دشمن می‌خواهد با ترور دانشمندان، جلوی پیشرفت علم را بگیرد
کد خبر: 3947396
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵

دشمن می‌خواهد با ترور دانشمندان، جلوی پیشرفت علم را بگیرد

همسر شهید شهریاری با اشاره به اینکه قدرت یک کشور به پیشرفت علمی آن بستگی دارد، گفت: چند سالی است‌ که دشمن به ترور دانشمندان هسته‌ای روی آورده تا جلوی پیشرفت علم را بگیرد.

دشمن می‌خواهد با ترور دانشمندان، جلوی پیشرفت علم را بگیردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بهجت قاسمی، همسر شهید مجید شهریاری، شامگاه 23 دی، در همایش «بررسی ابعاد حقوقی ترور دانشمندان هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل» که از سوی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به صورت برخط برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه بیان کرد: امام علی(ع) می فرماید: «العلم سلطان»؛ علم سلطان است، اگر کشور و ملتی در حوزه علم پیشرفت کند، قدرتمند خواهد شد، بدون تعارف می‎گویم، اگر آمریکا و بسیاری از کشورها امروز قدرتمند هستند، به دلیل این است که در علم پیشرفت داشته‌اند.

وی افزود: ترور فیزیکی و بمب‎گذاری از همان اوایل انقلاب بوده و دشمنان تلاش کرده‎اند تا در جهت تضعیف نظام، اقدام به حذف فیزیکی افراد موثر داشته باشند که در ابتدا با حذف مسئولان آغاز کردند و حال چند سالی‌ است که شروع به ترور دانشمندان و نخبگان کشورمان کرده‌اند، چرا که می‌خواهند جلوی پیشرفت علم را بگیرند، اولین ترور نخبگان نیز در 11 سال پیش با ترور شهید علی‌محمدی به‌عنوان یکی از چهره‌های برتر علمی اتفاق افتاد.

قاسمی با اشاره به ترور هدفمند سایر شهدای هسته‌ای، ادامه داد: در بحث حفاظتی دانشمندان هسته‌ای، مدیریت ضعیفی اعمال شده است که البته در این خصوص نمی‌توان فردی را مقصر دانست، چرا که داشته‌های اطلاعاتی ما به اندازه سیا و موساد نیست و این اتفاقات افتاده است. پس از 10 سال در سالروز شهادت شهید شهریاری، شهید فخری‌زاده که سرآمد دانشمندان هسته‌ای کشور بود ترور شد، شاید ملت ایران ندانند ایشان در چه جایگاهی بوده، اما ما به سبب ارتباطی که همسرم با این شهید داشتند، آشنایی بیشتری داشتیم و به‎دلیل زندگی سراسر امنیتی ایشان، شناخته نشدند و حتی بسیاری از اساتید و فرهیختگان ایشان را نمی‌شناختند.

وی ابراز کرد: من به ابعاد حقوقی این مسائل واقف نیستم، اما می‌دانم که این امر باید پیگیری حقوقی شود، همانطور که خود عوامل ترور اتفاقاتی را که در کشورشان می‌افتد بعضا به ایران منتسب کرده و دادگاه تشکیل داده، ایران را محکوم و در نتیجه به پرداخت غرامت ملزم کرده است و به این بهانه دارایی‌های ایران را بلوکه می‌کنند، لذا فرهیختگان حقوقی در این راستا باید ورود کنند و از راه قانونی این مسئله پیگیری شود.

همسر شهید شهریاری تصریح کرد: به تازگی یک شکایت‎نامه از سوی خانواده‎های شهدای هسته‎ای تنظیم شد، ضمن اینکه آینده روشنی در مجامع بین‌المللی برای این اقدام نمی‌بینم، اما ضرورت دارد قوه قضاییه در این راستا ورود کند تا در گوشه‌ای از تاریخ این جنایات ثبت شود و آیندگان بدانند این اقدامات ضدبشری علیه ایران انجام شده و از دیگر سو اقداماتی هم برای احقاق حقوق صورت گرفته است.

قاسمی بیان کرد: امیدوارم روزی برسد که تلاش‎های افراد در این خصوص به ثمر برسد و در نهایت با مطالبات جدید دستگاه‎های ذیربط این ترورها محکوم شود.

انتهای پیام
captcha