تشریح اقدامات و فعالیت‌های موسسه خیریه توانبخشی «شکوه مهر»
کد خبر: 3938855
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

تشریح اقدامات و فعالیت‌های موسسه خیریه توانبخشی «شکوه مهر»

مدیرعامل موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» گفت: موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر»، یک موسسه غیر انتفاعی و ویژه‌ای است، چرا که معمولا موسسات خیریه تنها در یکی از مسائل توانبخشی و یا اجتماعی فعالیت دارند، اما این موسسه در تمام مسائل اجتماعی و توانبخشی در حال فعالیت است.

تشریح اقدامات و فعالیت‌های موسسه خیریه توانبخشی «شکوه مهر»محمدهادی اشرافی بجستانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر»، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مراکزی چون آسایشگاه «شهید بهشتی»، آسایشگاه «مهر پناهندگان ضامن آهو»، «خانه پناهگاهی»، «خانه فرزندان شکوه مهر یک» از کودکان 6 تا 12 سال، خانه فرزندان شکوه مهر2 که از فرزندان 12 تا 18 سال، خانه فرزندان شکوه مهر 3 که از دختران 2 تا 6 سال، خانه فرزندان شکوه مهر 4 که از پسران 2 تا 6 سال نگه‌داری می‌کنند، از جمله مراکز زیر مجموعه این موسسه خیریه هستند که کودکان دارای معلولیت در آن‌ها زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر کودکان معلول که در این مراکز از آن‌ها مراقبت می‌شود، در خانه فرزندان شکوه مهر 5 هم کودکان بی‌سرپرست خراسان رضوی نگه‌داری می‌شوند. مرکز «مثبت زندگی» نیز یکی دیگر از مراکز ماست که در این مرکز خانواده‌ها و امور معلولینی که خارج از موسسه هستند را پیگیری می‌کنیم و همچنین مرکز پیگیری پس از ترخیص هم داریم که در این مرکز از افرادی که ترخیص می‌شوند نیز حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

تقسیم‌بندی کودکان معلول بر مبنای بهره هوشی آن‌ها

اشرافی عنوان کرد: در واقع ما افراد معلول را بر مبنای سن و بهره هوشی آن‌ها تقسیم‌بندی کرده و تعدادی را به هریک از مراکز توانبخشی که زیر مجموعه این موسسه هستند، منتقل می‌کنیم. بچه‌های کم‌توان ذهنی شدید ما که تعدادشان 75نفر بوده و بهره هوشی آن‌ها کمتر از 25 است، به‎نوعی زندگی نباتی دارند و ایزوله عمیق هستند، در آسایشگاه مهر پناهندگان ضامن آهو نگه‎داری می‌شوند. بچه‌های کم‎توان ذهنی متوسط که تعدادشان به 170 نفر می‌رسد، در آسایشگاه شهید بهشتی و بچه‌های کم توان ذهنی خفیف هم که 17 نفر هستند نیز در خانه پناهگاهی شکوه مهر از آن‌ها نگه‌داری می‌شود.
رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» اضافه کرد: بچه‌هایی که بهره‌هوشی آن‌ها بین 25 تا 40 است، افراد تربیت‏پذیر گفته می‌شود، زیرا به این دسته از افراد توسط کارشناسان تربیتی، کار درمانی و گفتار درمانی آموزش‌های تربیتی و خودیاری از جمله نحوه پوشیدن کفش، نحوه غذا خوردن، نحوه مرتب کردن تخت خواب خود، نحوه لباس تن کردن و نحوه انجام امور بهداشتی آموزش داده می‌شود.

وی عنوان کرد: فرزندان آموزش‌پذیر نیز در تقسیم‌بندی بعدی قرار می‌گیرند که به این افراد فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای را در کارگاه‌های مختلفی از جمله معرق، منبت، نقوش برجسته، گل و گیاه، شیشه و... آموزش‌داده می‌شود، همچنین بچه‌های کم‌توان دهنی خفیف هم در ساعتی که در مدرسه حضور ندارند، کارشناسان علوم تربیتی، آموزش‌ها و تمرینات لازم را ارائه می‌دهند، تا این دسته از افراد به زندگی عادی بازگردند و زندگی معمولی را تجربه کنند.

اشرافی بجستانی خاطرنشان کرد: در حقیقت این آموزش‌ها به گونه‌ای تاثیرگذار بوده است که حتی بچه‌های ایزوله‌ای که از بهره هوشی کمی برخوردار بوده‌اند، با تمرینات و آموزش‌هایی که کارشناسان ما با آن‌ها داده‌اند، پیشرفت خوبی کرده و در رده فرزندان تربیت‎پذیر قرار گرفته‌اند و همچنین این افراد در رده‌های مختلف به حدی پیشرفت کرده‌اند که امروز در کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف مشغول به کار هستند، اما این در حالی است که اگر این آموزش‌ها توسط کارشناسان ما صورت نگیرد، قطعا حتی کودکی که از بهره هوشی خوبی برخوردار است و در رده بالایی در این تقسیم‎بندی قرار دارد، همان میزان بهره هوشی که دارد را نیزاز دست خواهد داد و کم‎توانی ذهنی او شدیدتر از قبل خواهد شد.

وی اظهار کرد: علی‌رغم افرادی که در مراکز ما نگه داری می‌شوند، حدود 2000 معلول هم که دارای معلولیت‌های مختلفی مانند نابینا، ناشنوا، چند معلولیت ذهنی و... هستند و شرایط نگه‌داری در مراکز ما را ندارند، در خارج از مجموعه و در خانه‌های خودشان هستند که البته کمک‌های مادی، توانبخشی و درمانی آن‌ها نیز بر عهده ما قرار دارد.

مدیرعامل موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» تصریح کرد: سیاست ما بر این است که فرزندان بی‌سرپرست را حتی‌الامکان به خانواده‌هایی که متقاضی هستند و تمایل دارند آن‌ها را به فرزند خواندگی بپذیرند، با طی مراحل قانونی در اختیار آن‌ها قرار دهیم و ماهیانه بین 7 تا 10 فرزند در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار داده می‌شود.

اشرافی بجستانی بیان کرد: اما در خصوص فرزندان سنین بالا باید گفت که به‌دلیل اینکه این افراد به فرزند خواندگی پذیرفته نمی‌شوند، بر همین اساس این افراد را به خانواده‌های جایگزین می‌دهیم و کمک‌های مالی که آن‌ها در راستای تحصیل، معاش و ازدواجشان نیاز دارند، توسط این موسسه تامین می‌شود و خانواده‌ها هیچگونه هزینه‌ای را متحمل نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: منظور از خانواده‌های جایگزین که 160 فرزند را در اختیار این دسته از خانواده‌ها قرار داده‌ایم، خانواده‌هایی هستند که بستگان سببی و نسبی این فرزندان به‌شمار می‌روند، اما این موضوع هم وجود دارد که گاهی پیش می‌آید که برخی از این بستگان تمایلی به نگه‌داری این فرزندان ندارند، فرزندان را به ما تحویل می‌دهند و ما مجددا در اختیار بستگان دیگر آن‌ها قرار می‌دهیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» تاکید کرد: در حقیقت فعالیت‌های ما به گونه‌ای بوده که در حال حاضر 145 دختر و پسر را به لحاظ اشتغال، ازدواج و مسکن، مستقل کرده‌ایم و همچنان هم اگر مشکلی داشته باشند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم اما برخی از این افراد هستند که نه تنها نیازی به اینگونه کمک‌ها ندارند، بلکه خودشان به سطحی از جامعه رسیده‌اند که نیز به این موسسه کمک‌ می‌کنند و جزو خیرین موسسه ما محسوب می‌شوند.

اشرافی بجستانی عنوان کرد: گفتنی است که موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» تنها موسسه خیریه در مشهد مشغول به فعالیت است که دارای دانشگاه علوم‌بهزیستی است که زیر نظر آموزش عالی فعالیت دارد و با ظرفیت 2000 نفر در مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های علوم اجتماعی دانشجو می‌پذیرد و این در حالی است که نام این دانشگاه نیز در دفترچه کنکور هم ثبت شده و محصلان این موسسه در اولویت ثبت‌نام در این دانشگاه قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این موسسه را از سایر موسسات دیگر متمایز کرده، این است که از بین 400 پرسنلی که در این موسسه در حال فعالیت هستند، 60درصد آن‌ها از افرادی هستند که در این موسسه حضور داشته‌اند، زیرا با توجه به اینکه ما سعی داریم از این فرزندان حمایت کنیم، برهمین اساس از این افراد در کادر پرسنلی این موسسه بهره برده می‌شود و همچنین 40درصد پرسنل نیز از خانواده‌هایی که نیاز به حمایت دارند، مانند زنان سرپرست خانوار، در این خیریه مشغول کار می‌شوند.

مدیرعامل موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» اظهار کرد: بنابراین باید گفت که در این موسسه تمام کارهای این فرزندان از صفر تا 100 بر عهده ما است و این حمایت‌ها تا زمانیکه که مستقل شوند هم ادامه دارد و حتی بوده‌اند فرزندانی که در این موسسه نگه داری می‌شده‌اند و امروز در جامعه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند.

اشرافی اضافه کرد: اکثر هزینه‌های این موسسه توسط خیرین تامین می‌شود، به گونه‌ای که ماهیانه حدود 3میلیارد تومان را خیرین در اختیار ما قرار می‌دهند و حدود 13درصد از هزینه‌ها را نیز بهزیستی متقبل می‌شود.

خیرین در ایام کرونا کمک به این کودکان را فراموش نکنند

وی تصریح کرد: البته در این میان موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که بحث کرونا نیز باعث شده که هزینه‌های بهداشتی زیادی را متحمل شویم و همچنین علاوه بر این نیز وضعیت اقتصادی نیز باعث شده که این هزینه‌ها چندین برابر شود و این امر، کار ما را در طی این مدت دشوار کرده است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه «بوستان شکوه مهر» بیان کرد: از طرفی نیز با توجه به اینکه در طی سال ما مجالسی را در این موسسه برگزار می‌کردیم و از خیرین نیز دعوت می‌شد تا در این مجالس حضور داشته باشند و جلساتی را با آن‌ها برگزار می‌کردیم، با وجود شرایط کرونایی برگزاری چنین مجالس و جلساتی امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس ارتباط ما با خیرین کمرنگ‌تر شده، از این رو از خیرین درخواست داریم که بچه‌های این موسسه را فراموش نکنند و همانند گذشته کمک‌های خیرخواهانه خود را از آن‌ها دریغ نکنند.

انتهای پیام
captcha