خطبه فدکیه مبانی یک انقلاب بزرگ است
کد خبر: 3948112
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

خطبه فدکیه مبانی یک انقلاب بزرگ است

مشاور ستاد اقامه نماز گفت: محتوای خطبه فدکیه دارای مبانی فکری یک انقلاب بزرگ و نزدیک به 50 آیه قرآن در آن جاسازی شده است، این خطبه وسیله‌ای برای بیان این معارف بود چرا که حضرت زهرا(س) متوجه شدند انقلاب نبوی(ص) در حال رفتن به بیراهه است.

خطبه فدکیه مبانی یک انقلاب بزرگ استبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به‌نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و مشاور ستاد اقامه نماز کشور، امروز، 27 دی‌ در ویژه‌برنامه‌ای که‌ به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) در حرم مطهر رضوی برگزار شد، درخصوص بررسی برخی از ابعاد زندگانی این حضرت، اظهار کرد: انسان برترین مخلوق خدا است و این جهان به تمامه برای انسان آفریده شده و حیف است که این انسان به بیراهه برود، بدین منظور خدا کتب آسمانی و انبیاء را نازل و ارسال کرده است که این انبیاء، گاه خود و اصحابشان در راه هدایت انسان‌ها شهید می‌شدند.

این کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» ادامه داد: تا نوبت رسید به آخرین نبی الهی که ایشان هم رحلت‌شان نزدیک شد و از آسمان وحی آمد که جانشینان خود را معرفی کن وگرنه رسالت‌ را به پایان نرسانده‌‌ای. از این رو، رسول خاتم(ص) در غدیر خم 12 نور معصوم(ع) را به عنوان جانشینان خود معرفی کردند.

پیامبر(ص) بیشترین عزاداری را برای مصائب اهل بیت(ع) کرده‌اند

وی تصریح کرد: مرحوم شیخ صدوق نقل می‌کند، روزی امام حسن(ع) بر پیامبر(ص) وارد شد و پس از آن حضرت(ع)، امام حسین(ع) وارد شد، رسول خدا(ص) آن‌ها را در آغوش گرفتند و گریستند، سپس حضرت زهرا(س) وارد شد، حضرت رسول(ص) ایشان را نیز نزد خود نشاندند و باز هم مغموم شدند، سپس امیر مؤمنان علی(ع) وارد شدند و پیامبر(ص) آن حضرت(ع) را نیز با همان حال مغموم نزد خود نشاندند، از حضرت(ص) پرسیدند: آیا این‌ها شما را شاد نمی‌کنند؟ پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: محبوب‌ترین خلق خدا در زمین برای من این چهار نفر هستند، گریه من برای مظلومیت آن‌ها است، برترین مخلوقات خدا را به فجیع‌ترین شکل از بین می‌برند.

بهشتی بیان کرد: از این رو، در عزای آن‌ها و به دلیل مصائبی که بر آن‌ها به عنوان حجت‌های الهی وارد شده، عزاداری می‌کنیم، مصائبی که ابتدا بر حضرت زهرا(س) وارد شد و بعد در حق امیرالمؤمنین(ع) روا داشتند تا نهایتاً به امام عسکری(ع) منتهی شد. باید توجه داشت پیامبر(ص) بیشترین عزاداری را برای مصائب اهل بیت(ع) داشته‌اند. از این رو، اینکه ما مجلس عزاداری گرفته و مداح ، سخنران و شاعر می‌آوریم در واقع به سنت نبوی عمل می‌کنیم.

ائمه(ع) در مسائل انسانی الگوی ما هستند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این ایام و ویژگی‌هایش می‌تواند به جامعه در الگوگیری از سبک زندگی فاطمی(س) کمک کند، گفت: شاید دو دهه قبل در رسانه‌ها فراوان این مطلب مطرح می‌شد که آیا انسان‌های 14 قرن پیش می‌توانند الگوی امروز ما باشند، در واقع این را همان وسواسان خناس بر زبان‌ها انداختند، در حالی‌که باید توجه داشت الگوگیری ما از ائمه و اهل‌بیت(ع) در مسائل انسانی است که فرا زمانی و فرا زمینی هستند، چنانکه قرآن از حضرت ابراهیم خلیل(ع) به الگوی انسانی یاد می‌کند، چون آن حضرت(ع) به ویژگی‌هایی آراسته بود که الگوگیری از آن‌ها در هر عصری به کار انسان می‌آید و راهگشا است.

سبک زندگی فاطمی(س) برای همه روزگاران الگو است

مشاور ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: صفات انسانی همچون صداقت، پاکی، ابتکار، ایستادگی و مقاومت از جمله مسائلی است که سوار بر زمان و زمین هستند. برای مثال حضرت یوسف(ع) در جوانی در کاخ شاه با پیشنهاد گناه مواجه شد اما تقوا پیش گرفت و عزیز شد و ما امروز در پاکی از ایشان الگو می‌گیریم.

بهشتی در ادامه ابراز کرد: امروز بهترین الگوی ما در زندگی امام مهدی(عج) به عنوان امام زمان هستند اما مهم آنکه ایشان به انسان‌های آخرالزمان پیام داده‌اند که الگوی‌شان حضرت زهرا(س) است. بنابراین، سبک زندگی فاطمی(س) برای همه روزگاران الگو است چرا که ایشان با عقیده و برای هدف و آرمان زندگی کرده است و به زندگی ساده تن داد اما بر عقاید خویش استوار ماند.

وی بیان کرد: سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) در نقش‌های دختری، همسری، مادری، همسایه‌داری، بندگی، حضور در مسائل سیاسی و اجتماعی، واژه به واژه حرف برای گفتن دارد و الگو بخش است؛ ایشان اگرچه به ظاهر عمری کوتاه (18 یا 20 و اندی ساله) داشته‌اند اما در همین دوران کوتاه با عقیده و تلاش صحیح در تاریخ اثر گذار شده‌اند، چون زندگی چیزی نیست جز داشتن عقیده درست و کوشش در راه آن عقیده، بنابراین ضرورت دارد مجاهدت‌های فاطمی در ایام فاطمیه تبیین شود.

بهشتی افزود: محتوای این خطبه مبانی فکری یک انقلاب بزرگ است و نزدیک به 50 آیه قرآن در آن جاسازی شده، خطبه با توحید و خداشناسی آغاز می‌شود و با نبوت و فلسفه رسالت ادامه می‌یابد و بعد هدایتگری قرآن و امامت را تبیین می‌کند. از این رو، فدک وسیله‌ای بود برای بیان این معارف چون حضرت زهرا(س) متوجه شدند انقلاب نبوی(ص) در حال رفتن به بیراهه است. ائمه بعد از ایشان نیز در پی همان مبانی، رهنمودهایی داشته‌اند که برای ما به یادگار مانده است و مسلمانان نباید از این مبانی فاصله بگیرند، این فاصله یعنی به بیراهه رفتن نظیر آنچه بنی‌امیه، بنی‌عباس و... انجام دادند به طوری که حتی یک مسئله دینی را نمی‌توانستند بیان کنند.

شباهت‌های امام رضا(ع) به مادر سادات(س)

این کارشناس مذهبی درباره شباهت‌های سیره فاطمی با سبک زندگی رضوی، اظهار کرد: احتجاجات و مناظرات حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را وقتی مرور می‌کنیم، بین آن‌ها شباهت و نقاط مشترک بسیار می‌یابیم. تکیه هر دو بر توحید، نبوت و قرآن است. این شباهت‌ها در دفاع از ولایت علی‌بن ابیطالب(ع) بسیار مشهود است و تعابیر مشترکی دارد که نشان می‌دهد از یک سرچشمه هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در بعد عملی نیز امام رضا(ع) در مهربانی و رأفت، پاکی، ساده زیستی و... از مادر درس گرفته و به ایشان شباهت دارند، همانطور که حضرت زهرا(س) در قنوت نماز شب همسایگان را مقدم دانسته و آن‌ها را دعا می‌کردند، امام رضا(ع) برای کارگران غذا برده و با آن‌ها همسفره می‌شدند. اساساً امام رضا(ع) مهربانی و رأفت نسبت به دیگران را از مادر به ارث برده بودند، چنان که چندین نوبت دارایی‌شان را بین فقرا تقسیم کردند. هر دوی آن حضرات(ع) به آرمان و چشم‌انداز آخرت نگاه داشتند و این دنیا را مقدمه آن دنیا می‌دانستند.

انتهای پیام
captcha