۴۵ کتاب از سوی پژوهشگران مرکز فقهی تا پایان سال منتشر می‌شود / «آیات فقه مسجد» در دست اقدام
کد خبر: 3942537
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع):

۴۵ کتاب از سوی پژوهشگران مرکز فقهی تا پایان سال منتشر می‌شود / «آیات فقه مسجد» در دست اقدام

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: چندین طرح پژوهشی ممتاز را برای اولین بار در دست اقدام داریم که از جمله آنها می‌توان به طرح پژوهشی «فقه تجارت هنر هفتم»، «آیات فقه مسجد»، «اندیشه دفاعی ــ امنیتی شیخ طوسی»، «فقه امنیت» و «فقه اطلاعات» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد حسینی‌خواه، معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در گفتگو با خبرنگاران به فعالیت‌های معاونت پژوهش این مرکز اشاره کرد و افزود: در مرکز گروه‌های مختلف پژوهشی را داریم که گروه پژوهشی فقه پزشکی برای سومین سال متولی عهده‌دار برگزاری دوره آموزش پژوهش‌محور فقه پزشکی است.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در بخش معاونت پژوهش و با همکاری معاونت آموزش مرکز صورت می‌گیرد، برگزاری کارگاه‌های نقد مقالات و آموزش روش تحقیق است که دوره کارگاهی نقد مقالات در حال برگزاری است.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از انتشار کتاب «طرحنامه؛ از نگرش تا نگارش» خبر داد و افزود: این کتاب با تأکید بر تفسیر تطبیقی تألیف و منتشر شده است که به صورت درسنامه، شیوه طرح‌نامه‌نویسی را به پژوهشگران آموزش می‌دهد.

وی گزارشی از فعالیت‌های انتشاراتی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارائه داد و گفت: امسال ۳۵ عنوان کتاب در فقه عبادات، فقه سیاسی، فقه پزشکی، کلام، مطالعات مذاهب، اصول فقه، حدیث، قرآن، فقه حقوق و فقه اقتصاد چاپ کردیم که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و هم‌اکنون ۱۰ کتاب را در دست چاپ داریم که در انتظار مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، یا در چاپخانه در دست آماده‌سازی است.

حجت‌الاسلام حسینی‌خواه از عرضه دیجیتالی آثار مرکز فقهی خبر داد و گفت: با برخی از سایت‌های فروش کتاب قرارداد همکاری منعقد شده تا آثار پژوهشی و کتاب‌های فاخر مرکز منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: سامانه پژوهشی «مپفا» با همکاری معاونت فناوری و اطلاعات مرکز راه‌اندازی شده است که حاوی بانک اطلاعاتی از آثار و فعالیت‌های پژوهشی مرکز است.

وی از راه‌اندازی مجله علمی ـ تخصصی فقه و اجتهاد خبر داد و افزود: این مجله در شرف اخذ مجوز علمی ـ پژوهشی است که چهار شماره آن در سال جاری چاپ شده و مقالات شماره دهم نیز برای ویرایش در حال ارسال است.

حجت‌الاسلام حسینی‌خواه در زمینه تولید درسنامه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: با توجه به دایر بودن رشته فقه پزشکی در مرکز، برخی منابع مطالعاتی این رشته را به صورت تولید درسنامه در دست اقدام داریم یا در گروه فقه قرآن، درسنامه «آیات معاد» در دست تدوین است.

وی در زمینه طرح‌های پژوهشی مرکز افزود: طرح پژوهشی «منشور حقوق بیمار از منظر فقه امامیه» و «جراحی زیبایی» در گروه فقه پزشکی؛ طرح «تبدل پذیری مجازات‌ها در فقه امامیه» در گروه فقه و حقوق در حال اجرا است و در گروه اقتصاد هم طرح «خلق پول در اقتصاد» و «ارز های دیجیتال» از منظر فقه در دست انجام است. همچنین در گروه فقه هنر و رسانه، جلد اول کتاب «مسائل فقه هنر و رسانه» منتشر و به جامعه علمی عرضه شده است و جلد دوم هم بزودی چاپ می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: طرح پژوهشی «فقه تجارت هنر هفتم» به زودی منتشر می‌شود. در زمینه قرآن، طرح «آیات فقه مسجد» را در دست انجام داریم. در زمینه فقه سیاسی، طرح «اندیشه دفاعی ـ امنیتی شیخ طوسی» را داریم که کار‌های ویرایشی آن انجام شده و همچنین در حوزه امنیت هم «فقه امنیت» را داریم که با ستاد کل نیرو‌های مسلح تفاهمنامه همکاری داریم و در زمینه «فقه اطلاعات» هم با پژوهشکده وزارت اطلاعات همکاری داریم.

وی از برگزاری وبینار‌های علمی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ایام شیوع کرونا خبر داد و گفت: ۵ کرسی را در گروه فقه سیاسی و ۳ سخنرانی علمی را برگزار کردیم و در زمینه فقه اجتماعی هم وبیناری روز چهارشنبه با عنوان «فقه اجتماعی در اندیشه فقهای امامیه» برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی‌خواه افزود: در گروه فقه قرآن و حدیث کرسی «قواعد خاص تفسیری ــ تنزیلی موضوعی» را با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار کردیم و نیز در زمینه فقه سیاسی، سه کرسی را امسال برگزار کردیم.

وی از برگزاری جشنواره فاضل به مناسبت هفته پژوهش خبر داد و گفت: هرساله آثاری در زمینه‌های مختلف مرکز فقهی را فراخوان زده و مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و پژوهشگران و آثار برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرند و امید داریم این طرح را به صورت کشوری برای آینده برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha