گام دوم انقلاب را با نهضت کتابخوانی دنبال می‌کنیم
کد خبر: 3936444
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

گام دوم انقلاب را با نهضت کتابخوانی دنبال می‌کنیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در گام اول انقلاب با توجه به پیکار با بی‌سوادی کمتر به بحث کتاب‌خوانی توجه شده افزود: در گام دوم به دنبال نهضت کتابخوانی و پیکار با بی‌کتابی هستیم.

گام دوم انقلاب را با نهضت کتابخوانی دنبال می‌کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، امروز، اول آذرماه در آخرین روز بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در دیدار مجازی با کتابداران استان به صورت آنلاین با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار کرد: امروز کتابخانه‌های عمومی دانشگاه و فرهنگسراهای اجتماعی، نه مانند گذشته صرفأ محلی برای امانت کتاب و محیطی برای قرائت خانه بلکه به‌عنوان مکانی برای اطلاعات دانشی جامعه فعالیت دارد.

وی افزود: کتابداران نیز به عنوان افسران جبهه دانایی بیشترین سهم را در این مسیر و در راستای فعالیت‌های این حوزه دارند. استان خراسان رضوی، استان امام دانایی پیشتاز فعالیت‌های کتابخانه‌ای است که در این‌باره فعالیت‌های گسترده و متعددی را انجام داده است.

فعالیت خلاقانه کتابخانه‌های استان در ایام کرونا

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، اظهار کرد : در همین دوران کرونایی همکاران در کتابخانه‌های عمومی استان فعالیت‌ها و اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند که این فعالیت‌ها شامل برگزاری نشست‌های کتابخوان به صورت مجازی و حفظ ارتباط با اعضای کتابخانه‌های عمومی از طریق مجازی است.

وی ادامه داد: در ایام ماه محرم نیز با توجه به فضای به وجود آمده برای اولین‌بار در کشور حسینیه کتاب را راه‌اندازی کردیم و به همت کتابداران، همه کتابخانه‌های عمومی با محوریت سیره امام حسین(ع)  به عزا خانه سیدالشهداء تبدیل شد.

سبزیان افزود: در این راستا، معرفی، خوانش کتاب، سخنرانی و 10 برنامه در استودیو کتابخانه های عمومی ضبط شد، ضمن اینکه مقتل‌خوانی، خوانش کتاب و ... در بستر فضای مجازی و از طریق حسینیه کتاب پخش شد و صدا‌وسیما نیز برشی از این برنامه را از سیمای استان پخش کرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، تصریح کرد: در سراسر استان و در تمامی 250 کتابخانه عمومی استان، کتابداران توانستند در شرایط کرونایی و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده ابتکار عمل و خلاقیت خوبی، حسینیه کتاب را برپا کنند.

سبزیان ادامه داد: در ایام اربعین  که همه نگرانی از عدم حضور در راهپیمایی عظیم اربعین را داشتند و از طرفی دلباخته حضور در مراسم بودند با برپایی آئین «به تو از دور سلام» در همه کتابخانه‌های عمومی با قرائت زیارت اربعین همراه شدند.

وی گفت: در ایام رحلت نبی مکرم اسلام برنامه مشابهی با عنوان «سلام بر حبیب» و «قرائت زیارت از بعید» همراه با خوانش کتاب‌هایی با موضوع سبک و سیره نبوی برگزار شد که  استقبال خوبی از این طرح به عمل آمد.

سبزیان بیان کرد: با توجه به فراگیری کرونا و با خانه‌نشینی مردم با تلاش همکارانمان در کتابخانه‌ها پویش خانواده کتاب‌خوان راه‌اندازی شد که با مشارکت 2500 خانواده خراسانی همراه بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، تصریح کرد: در ایام هفته دفاع مقدس با توجه به شرایط کرونایی برنامه خلاقانه سنگر کتاب راه‌اندازی شد که در سراسر استان و در مقابل خانه شهدای منتخب سنگر کتاب راه‌اندازی شد و خوانش کتاب با محوریت سبک زندگی شهدا صورت گرفت که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.

وی اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در حوزه کتابخانه عمومی داریم و امروز کتابداران با عزت انگیزه و امید برای تأمین نیازهای اطلاعاتی و ارزشی با رویکرد انقلابی وارد کار شدند و اگر در گذشته  وضعیت کتابخانه‌های عمومی طوری بود که رتبه پایین نسبت به دیگر دستگاه‌ها داشت امروز به عنوان یک دستگاه پیشرو است.

سبزیان ادامه داد: در بحث شاخص‌های کتابخوانی شامل عضویت، امانت، متراژ و منابع،  استان خراسان رضوی رشد بالایی داشته است، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت خیران برای ساخت کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است.

ایفای نقش کتابخانه سیار، 19 برابر کتابخانه ثابت است

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، بیان کرد: همزمان با هفته کتابخوانی هفت کتابخانه عمومی در مناطق محروم و روستایی استان آماده افتتاح بوده که با توجه به شرایط فعلی به تعویق افتاده است.

وی افزود: هشت کتابخانه سیار برای مشهد و هشت کتابخانه سیار برای سایر شهرستان‌های استان در حال آماده‌سازی است که به تعداد کتابخانه سیار استان افزوده خواهد شد.

سبزیان گفت: کتابخانه سیار به‌عنوان یک مرکز فرهنگی سیار ارائه خدمت می‌کند و تقریبا نقش 10 کتابخانه ثابت را ایفا می‌کند و در حاشیه شهر مشهد نیز کتابخانه سیار داریم که ضمن استقبال مردمی باعث رضایت‌مندی و ایجاد امید و نشاط در اهالی آن منطقه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، اظهار کرد: با تعاملاتی که با نهادهای فرهنگی زیاد شده به دنبال نهضت کنابخوانی هستیم. اگر در گام اول انقلاب به این نکته کمتر توجه شد و تنها به پیکار بی‌سوادی رفتیم اما در گام دوم به سمت پیکار با بی‌کتابی و به دنبال نهضت کتابخوانی هستیم.

وی افزود: کتابخانه مرکزی در استان یکی از معضلات بود که با همت دستگاه‌های مختلف و همکاری همکارانمان بعد از 23 سال این کتابخانه نیز به نتیجه رسید و امروز با 28 هزار عضو به عنوان پایگاه بزرگ فرهنگی و بزرگترین کتابخانه عمومی کشور، فعالیت می‌کند.

انتهای پیام
captcha