احیای سنت تقریر‌نویسی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 3942547
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

احیای سنت تقریر‌نویسی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

معاون آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) از احیا و توجه ویژه به سنت مهم تقریر‌نویسی به شیوه استاندارد از سوی طلاب این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی صرفی، معاون آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، در تشریح فعالیت‌های آموزشی این مرکز علمی اظهار کرد: ما دو مقطع آموزشی در فقه و اصول داریم که شامل پایه ۷ تا ۱۰ حوزه است و همچنین مقطع خارج فقه و اصول هم در مرکز فعال است.

وی ادامه داد: در مقطع سطوح عالی فقه و اصول، ۸۰ نفر طلبه داریم که وظیفه پژوهشی که برعهده آن‌ها گذاشتیم، ارائه ۳ مقاله پژوهشی در طول سال تحصیلی است؛ یعنی تقریباً هر سه ماه باید یک مقاله علمی به ما تحویل بدهند و بعد از هر سال تحصیلی، ما ۲۴۰ مقاله علمی از طلاب نخبه حوزه داریم.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه در این مرکز، مبنا بر نخبه‌گرایی است، بیان کرد: پذیرش طلاب بعد از طی مراحل سخت صورت می‌گیرد. هر سال حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر ثبت‌نامی داریم و به عنوان مثال، امسال فقط ۱۷ نفر پذیرفته شدند؛ بنابراین مقالاتی که طلاب ما در مقطع سطح می‌نویسند، از لحاظ علمی دارای ارزش بالایی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اجرای طرح جدید در مقطع خارج مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: در این طرح، یکی از تغییرات نسبت به گذشته این است که طلبه‌ای که به طور مثال برای ۷ سال در مرکز درس خوانده، باید یک رساله پایانی به صورت انحصاری به ما بدهد. این رساله غیر از رساله سطح ۴ است که طلاب در مرکز مدیریت می‌نویسند.

حجت‌الاسلام صرفی با بیان اینکه تقریرنویسی به شیوه استاندارد، از سنت‌های مهم حوزوی است، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر، تقریر‌نویسی به شکل رونویسی از نکات استاد کلاس درس به صورت گزارش معنی می‌شود و در نتیجه، بسیاری از طلاب انجام آن را بیهوده می‌دانند، در حالی که تقریرنویسی به این معناست که طلبه جمع‌بندی مطالب را پس از برگزاری کلاس با مراجعه به منابع مختلف تکمیل کرده و یادداشت کند.

وی تصریح کرد: ما در این مرکز، طلاب خود را به تقریرنویسی به شیوه استاندارد موظف کردیم و هر طلبه درس خارج با توجه به تعطیلات در طول سال باید ۵ تا ۷ نوبت تقریر ماهیانه درس را به ما تحویل بدهند، در نتیجه حدود ۱۰۵۰ تقریر از طلاب در درس خارج در طول یک سال تحویل می‌گیریم.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این تقریر‌ها پس از ویرایش و تأیید نهایی در مرکز بایگانی و درصورت نیاز در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: طلاب خارج فقه و اصول همچنین هر سال موظف به نوشتن یک مقاله علمی تابستانی هستند که همه آن‌ها پس از ویرایش و تأیید، در وب‌سایت مرکز منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام صرفی با اشاره به برگزاری ۱۰ جلسه علمی-ترویجی و همچنین یک جلسه تمرین نظریه‌پردازی برای طلاب در طول هرسال تأکید کرد: این جلسات به ساختن شخصیت علمی و اعتماد به نفس طلبه کمک می‌کند.

وی افزود: نامزدی و تأیید صلاحیت شدن دو نفر از طلاب ما در مجلس خبرگان رهبری حوزه انتخابیه قم و تهران از ثمرات این برنامه‌های آموزشی است.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در زمینه تألیفات آموزشی، درس‌نامه‌هایی را تنظیم می‌کنیم که به حواشی کتاب‌های فقه و اصول مربوط است. سال‌هاست این کار در مرکز فقهی انجام می‌شود. در طول این چند سال، حدود ۱۵ درس‌نامه به شکل جزوه pdf منتشر و مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha