان، 201 کتاب خاطره‌نگاری، 33 پژوهش، 39 کتاب شعر، 91 داستان و سه فیلم‌نامه نوشته شده است. 

بروجردی در پایان به معرفی کتاب‌های ارزشمندی پرداخت که از سوی بانوان در خصوص دفاع مقدس به نگارش درآمده است. 

حضور در دفاع مقدس؛ افتخار یا وظیفه

سعید صادقی، عکاس جنگی نیز گفت: افتخارات جنگ تمام شده است، اگر افتخاری بوده باشد؛ چرا که به نظر من آنچه کردیم وظیفه بود، نه افتخار. ما بر اساس باوری که به امام و انقلاب داشتیم، به اختیار خودمان رفتیم، نه به اجبار. اما اکنون به این فکر می‌کنم که آنچه کرده‌ایم، چه خاصیتی برای نسل جوان امروز دارد؟ امروز با یک دیالوگ کسی که از این کشور فرار کرده است، جامعه متشنج می‌شود. مسئولان با بدنه مردم مهربان نیستند؛ ما در جنگ عین برادر و تکیه‌گاه برای هم بودیم. اما بدنه عمومی جامعه اکنون تکیه‌گاهی ندارند.

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

وی ادامه داد: من عکس گرفتم تا ورق تاریخ ما با حقیقت پر شود و برای هر فریم عکس‌هایم رنج کشیده‌ام. البته رنج دائمی جنگ بر تن مادران و همسران شهدا و جانبازان است. اما ببینید اکنون چه کرده‌ایم که این افتخارات دفن شده است.

این عکاس کشورمان که عکس‌های تاریخی ارزشمندی از جنگ گرفته است، افزود: ما با جنگ بازی می‌کنیم و داریم با کلیشه‌های تکراری زیبایی دفاع مقدس را دفن می‌کنیم. به راستی می‌خواهیم با این سالگرد گرفتن‌ها به کجا برسیم؟

وی همچنین اظهار کرد: ما با نسلی طرف هستیم که مثل ما فکر نمی‌کند و با ما فرق دارد. ما نسلی احساسی بودیم، اما نسل جدید نسلی منطقی‌تر است. برای این نسل عقلانی و منطقی، حتی عکس‌های جنگ هم باید در قالبی منطقی و عقلانی نقد شود. در حالی که ما به درختی خشکیده برای نمایشگاه‌ها تبدیل شده‌ایم. 

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

در پایان این وبینار نیز معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما موظف هستیم عمق ابعاد انقلاب و دفاع مقدس را به تصویر بکشیم، گفت: گرچه تعداد کتاب‌ها و فیلم‌هایی که در خصوص حضور بانوان در جنگ تحمیلی نوشته شده، نسبت به کتاب‌ها و فیلم‌های مربوط به آقایان کمتر است، اما در سال‌های اخیر بر تعداد آنها افزوده شده است.

خانواده‌های شهدایی که مسئولی به دیدن آنها نرفت

وی ادامه داد: ما طرحی به عنوان طرح سپاس در معاونت امور زنان اجرا و به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران می‌رویم. ما دیدارهایی با خانواده شهدای سرشناس داشته‌ایم که به ما اعلام کرده‌اند اولین بار است که یکی از مسئولان به دیدار آنها می‌آید.

ابتکار یکی از ابعاد مهم توجه به مسئله دفاع مقدس را توجه به ابعاد گفت‌وگوی بین نسلی این مسئله عنوان کرد و گفت: مسئله تجربه زیسته زنان ایثارگر و روایت تجربه زیسته بانوان در دفاع مقدس را همکاران ما دنبال کرده‌اند که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از تحریف تاریخ است.

وی ضمن هشدار نسبت به تلاش‌های عامدانه‌ای که برای تحریف و گرفتن روح و جان انقلاب و جنگ می‌شود، گفت: باید بیشتر بر روی تجربه زیسته و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی کار و به سهم زنان در این زمینه نیز توجه شود.

تشدید شکاف بین نسلی با فیک‌نیوزهایی که انقلاب و جنگ را تحریف می‌کنند

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این معاونت مسئله گفت‌وگوی ملی خانواده و گفت‌وگوی بین نسلی را دنبال می‌کند، گفت: مسئله این است که نمی‌توانیم با فرزندانمان درست گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو در خانواده با اختلال روبه رو است و در جامعه این اختلال ادامه پیدا می‌کند و موجب ضعف انسجام اجتماعی می‌شود.

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که فیک‌نیوزها و تحریف‌ها در جامعه غلبه داشته و شکاف بین نسلی را تشدید می‌کنند، گفت: جوانان حق دارند سؤال کنند شما انقلاب و جنگ کرده‌اید، حالا که چه؟ بر همین اساس است که ما هم سعی کرده‌ایم در گفت‌وگوی بین نسلی فرصت شنیده شدن دغدغه‎های جوانان وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha