اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3926482
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی

برگزاری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، یکی از اخبار قرآنی صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، نهم مهرماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز چهارشنبه، نهم مهرماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از مهمترین این اخبار، برگزاری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و آغاز رقابت‌های بخش قرائت این جشنواره از امروز است.

تسنیم
از 9 خبری که طی امروز و تا ساعت 13:30 بر روی خروجی صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن برگزار می‌شود/ ۱۰ قاری در هر جلسه می‌خوانند» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه در رابطه با ایام اربعین حسینی منعکس شده‌اند.

در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن برگزار می‌شود/ ۱۰ قاری در هر جلسه می‌خوانند» دارد، آمده است: «جشنواره تلاوت‌های مجلسی هرساله به همت مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار می‌شود که امسال پانزدهمین دوره آن را تجربه می‌کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو بسیاری از رویدادهای قرآنی از جمله نمایشگاه بین‌المللی قرآن و به تعویق‌افتادن مسابقات بین‌المللی قرآن این انتظار می‌رفت تا این جشنواره مردمی نیز تعطیل شود، اما قرار است که پانزدهمین دوره جشنواره از امشب در جلسه محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن برگزار شود.

جلسه قرآن محمد کاکاوند به نشانی تهران، بزرگراه نواب صفوی (شمال به جنوب) جلوتر از پل امام خمینی(ره)، انتهای خیابان گل‌های یکم، حسینیه خامس آل عبا واقع شده است.

مرحله مقدماتی بخش قرائت جشنواره پانزدهم در سطح استان تهران ویژه آقایان بالای 18 سال است و به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی قاریان، تنها 10 نفر می‌توانند به قید قرعه در جلسات تلاوت کنند.

فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این خبرگزاری، مربوط به تلاوت ترتیل یکی از صفحات کلام‌الله مجید است که خبر امروز این صفحه نیز تلاوت ترتیل صفحه 498 قرآن کریم با صدای مرحوم محمد شدیق منشاوی است.

همچنین در ادامه نیز خبر دیگری با عنوان «جاماندگان اربعین از امشب شِکوِه سر می‌دهند» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که مربوط به عزاداری ایام اربعین حسینی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر شکوه به درگاه باری تعالی و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نسبت به مشکلات که از شیوع ویروس منحوس کرونا برای مسلمانان جهان پیش آمده است؛ عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلام در ایران عزاداری امسال را با رنگ و بویی دیگر به پا خواهند کرد.

محور اصلی این عزاداری شِکوِه و شکایت از وضع موجود دنیا به محضر اباعبدالله خواهد بود. حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سخنران و مادحین مشهور در این مراسم حضور دارند.

مراسم شِکوِه جاماندگان شروع یک جریان جدیدی در بین هیات مذهبی بوده و می‌تواند نقطه عطفی در مراسمات دهه دوم و سوم صفر باشد.

این مراسم از چهارشنبه ۹ مهرماه به مدت سه شب از نماز مغرب و عشا در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود».

مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «معرفی ترجمه‌ای سلیس و خوش‌خوان از قرآن کریم برای عموم مردم» است که مربوط به روز ششم مهرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه منعکس نشده است.

همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عوان «طرح قرآنی «هدیه به غنچه‌های نور» اجرا می‌شود» دارد، مربوط به روز 31 شهریورماه بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.

ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «عالمان در مقابل هجمه‌های جعل و تحریف اربعین روشنگری کنند» است که در رابطه با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به همایش ملی اربعین پژوهی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «منصور غلامی روز چهارشنبه در پیامی به همایش ملی اربعین پژوهی که از سوی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: بزرگی و عظمت رخدادهای تاریخی چون اربعین حسینی به این است که محصور در ظرف زمانی و فضایی معینی نبوده و در مسیر تاریخ تبدیل به آیین و فرهنگ ماندگار شده‌اند و خود تبدیل به ظرف و بستری برای تبلیغ و تبیین فرهنگ ایثار، شهادت و آزادگی شده‌اند.

وی تصریح کرد: بی‌گمان واقعه بزرگ و بی‌بدیل شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام و اصحاب وفادارش، در سال ۶۱ هجری، چون منظومه‌ای است که فرا راه همه عالمان آزاده قرار دارد تا با غور و کاوش های عمیق و پربار خود جلوه‌ها و ساحت‌های تازه‌ای را از آن واقعه در اختیار عاشقان و علاقمندان این مسیر ماندگار و پربرکت قرار دهند. اربعین و فرهنگ برآمده از آن به سان کاروانی است که با حرکت پیوسته و رویش های خود توانسته تبدیل به جریانی انسانی -اجتماعی شود که همه آزادگان را در گرداگرد خویش، تجمیع کرده است و این کاروان از روز آغازین تاکنون سال به سال بالنده و شوریده‌تر شده است؛ به نحوی که همگان در تلاشند تا در آن قافله نام خویش را ثبت کنند».

باشگاه خبرنگاران جوان
«هنگام گرفتاری‌ها برای رسیدن به آرامش چه کنیم؟» و «مناجات خانگی حجت‌الاسلام انصاریان در دوران نقاهت»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

در بخش‌هایی از خبر «مناجات خانگی حجت‌الاسلام انصاریان در دوران نقاهت» آمده است: «حجت‌الاسلام حسین انصاریان که مدتی به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، دوم مهر از بیمارستان مرخص شد. اکنون یک هفته‌ای است که او در منزل شخصی دوران نقاهت خود را پشت سر می‌گذارد.

طبق گفته دکتر کولیوند، رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیاء، نشانه‌های بیماری به طور کلی از بدن او رفع شده و بهبود روند درمانی او بسیار معجزه‌گونه بوده است. او اعلام کرده بود که بهبود ایشان با توجه به سن و سالی که داشتند آن هم در این شرایط خاص، خیلی کم پیش می‌آید».

ایسنا
تنها خبری که طی امروز تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «شب شعر عاشورا نهم و دهم مهر در شیراز برگزار می‌شود» است که مربوط به سخنان احمد ده‌بزرگی، دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا، گفت: سی و پنجمین دوره شب شعر عاشورا، به عنوان مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبی در حوزه ادبیات آئینی، چهارشنبه و پنجشنبه نهم و دهم مهرماه، در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد.

احد ده‌بزرگی افزود: امسال موضوع محوری برنامه «ستارگان به مدار برگشته» با محوریت جناب حر ریاحی، جناب زهیر و تنی چند از اصحاب حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع)، است و خوشحالیم در سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و زیر سایه حضرت احمدبن موسی(ع) شاهچراغ و امامزادگان جلیل القدر با زبان شعر به تماشای همه فضیلت‌ها و زیبایی‌ها در قامت نام خورشیدی امام عاطفه‌ها بپردازیم».

ایبنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر با عناوین «فرهنگ ایثار و شهادت مقدم بر همه گفتمان‌هاست»، «معلم فرهیخته من...»، «وقف کتاب، انتقال فرهنگ به آینده است»، ««فاتح دل‌ها و دژها» نقد و بررسی می‌شود»، «قتل اصحاب رسول خدا، حافظان قرآن و هتک نوامیس اهل مدینه»، «زنان؛ عقلانیت و اندیشه» و «تولید کتاب صوتی «هفت پرده عاشورایی» در شیراز» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.

«قتل اصحاب رسول خدا، حافظان قرآن و هتک نوامیس اهل مدینه»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به واقعه تاریخی حرّه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «واقعه حَرَّة یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ سیاسی اسلام در سده نخست هجری است که حدود دو سال پس از شهادت امام حسین بن علی(ع) و در زمان خلافت یزید بن معاویه از سوی مزدوران بنی امیه در مدینه رخ داده است. در جریان این واقعه تلخ که نقطه‌ای سیاه در خلافت یزید، بلکه خلافت دودمان اموی محسوب می‌شود، گروه بسیاری از اصحاب رسول خدا(ص)، حافظان و قاریان قرآن کریم و توده مردم در شهر مدینه، قربانی جاه‌طلبی یزید بن معاویه شده و جان خود را از دست دادند. در این نوشتار، به شرح مختصر این رویداد تاریخی می‌پردازیم؛ علاقمندان می‌توانند برای مطالعه بیشتر به منابع مفصل تاریخی مراجعه کنند.

در سال ۶۲ هجری یعنی حدود دو سال پس از خلافت یزید بن معاویه، عثمان بن محمد بن أبی سفیان به فرمان خلیفه اموی یزید با مردم مناسک حج را به جای آورد. پس از ادای حج در این سال، عثمان رهسپار مدینه شد و گروهی از بزرگان مدینه را برای دیدار با خلیفه اموی برگزید و به شام گسیل داشت. از جمله افراد حاضر در این هیات اعزامی، عبدالله بن أبی عمرو بن حفص بن مغیرة مخزومی، محمد بن عمرو انصاری و… بودند.

آنان به شام رفته و با خلیفه جوان بنی امیه یعنی یزید بن معاویة دیدار کردند و پس از این دیدار، به شهر خویش بازگشتند. آنان پس از بازگشت از نزد یزید، آشکارا به او دشنام گفته و او را شایسته مسند خلافت ندانسته و از او اعلام بیزاری کردند».

میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «شرایط تحقق وطن» است که در رابطه با استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شرایط تحقق وطن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سؤال: اهل شهر (الف) هستم، مدتی است در شهر (ب) سکونت دارم و مشغول به کار شده ام، آیا شهر (ب) وطن من محسوب می‌شود و نمازم در این شهر کامل است؟

جواب: اگر در شهر (ب) قصد زندگی به مدت حدود ده سال یا بیشتر دارید، این شهر وطن شما محسوب می‌شود و در صورتی که معلوم نیست چه مدت سکونت خواهید داشت یا می‌دانید کمتر از ده سال سکونت خواهید داشت، وطن شما محسوب نمی‌شود، ولی در صورتی که بنا دارید حداقل حدود یک سال در این شهر سکونت داشته باشید مسافر محسوب نمی‌شوید و بدون قصد اقامت ده روز نیز نماز شما تمام و روزه صحیح است».

انتهای پیام
captcha