تقویت روحیه تسلیم‌پذیری در مردم برای رهایی از فردگرایی
کد خبر: 3937780
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

تقویت روحیه تسلیم‌پذیری در مردم برای رهایی از فردگرایی

یک استاد حوزه علمیه در مشهد با اشاره به فردگرایی که در بین افراد جامعه و به ویژه جوانان وجود دارد، گفت: فردگرایی موجب شده که برخی از افراد به تنهایی، نوگرایی در دین ایجاد کرده و آنگونه که دوست دارند به دین نگاه کنند.

نوگرایی دینی در جامعه امروزحجت‌الاسلام والمسلین سید احمد موسوی، استاد حوزه علمیه در مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره موضوع نوگرایی دینی که امروزه در جامعه ما رایج شده است، اظهار کرد: در واقع امروزه وضعیت جامعه به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم تنوع طلب هستند و به آنچه که جدید باشد و پیشینه‌ای نداشته باشد، علاقه دارند. به عنوان مثال می‌توان به ورزش اشاره کرد؛ ما شاهد این امر هستیم که امروزه جوانان به ورزش‌هایی که جدید باشد روی آورده‌اند و ورزش‌های سنتی و  به دارای سابقه تمایلی ندارند که در این صورت می‌توان گفت جوانان نوگرا شده‌اند و ما می‌توانیم این رویداد و به نوعی این نوگرایی را در دین نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اما نکته قابل توجه اینجاست که اینگونه نیست که هر فردی بخواهد خود، این نوگرایی را در دین به وجود آورد، چرا که در این صورت ما با تحریف و تغییر در دین مواجه خواهیم شد و به نوعی می‌توان گفت امروزه با این روشی که برخی از افراد انجام می‌دهند و بدون اینکه علمی نسبت به دین داشته باشند،  با ارائه نظراتی نوگرایی در دین را ایجاد می‌کنند؛ این امر باعث نوگرایی دینی به سمت کج فهمی و کج کارکردی شده است.

موسوی تصریح کرد: در واقع افرادی می‌توانند این نوگرایی دینی را ایجاد کنند که صاحب‌نظر و عالم بوده و دید بازی نسبت به دین داشته باشند که ما توقع داریم همانگونه که مقام معظم رهبری با روشی بسیار زیبا و عالی، بسیاری از مطالب دینی را به صورت نوین، زیبا و جذاب برای ما بیان می‌کنند و این نوگرایی دینی را شایسته و بایسته‌ منتقل و ایجاد می‌کنند، سایر علمای برجسته و متخصص و صاحب نظران دینی ما نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و یک نوگرایی دینی مناسب و آنگونه که باید را ایجاد کنند.

این استاد حوزه علمیه در مشهد تأکید کرد: همانطور که می‌دانیم، دین اسلام، دین مرده‌ای نیست، چرا که برای هر نسل، هر زمان و هر جامعه‌ای مناسب است و مطابق با امیال و سلیقه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی نیز حرفی برای گفتن دارد و همواره می‌تواند برای لحظه به لحظه زندگی ما جدید باشد و با یک ظاهر بسیار زیبا و عامه‌پسند مطالب و مباحث مختلف را برای ما بیان کند. از این رو اسلام را باید دینی دانست که هیچگاه قدیمی نمی‌شود و همیشه می‌توان آن را جذاب و جالب نشان داد که این کار باید از سوی متخصصان این حوزه انجام شود تا تحریف و تغییری در دین صورت نگیرد.

وی با اشاره به فردگرایی که در بین افراد جامعه و به ویژه جوانان وجود دارد و این فردگرایی نیز موجب شده که برخی از افراد، خود این نوگرایی دینی را ایجاد کرده و آنگونه که دوست دارند به دین نگاه می‌کنند، گفت: این موضوع بستگی به علمیت افراد دارد و هنگامی‌که ما خود را به عنوان یک مسلمان می‌شناسیم و قبول داریم بدین منظور است که ما بنده خدا هستیم و بنده خدا نسبت به امر پروردگارش مطیع بوده و هر آنچه را که او فرمان می‌دهد باید از آن پیروی کند.

موسوی تصریح کرد: متأسفانه این تسلیم‌پذیری و بندگی در بین برخی از افراد جامعه به یک فرهنگ تبدیل نشده و همین امر باعث شده که بسیاری از افراد مطابق با سلیقه و علایق خود و بدون در نظر گرفتن اصل دین، درباره مسائل دینی تصمیم‌گیری ‌کنند که اگر این روحیه تسلیم‌پذیری و به نوعی بندگی در بین جوانان تقویت شود و در قالب یک فرهنگ در جامعه شکل گیرد، می‌تواند به افرادی که در این زمینه فردگرا هستند کمک شایانی کند.

این استاد حوزه علمیه در مشهد اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان گفت که امروزه ما با عبارت دروغ مصلحتی که بسیار هم رایج شده، مواجه هستیم که در حقیقت برخی از افرادی که هیچگونه علمی نسبت به دین ندارند این عبارت را وارد جامعه کرده‌اند و این افراد نمی‌دانند که اسلام در حقیقت هر نوع دروغی را ممنوع می‌داند و حتی هیچ اشاره‌ای به دروغ مصلحتی نکرده است. در حقیقت این مثال بارز می‌تواند بیانگر ایجاد نوگرایی دینی از سوی افرادی که عالم نبوده و به تمام مطالب دینی نیز احاطه ندارد باشد.

انتهای پیام
captcha