کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مشهد
کد خبر: 3947688
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مشهد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته تا حدودی میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم کاهش یافته است، گفت: براساس آخرین آمارها میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم در مشهد در حال حاضر به طور میانگین ۸۵درصد است.

کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مشهدسیدحمید موسوی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸ شهر آبی و ۱۵ ‌شهر زرد در استان داریم، اظهار کرد: در شرایطی که وضعیت آبی شده و محدودیت‌ها کاهش یافته است مهمترین وظیفه همه پیشگیری است، اگر در پیشگیری به‌طور صحیح عمل شود بار سنگین از دوش حوزه درمان برداشته می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای بیماری کرونا دغدغه ستاد ملی کرونا برای شهر مشهد به خاطر موقعیت زیارتی آن بوده است و امروزه چه در ایران و چه در جهان به این نتیجه رسیده‌ایم که محدودیت، بیشتر در شرایط سخت و اوج بیماری موثر است، محدودیت‌ها خود نیز تبعاتی دارد و البته بعضی از محدودیت‌ها مانند محدودیت منع رفت‌وآمد در ساعت خاص آسیبی چندانی ایجاد نمی‌کند و راه‌حل مقابله با ویروس کرونا صرفا ایجاد محدودیت نیست چراکه در حال حاضر بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند و کرونا آسیب جدی به مشاغل وارد کرده است.

کم شدن شیب روند نزولی ابتلا به کرونا در خراسان رضوی

موسوی با اشاره به اینکه شیب روند نزولی بیماری کرونا در خراسان رضوی به تازگی کم شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها رعایت نشود دوباره به پیک بیماری خواهیم رسید.

وی ادامه داد: اگرچه برداشتن محدودیت‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند اما اعمال محدودیت‌ها راه‌حل اصلی مقابله با کرونا نیست، بلکه رعایت پروتکل‌ها راه‌ حل اصلی مبارزه و مقابله با بیماری است و کاری که ما به عنوان دستگاه اجرایی در این قسمت می‌توانیم انجام دهیم تشدید نظارت‌ها و برخورد با موارد تخلف است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت تا حدودی برای رفع مشکلات معیشتی در دوران کرونا کمک کرده و تسهیلات، بسته‌های معیشتی و حمایتی را درنظر گرفته است، بیان کرد: تا کی می‌توان به این روند در جامعه پیش رفت؟ این کار چند درصد از مشکلات را حل می‌کند؟ باید به سمتی پیش برویم که با کرونا زندگی کرده و راه زندگی کردن با این بیماری را یاد گرفته و به آن عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم در مشهد به طور میانگین ۸۵ درصد است، این آمار تا قبل از این ۹۰درصد بوده اما در دو هفته گذشته تا حدودی میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم کاهش یافته است و تنها نگرانی ما این است که مردم این مساله را عادی در نظر بگیرند، بر همین اساس تصمیماتی در نظر گرفته شده تا حساسیت مردم نسبت به بیماری افزایش یابد.

موسوی در مورد اقدامات صورت گرفته برای کنترل بیماری کرونا در حاشیه شهر مشهد بیان کرد: مسئولیت نظارت بر عهده کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی است. تیم‌های نظارتی متشکل از نماینده استانداری، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و در صورت نیاز نیروی انتظامی است و بخشی از نظارت‌ها شامل نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و اصناف است و این نظارت‌ها در همه جا انجام می‌شود و بحث پایین شهر یا بالای شهر نیست و نظارت‌ها در همه جا صورت می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی ادامه داد: براساس آمارها در حال حاضر میانگین در هر ۲۴ساعت ۵۰۰۰ مورد تخلف در ساعات منع تردد ثبت می‌شود و متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی و درخواست از مردم باز هم مشکلات وجود دارد و باید تلاش شود فرهنگ‌سازی انجام گیرد، چرا که کرونا تغییراتی در سبک زندگی ما هم ایجاد کرده و به عنوان مثال محدودیت ترد شبانه موجب شده از مهمانی‌های آخر شب کاسته شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: هنوز درمورد فعالیت مشاغل یا در مورد محدودیت‌ها یا کاهش محدودیت مشاغل ابلاغی صورت نگرفته است، در تمام استان شرایط فعالیت مشاغل در این هفته مشابه شرایط زرد در نظر گرفته شده است و تمام تصمیمات برای محدودیت‌ها و یا برداشته شدن آن‌ها با ستاد ملی کرونا است.

وی در مورد آمار ابتلا به کرونای انگلیسی در خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر خوشبختانه در خراسان‌رضوی مواردی از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی مشاهده نشده است و مهمترین پروتکلی که برای کنترل این ویروس جدید در کشور در نظر گرفته شده کنترل ورودی و خروجی کشور است، یعنی تمام کسانی که از مبدا انگلستان به کشورمان وارد می‌شوند به صورت ویژه کنترل می‌شوند، در این خصوص چهار موردی که در تهران شناسایی شدند نیز با همین پروتکل صورت گرفت و تا امروز نیز مورد جدیدی در کشور شناسایی نشده است.

مسئول دبیرخانه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی ادامه داد: در خراسان رضوی در زمان ابتدای ورود کرونای انگلیسی به کشور سه مورد مشکوک داشتیم که در نهایت ابتلای آنها به کرونای انگلیسی تایید نشد.

موسوی یادآور شد: تقریبا ۱۱ ماه است که جهان درگیر با بیماری کرونا است. از ابتدای زمزمه شروع بیماری کرونا در کشور ستاد استانی کرونا تشکیل و از آن زمان تا امروز ۷۷ جلسه ستاد استانی کرونا تشکیل شده است، در گذشته هشت کمیته زیر مجموعه ستاد استانی کرونا فعالیت می‌کردند که امروز براساس تصمیمات صورت گرفته پنج کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، کمیته اقتصادی و مشارکت‌های مردمی، کمیته درمان، کمیته علمی و کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات در حال فعالیت هستند و جلسه‌های کمیته‌ها نیز به به صورت منظم برگزار می‌شود، در استان نیز ۳۳ ستاد شهرستانی کرونا وجود دارد و آن‌ها نیز مجری ستاد ملی کرونا هستند.

وی افزود: کنترل بیماری کرونا در چند فاز درمان، پیشگیری و قرنطیه صورت می‌گیرد که مهمترین بخش آن پیشگیری است.

انتهای پیام
captcha