تولید و پخش ۱۸۰۰ دقیقه برنامه از صداوسیمای خراسان رضوی
کد خبر: 3931859
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
در هفته وحدت صورت می‌گیرد؛

تولید و پخش ۱۸۰۰ دقیقه برنامه از صداوسیمای خراسان رضوی

معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل‌سنت خراسان رضوی از تولید و پخش ۱۸۰۰ دقیقه برنامه از صدا و سیمای استان همزمان با هفته وحدت خبر داد.

تولید و پخش 1800 دقیقه برنامه از صداوسیمای خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف مهربان، معاون فرهنگی و اجتماعی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت خراسان رضوی و دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مراسم هفته وحدت استان، امروز، هفتم آبان‌ماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های هفته وحدت در محل این دفتر اظهار کرد: این ستاد همه ساله درآستانه هفته وحدت و حضور مجموعه نهادهای فرهنگی استان تشکیل و اعضای جلسه از اداره‌کل تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، آستان قدس رضوی و ... هستند.

وی ادامه داد: همچنین در شهرستان‌های تلفیقی که اهل سنت حضور پررنگی دارند نیز این ستاد تشکیل خواهد شد که به‌مناسبت هفته وحدت برنامه‌هایی نیز دارند. در سال جاری اولین هفته وحدتی است که سردار سرافراز قاسم سلیمانی، سردار وحدت را در جمع خود نداریم و لذا گرامیداشت این سردار به عنوان یک چهره اثرگذار که نه تنها شیعه به ایشان دلبستگی دارند، اهل سنت نیز به این شهید بزرگوار دلبستگی دارند که ارادت به ایشان در مراسم تشییع ظهور و بروز کرد.

مهربان افزود: یکی از مباحثی که در سال جاری و در هفته وحدت به آن پرداخته خواهد شد، بحث توافقات ننگین برخی از کشورهای عربی با اسرائیل است که متاسفانه شاهدیم بر خلاف عزت‌طلبی اسلام و آن نگاهی که در خصوص عزت‌طلبی از پیامبر(ص) آموخته‌ایم برخی از کشورهایی که ادعای اسلامیت دارند با دشمنان اسلام پیمان ببندند و جهت تضعیف امت اسلامی قدم بردارند.

معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت خراسان رضوی گفت: تقارن این هفته با روز استکبارستیزی از دیگر مواردی است که در این هفته و همزمان با روز ولادت پیامبر اعظم(ص) خواهد بود که این تقارن معنای عمیقی را به انسان تداعی می‌کند.

مهربان با اشاره به بحث اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) و قرآن کریم توسط نشریه فرانسوی که مورد حمایت رئیس جمهور این کشور نیز قرار گرفت، افزود: ما نیز در این هفته به نحوی انزجار امت اسلامی را نسبت به این جریان منعکس خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم در دو بخش ستاد مرکزی استانی و ستادهای شهرستانی و مردمی اجرا خواهد شد. همه ساله یکی از مهمترین برنامه‌هایمان همایش محوری بود که میهمانان و سخنرانانی از خارج از کشور حضور داشتند اما در سال جاری با توجه به شرایط کرونا آن برنامه را نخواهیم داشت.

معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی با بیان اینکه عمده برنامه‌های ما با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار خواهد شد و در صورتی که حتی یک برنامه ما با مخالفت ستاد کرونا روبه‌رو شود برگزار نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: چندین برنامه با جمعیت محدود و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار داریم که در برگزاری آن نیز تابع ستاد کرونا هستیم که این برنامه‌ها در روز اول هفته وحدت مصادف با پنجشنبه، 8 آبان‌ماه در مشهد شامل دیدار ائمه جمعه اهل سنت با نمایندگی ولی فقیه در استان و تولیت آستان قدس رضوی است.

مهربان تصریح کرد: جمعه، نهم آبان‌ماه اعزام کاروان‌های قرآنی منادیان وحدت را داریم که متشکل از ده‌ها روحانی شیعه و سنی است و به‌صورت جمع‌های 6 نفره در نمازهای جمعه سراسر استان و در اماکنی که از نظر ستاد ملی کرونا برگزاری نماز جمعه بلامانع است، شرکت خواهند کرد و تقدیر از علمای شیعه و سنی نیز در این مراسم صورت می‌گیرید.

معاون دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت خراسان رضوی گفت: روز شنبه که با نام پیامبر اعظم(ص) و با عنوان «اتحاد و وحدت اسلامی» نامگذاری شده است، نشستی تخصصی با عنوان «وحدت امت اسلام و ضرورت استکبارستیزی» را برگزار خواهیم کرد که در آن نشست جمعی 30 نفره از روحانیان شیعه و سنی و دانشگاهیان حضور پیدا خواهند کرد و سخنران این نشست حسن رحیم پور ازغدی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته وحدت چند موضوع پیگیری شده است، بیان کرد: همزمان با سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) نیز مراسم محوری جشن در حرم مطهر رضوی با رویکرد استکبارستیزی تدارک دیده شده است.

مهربان از تولید و پخش 1800 دقیقه ویژه‌برنامه در صداوسیمای استان در طول هفته وحدت خبر داد و افزود: اعزام ده‌ها مبلغ مذهبی در مناطق مختلف با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی جهت تبیین ضرورت وحدت اسلامی در هفته وحدت خواهیم داشت.

معاون دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی اضافه کرد: نتیجه و برآیند تبیین ضرورت وحدت توسط مبلغان اعزامی اتحاد امت اسلامی خواهد بود. تولید محتواهای رسانه‌ای از نماهنگ، مصاحبه و پوسترهای متعدد را در موضوع هفته وحدت دنبال خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در شهرستان‌های تلفیقی مانند تربت‌جام، سرخس، تایباد، خواف و ... برنامه‌هایی نیز از سوی ستادهای شهرستانی ترتیب داده شده است که در آغازین روز هفته وحدت غبارروبی مزار شهدا دیدار با خانواده شهدای اهل‌سنت و شیعه که از آن به عنوان شهدای وحدت یاد می کنیم نیز در دست اجرا است.

مهربان تصریح کرد: برگزاری پویش «پیامبر رحمت منادی وحدت» در قالب مسابقه با محوریت پیامبر اعظم(ص)، برگزاری نشست‌های همدلی علمای شیعه و سنی و دیدار و تکریم ائمه جمعه شیعه و اهل‌سنت را نیز در دستور کار داریم. برپایی نمایشگاه عکس و پوستر در هفته وحدت با موضوع استکبارستیزی و انزجار از هتاکان به ساحت مقدس پیامبر(ص)، برقراری ایستگاه‌های شادی وحدت با حضور فعالان مردمی در مناطق تلفیقی انجام خواهد شد.

معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی ادامه داد: تجلیل از چهره‌های وحدت‌آفرین مردمی، هنرمندان، حافظان قرآن کریم و... نیز در دستور کار است، ضمن اینکه برگزاری جلسات آموزش خانواده با رویکرد همزیستی مسالمت‌آمیز در مناطق تلفیقی نیز انجام خواهد شد.

مهربان تصریح کرد: اجرای موسیقی مقامی و سنتی و نمایش طنز اجتماعی به صورت میدانی از جمله برنامه‌های هفته وحدت در شهرستان‌های تلفیقی است، همچنین بحث نورافشانی، تزئین خیابان‌ها و اهدای گل به یکدیگر مورد تأکید است، ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود نیازمند آن هستیم فضاسازی پررنگی در شهر انجام شود.

وی راه‌اندازی کاروان‌های خودرویی جشن و شادی را از دیگر برنامه‌ها در هفته وحدت عنوان کرد و افزود: در شب میلاد پیامبر(ص) به روایت اهل‌سنت که 12 ربیع الاول است و به روایت شیعه که 17 ربیع الاول است جشن‌های گسترده مردمی را خواهیم داشت.

برپایی محافل انس با قرآن کریم در هفته وحدت

معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی از برگزاری محافل انس با قرآن کریم به صورت مشترک و با حضور اهل‌سنت و شیعه با تعداد محدود و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: در صورت دستور ستاد ملی کرونا به لغو برگزاری برنامه‌ها نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

مهربان افزود: موضوع وحدت امت اسلامی موضوعی است که به عنوان یک اعتقاد راسخ در جمهوری اسلامی همواره مورد تأکید بوده، لذا هفته وحدت یک نماد است و محور حرکت نظام اسلامی بر مدار وحدت بوده و تلاش شده هیچ جایی تبعیضی بین مذاهب صورت نگیرد.

وی ادامه داد: از همین رو است که برادران اهل سنت نیز از حقوق مساوی نیز برخوردار هستند، لذا مطرح شدن بحث وحدت برای این نیست که شیعه سنی و سنی شیعه بشود و هر کس از عقاید خود دست بردارد و به یک مذهب جدید روی آورد، بلکه معنایش این است که هم شیعه و هم اهل‎سنت با نگاه تمدنی به موضوع وحدت امت اسلامی و با هدف تقویت استقلال و عزت امت اسلامی به مشترکات خود توسل کرده و به این دید به مقوله وحدت نگاه کنند.

معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل‌سنت خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از 95 درصد مسائل فقهی و ... بین مذاهب اسلامی مشترک است، بنابراین 5 درصد اختلافی را باید رها کرد تا براساس 95 درصد مشترکات حرکت کرد.

مهربان تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا امکان برگزاری جشن‌های دهه وحدت به صورت باشکوه وجود ندارد، لذا مراسمی که در ایام دهه وحدت محدود برگزار خواهد شد امید است با بازتاب رسانه‌ای یک جریان قوی در راستای وحدت رقم بخورد. هشتگ «من عاشق محمد(ص) هستم» را در فضای رسانه‌ای دنبال می‌کنیم که مورد حمایت جریان‌های مردمی نیز قرار گرفته است و امیدواریم موجی از انزجار نسبت به اهانت‌های صورت گرفته رقم بزنیم و اجازه ندهیم چنین مسائلی دوباره تکرار شود.

انتهای پیام
captcha