طرح حریم رضوی از منظر شهرسازی امکان تحقق ندارد
کد خبر: 3946338
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷

طرح حریم رضوی از منظر شهرسازی امکان تحقق ندارد

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد گفت: امروز تغییراتی را در طرح تفصیلی پیشنهادی بافت پیرامونی حرم مطهر، شاهدیم که از منظر شهرسازی شرایط تحقق آن امکان ندارد.

طرح حریم رضوی از منظر شهرسازی امکان تحقق نداردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، قربانعلی شیرازی، امروز، ۱۸ دی‌ماه در نشست‌ گفتمان توسعه شهری که با موضوع نقد و بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر اظهار کرد: در سال ۷۰، براساس طرح مهرازان، محدوده کنونی به‌عنوان محدوده احیاء و بهسازی در اطراف حرم مطهر رضوی پیشنهاد شد که تا قبل از این طرح در حال اجرای طرح خازنی بودیم.


بیشتر بخوانید:


وی ضمن ابراز نارضایتی از طرح فعلی ادامه داد: طرحی خازنی، دلپذیر بود که هم برای اجرای آن برای شهرداری به عنوان مجری، ساده بود و هم برای شهروندان و ساکنان قابل فهم بود که این طرح به خوبی و سادگی مباحث مربوط به سکونت را دیده بود.

شیرازی عنوان کرد: بر اساس این الگوی قابل فهم، که سال‌ها کارکرد داشت و به شهروندان در مباحث شهری پاسخگو بود کارها در حال انجام بود اما بدنه حاکمیت به این جمع‌بندی رسید که طرح خازنی طرح خوبی نیست و وزیر وقت مسکن و شهرسازی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به ضرورت توجه ویژه نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اشاره کرده بود.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد عنوان کرد: رویکرد ورود مستقیم در نوسازی و به‌سازی بافت پیرامونی که به واسطه طرح جدید اجرایی شد در شرایط مکانی و زمانی وقت، تصمیم حاکمیت بود و شهرداری با آن به جد مخالفت کرد، چراکه از یک سو تحمیل هزینه سنگینی به مجری طرح یعنی شهرداری داشت و از سوی دیگر موجب تغییر سکونت ساکنان بومی می‌شد.

شیرازی تصریح کرد: امروز هم حاکمیت دوباره تصمیم جدیدی گرفته و تمام آنچه درگذشته اتفاق افتاده را بار دیگر به گردن مجری طرح یعنی شهرداری می‌اندازد. می‌خواهم از این موضع شهرداری دفاع کنم و بگویم چرا شهرداری طرح را دو دستی و محکم چسبیده و رها نمی‌کند و با رویکرد جدید موافقت نمی‌کند؟

وی ضمن ابراز نارضایتی از نادیده گرفته شدن تجربیات ۲۰ ساله مجری طرح بیان کرد: به عنوان مجری طرح، با حداقل روزانه ۱۰۰ نفر از شهروندان بومی گفت‌وگو می‌کنیم و آن‌ها حق و حقوق خود را از ما مطالبه می‌کنند و مشکلات خود را بیان و پاسخ خود را در این خصوص دریافت می‌کنند اما باید بگویم کنار گذاشتن مجری یعنی کنار گذاشتن ۲۰ سال تجربه، این در حالی است که ما هزاران برابر بیشتر از شما با مردم گفت‌وگو داریم و ملاحظاتی را می‌شناسیم که می‌دانیم موقع اجرا این موارد قابل اجرایی شدن نیست.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد افزود: اگر این تجربه حائز اهمیت نیست، اشکالی ندارد، اما از این گلایه داریم که بزرگترین اشکال فرآیند تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر این است که شهرداری مشهد، به عنوان مجری طرح فاقد هر داده‌ای از این سند شهری است.

شیرازی اظهار کرد: اطلاعات ما براساس مکاشفات در گفت‌وگو با مردم است ضمن اینکه اگر طرح پیشنهادی مشاور منجر به رضایت مردم نشود، حاکمیت از مشاور حمایت نخواهد کرد، پس توجه داشته باشید که این طرح باید منجر به رضایت مردم شود.

وی عنوان کرد: مشاور طرح تفصیلی، از بدنه کارشناسی و تخصصی مدیریت شهری مشهد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خود استفاده نکرد. هر چند در سطح مدیریتی تعاملاتی صورت گرفته ولی این تعاملات صرفاً ارزش مدیریتی دارد و فاقد ارزش تخصصی بودن است.

شیرازی افزود: مشاور این طرح از شهرداری مشهد که تجربه کار و ارتباط با مردم این بخش از بافت شهری را دارد، نظرسنجی نکرده است. هیچ فرآیند اشتباهی به نتیجه صحیح منجر نخواهد شد.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد گفت: تجربه‌ ۲۰ ساله نادید گرفته شده در حالی که شهرداری به عنوان مجری طرح، اشکالات فرآیندها را کامل می‌شناسد و از موانع تحقق طرح آگاه بوده ولی متاسفانه از این ظرفیت و تجربه بهره‌گیری نشده است.

وی گفت: شهرداری مشهد از خواسته‌ها و پیشنهادات ساکنان بافت پیرامونی حرم مطهر آگاهی دارد و به عنوان حامی مشاور می‌توانست ایفای نقش داشته باشد و در این میان دغدغه‌های مردم و نگرانی آنان را تقلیل دهد، چرا که مسائل و مشکلات آنها لحاظ شده و با اجرای طرح جدید برطرف می‌شوند ولی این اتفاق نیفتاد و امروز باید نگرانی‌های خود را اعلام کنیم.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد عنوان کرد: سند طرح تفصیلی و ویژه براساس سندهای بالادستی تهیه می‌شوند لذا تغییر سند باید فرآیند خود را طی کند که این رویه و روال رعایت نشده و ما امروز تغییراتی را در طرح پیشنهادی شاهدیم که از منظر شهرسازی شرایط تحقق آن امکان ندارد.

وی اضافه کرد: در طرح تفصیلی، معایبی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم وجود قطار شهری اشاره کرد.

شیرازی ادامه داد: تغییر پوسته طرح امکان‌پذیر نیست، چرا که حذف و تقلیل عرض برخی از خیابان‌ها، ره‌باغ‌ها و مسیرهایی که در این طرح است مشکل‌ساز خواهد شد که نمونه‌های زیادی از این را در نارضایتی مردم شاهد بودیم.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد تصریح کرد: در طرح جدید که قرار شده خیابان شیرازی به بست، تبدیل شود و خیابان نواب هم بخشی به بست تبدیل و بخشی بن بست می‌شود تمام زمینه این تغییر در حال فراهم شدن از سوی آستان قدس است در حالی که ما معتقدیم شهر به این محور و عبور نیاز دارد و این اقدام نباید صورت گیرد.

شیرازی با بیان اینکه ضرورت تغییر وجود دارد، ابراز کرد: شهرداری مشهد خصومتی در راستای مشاوره طرح تفصیلی ندارد. ما تمایل داشتیم در تهیه طرح کمک کنیم و می‌خواهیم این به‌عنوان سند برای افرادی که سال ۱۳۷۸ از شهرداری مشهد به خاطر مخالفت حذف شدند، باقی بماند.

انتهای پیام
captcha