تقویت مبانی معرفتی رمز مصونیت جوانان از انحرافات است
کد خبر: 3947724
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

تقویت مبانی معرفتی رمز مصونیت جوانان از انحرافات است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رمز مصونیت جوانان از انحرافات تقویت مبانی و پشتوانه‌های معرفتی و معنوی است.

تقویت مبانی معرفتی رمز مصونیت جوانان از انحرافات استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم رونمایی از سامانه آموزشی تعاملی «عالم آل‌محمد» که شامگاه 24 دی‌ماه در محل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، به جایگاه رفیع هدایت انسان‌ها از گمراهی در فرهنگ اسلامی اشاره و ابراز کرد: استفاده از استعداد، ذوق، خلاقیت، ابتکار و نیروی جوانی در راستای نشر معارف اسلامی توفیق و نعمتی الهی است که مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی وظیفه انجام چنین امر مهمی را دارد.

وی با اشاره به تهاجم گسترده فرهنگی دشمن با استفاده از ابزار نوین، فعالیت در مسیر تربیت نسل جوان را یکی از ضروریات امروز جامعه دانست و عنوان کرد: با توسعه امکانات و ابزار ارتباطی دیگر هیچ مرزی وجود ندارد، این موضوع می‌تواند یک تهدید یا با عملکرد صحیح فرصتی برای نشر معارف حقه اسلام باشد، در این خصوص آستان قدس وظیفه خود می‌داند به میزان توان و امکانات در حوزه نشر معارف اسلامی و بالا بردن معرفت و آشنایی جوانان با اسلام به‌عنوان دین سعادت‌بخش و حیات آفرین، تلاش کند.

وی نشر و تعمیق معارف اسلامی و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های آستان قدس معرفی و به جوانان فعال فرهنگی توصیه کرد که از تمام ابزارها از جمله فرصتی که ابزارهای نوین در اختیار بشر قرار داده‌ است در جهت تربیت نسل جوان و توسعه اخلاق و آموزه‌های اسلامی استفاده کنند.

مروی در ادامه ضمن اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به عمق بخشی جوانان در معارف اسلامی، بر اهمیت تعمیق معرفت دینی در جامعه به‌ویژه نسل جوان تأکید و ابراز کرد: متأسفانه عمق‌بخشی به معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، ما بیشتر به شعارها و هیجانات توجه کرده‌ایم، اما اگر هیجانات، احساسات و شعارها پشتوانه معرفتی و عقلی نداشته باشند، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

تجهیز جوانان به عمق معرفتی و معنوی

وی با بیان اینکه جوانان برای عبور از لغزشگاه‌ها و دسیسه‌ها شیطانی باید به عمق معرفتی و معنوی قوی مجهز باشند، نسبت به اهمیت توجه به تقویت مبانی معرفتی جوانان در فعالیت‌های فرهنگی تأکید و اظهار کرد: در اوایل انقلاب برخی جوانان مسلمان، متدین و انقلابی به‌دلیل عدم برخورداری از پشتوانه قوی معرفتی جذب گروه‌های انحرافی همچون منافقین شدند و درنهایت علمای بزرگ و مردم بیگاه را به شهادت رساندند؛ که این امر اهمیت تقویت پشتوانه معرفتی و عمق‌بخشی در معارف دینی را نشان می‌دهد.

خودسازی و عمق‌بخشی در معارف دینی

تولیت آستان قدس رضوی ضمن توصیه به جوان‌ها نسبت به خودسازی و عمق‌بخشی در معارف دینی، ابراز کرد: اگر احساسات باشد اما عمق معرفتی و دینی نباشد، شیادهایی که در مسیر قرار گرفتند جوانان را منحرف می‌کنند.

مروی ضمن بیان توصیه‌هایی برای مؤسسه جوانان آستان قدس و مجموعه‌های فعال فرهنگی پرداخت و با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی باید در نهایت بر تأثیری‌گذاری و اصلاح جامعه منتهی شود، اظهار کرد: به دنبال ایجاد حرکت عمومی باشید، فعالیت‌های فرهنگی و ارتباطات فردبه‌فرد باید به یک حرکت اجتماعی و عمومی تبدیل شود، نهضت عظیم پیامبر گرامی اسلام نیز از تربیت افراد شروع و به یک حرکت اجتماعی عمومی ختم شد.

همت عالی و اهداف بزرگ

وی برخورداری از «همت عالی» و «اهداف بزرگ» را رویکرد دیگر این موسسه برشمرد و خطاب به جوانان فعال فرهنگی گفت: با پرورش و تقویت اراده، هدف خود را در ایجاد یک تحول اجتماعی در ایران و سپس کل جهان قرار دهید.

مروی با اشاره به تبلیغات گسترده سوء و تلاش برای نفوذ فرهنگی استکبار و صهیونیسم در کشورهای مختلف ازجمله اسلامی، عنوان کرد: چرا باید جریانات باطل بتوانند در کشوری اسلامی نفوذ و حتی خود را مقبول جلوه دهند و به فرهنگ و اعتقادات آن جامعه ضربه بزنند؟ جریان حق باید در این مسیر فعالیت کند و سخن اهل‌بیت(ع) را به گوش جوامع برساند.

وی با بیان روایت «فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا» از امام رضا(ع)، عنوان کرد: اگر مردم بر سخنان نیک اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) آگاهی پیدا کنند قطعاً پیروی خواهند کرد و اگر کاستی هست دلیلش کوتاهی ما در رساندن پیام‌های این حضرات به مردم دنیاست، هرکسی به‌اندازه توان خود می‌تواند در مرتبه‌ای از مراتب احیاکنندگان امر اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گیرد.

مروی ابراز کرد: موسسه باید مکانی را به‌عنوان پایه و الگو در فعالیت‌های فرهنگی خود قرار دهد و مشهد به‌عنوان شهر امام رضا(ع) شایسته‌ترین مکان است. باید دید که وضعیت و شرایط مشهد چقدر با معارف رضوی سنخیت دارد؟ کسبه این شهر، خیابان‌ها و جوانان این شهر چقدر متناسب خیابان‌ها و جوانان این شهر چقدر متناسب با معارف اخلاقی و آموزه‌های امام رضا(ع) هستند؟ زائری که به مشهد می‌آید باید تفاوت این شهر با دیگر شهرها را احساس کند.

وی حفظ ارتباط با حرم مطهر و برنامه‌ریزی برای زائران جوان و نوجوان را یکی دیگر از رسالت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس معرفی و عنوان کرد: پیش از ورود ویروس منحوس کرونا و در شرایط عادی، حرم مطهر سالانه حدود 30 میلیون زائر داشته است، مؤسسه جوانان باید برای این زائران برنامه‌ریزی و علاوه بر این برای خانواده کارکنان رضوی نیز برنامه داشته باشد.

تربیت دینی براساس آموزه‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب

مروی تربیت دینی براساس آموزه‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب را راهبرد فعالیت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس معرفی کرد و گفت: افق فعالیت‌های فرهنگی را باید جهانی دید اما کار را از خانه خودمان آغاز کنیم، مشهد و حرم مطهر رضوی باید اولویت فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه جوانان باشد.

در ادامه محمدحسین استادآقا، مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی تلاش برای کادرسازی و تربیت نیروی مؤمن و انقلابی برای تحقق اهداف آستان مقدس رضوی را از جمله مهمترین رویکردهای پیش روی مؤسسه جوانان برشمرد و با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب افزود: معظم‌له سه شاخصه جوانی را امید، انرژی و ابتکار معرفی کرده‌اند و این مؤسسه واجد این سه خصلت است که با وجود فراز و نشیب‌های فراوان با امید به پیش می‌رود.

وی ابراز کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نسل جوان به ایمان، اعتماد به نفس، بصیرت و مسئولیت‌پذیری نیاز دارد.

استادآقا بیان کرد: این خصائص نیز از مسیر برنامه‌های مختلف از جمله اردوهای معرفت‌افزایی، جلسات کارگاهی بصیرت‌افزا، برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی اجتماعی جوانان رضوی از طریق 400 مجموعه فعال فرهنگی در عرصه ملی، راه‌اندازی کانون‌های تخصصی جوانان در سطح کشور از طریق ارتباط و ارائه یک بسته خدمات متقابل به خانواده‌ها توسط 7 مجموعه تحت سرپرستی بنیاد کرامت رضوی، در حال محقق شدن است.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: تعریف و توسعه نمادهایی مشخص برای مشهد به عنوان شهر حضرت رضا(ع) در سطح ملی با کمک شبکه خادمیاران و یاوران رضوی و نیز دفاتر استانی خدمت، از دیگر رویکردهای اجتماعی بنیاد کرامت رضوی است.

کادرسازی و توجه به جامعیت مخاطب

مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی، به اهمیت کار فاخر و متناسب با شأن و معارف اهل‌بیت(ع) در این مؤسسه که منتسب به حضرت رضا(ع) است برای نسل جوان تاکید کرد و افزود: برای رسیدن به این هدف متعالی، فرآیند کادرسازی و تربیت فعالان فرهنگی برای نقش‌آفرینی افراد در حوزه انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی به جامعه در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: نگاه ما در کادر سازی، بر روی توجه به ساحت وجودی انسان‌ها، تقویت مبانی معرفتی و استحکام شخصیت درونی آنها متمرکز بوده است لذا تربیت انسان‌های قوی و عمیق که توان بر دوش کشیدن بار انقلاب را در طوفان‌ها و فتنه‌های پیش رو داشته باشند در دستور کار این موسسه است تا ثمره انقلاب به ظهور و انقلاب مهدوی متصل شود.

مختاری بیان کرد: مبنای کار مؤسسه جوانان این است که در خط مقدم مبارزه با انحرافات اعتقادی و رفع شبهات فراوان نسل جوان امروز حرکت و ارائه خدمت کند. نسل دهه هشتادی، نیروهای جوان و انقلابی بسیار عالی هستند که در جریان همه نفوذها، فسادها، هجمه‌ها و تخریب‌ها جذب معارف اهل بیت(ع) می‌شوند و توانایی بر دوش کشیدن بار انقلاب را دارند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی اظهار کرد: این مؤسسه تلاش کرده با بدنه بزرگی از نخبگان و چهره‌های علمی و انقلابی استانی و ملی ارتباط برقرار کرده و بیشترین محافل تعاملی در مدت 3 سال را بین اساتید و نیز نسل جوان و نوجوان برگزار کند.

مختاری توجه به جامعیت مخاطب با بکارگیری افزون بر 3 هزار تشکل مردمی و آتش به اختیار از دیگر رویکردهای مؤسسه جوانان آستان قدس برای دستیابی به هدف کادرسازی و تربیت نسل انقلابی برشمرد.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: در همین راستا، تعریف دوره‌های تربیتی تکمیلی و ارتقایی و نیز ارتباط با تشکل‌های دانشجویی و در اختیار گذاشتن مجموعه دانشجویی زیرمجموعه مؤسسه به تشکل‌های مردمی صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha