سیره حضرت فاطمه(س) در برآورده کردن نیازهای علمی و دینی مردم
کد خبر: 3948225
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

سیره حضرت فاطمه(س) در برآورده کردن نیازهای علمی و دینی مردم

مدیر حوزه‌ علمیه شهرستان سربیشه گفت: حضرت فاطمه(س) در خصوص اجر و مقامی که برای پاسخ به سوالات یک انسان وجود دارد مطالب ارزشمندی فرموده‌اند که این سیره حضرت نیز در خصوص راهنمایی و پاسخ به سوالات و برآورده کردن نیازهای علمی و دینی مردم بوده است.

شاخصه‌های ارتباط بین فاطمیه و مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کاظمی، مدیر حوزه‌علمیه شهرستان سربیشه در گفت‎وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، درخصوص شاخص‌های سیره فاطمی و مهدویت، اظهار کرد: در روایتی از امام زمان(عج) آمده است که می‌فرمایند: «اسوه و الگوی حسنه من، مادرم حضرت زهرا (س) است و این حدیث در منابع متعددی از جمله کتاب الغیبه شیخ طوسی، کتاب الاحتجاج شیخ طبرسی و بحارالانوار علامه مجلسی آمده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بارز حضرت فاطمه(س) در زندگی توجه به نیازهای مردم، از جمله برآورده کردن نیازهای اقتصادی مردم بوده است که در سوره «انسان» خداوند متعال از حضرت فاطمه(س)، حضرت علی(ع) و حسنین(ع) تجلیل می‌کند و می‌فرماید: «اسیر، مسکین و یتیم را طعام دادند و با اینکه خود به آن طعام نیاز داشتند اما انفاق می‌کنند.»

کاظمی تصریح کرد: در روایات آمده است که حضرت فاطمه(س) در شب عقد و عروسی بر سجاده عبادت نشسته بودند که ناگهان سائلی در خانه را می‌زند و می‌گوید که ای اهل‌بیت پیغمبر(ص) درخواستی دارم؛ اگر جامه و لباسی دارید به من بدهید. حضرت فاطمه(س) نیز می‌فرمایند که دو دست لباس دارم؛ یکی لباس نویی که لباس عروسی بود و دیگری لباسی کهنه و وصله‌دار که ایشان لباس کهنه و وصله‌دار را برای خود نگه داشته و لباس نو را به آن فقیر و نیازمند می‌بخشند و اینگونه مورد عنایت رسول خدا (ص) قرار می‌گیرند.

مدیر حوزه‌علمیه شهرستان سربیشه افزود: هنگامی که حضرت رسول(س) متوجه این موضوع می‌شوند، می‌گریند و دخترشان را در آغوش می‌گیرند، جبرییل نیز نازل می‎شود و سلام خدا را در تجلیل از این انفاق به آنها می‎رساند، در واقع باید گفت این بعد رفتاری حضرت زهرا(س) توجه به برآورده کردن نیاز اقتصادی مردم بوده است.

وی با بیان اینکه اما در بعد دینی، راهنمایی و برآورده کردن حاجات یک انسان و یک نیازمند به راهنمایی و ارشاد نیز حضرت دریغ نمی‌کردند، عنوان کرد: در روایتی در بحارالانوار علامه مجلسی و همچنین کتاب تفسیر امام عسگری آمده است که روزی دختری نزد حضرت‌فاطمه(س) آمده و می‌گوید که برای مادرم در خصوص نمازش سوالی پیش آمده است و مرا فرستاده که از شما سوال کنم. حضرت نیز پاسخ وی را می‌دهند. وی می‌رود و دوباره بازمی‌گردد و تا ۱۰ بار این قضیه تکرار می ‌شود و حضرت فاطمه(س) نیز پاسخش را می‌دهند. سرانجام این رفت و برگشت زیاد می‌شود که آن دختر از کثرت سوال خجالت می‌کشد، اما حضرت فاطمه(س) می‌فرماید: «هر زمانی خواستی بیا، من همیشه پاسخگوی سوالات تو هستم.»

کاظمی بیان کرد: حضرت فاطمه(س) در خصوص اجر و مقامی که برای پاسخ به سوالات یک انسان وجود دارد مطالب ارزشمندی فرموده‌اند، این بعد رفتاری حضرت نیز در خصوص راهنمایی و پاسخ به سوالات علمی و دینی مردم و برآورده کردن نیازهای علمی و دینی مردم بوده است.

مدیر حوزه‌علمیه شهرستان سربیشه خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) نیز می‌فرماید: «اسوه و الگوی‌ حسنه من مادرم حضرت زهرا(س) و یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا(س) برآورده کردن نیازهای مردم است؛ چه نیاز اقتصادی و چه نیاز به راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی افراد.»

وی افزود: تشرفات و روایاتی از امام زمان(عج) نقل شده که یکی از آن تشرفات این است که مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی یکی از علمای بزرگ شیعه بوده است که خدمت امام زمان(عج ) رسیده است‌، وی باعث شیعه دوازده امامی شدن یک عالم یمنی و جمع زیادی از کسانی که به لحاظ اعتقادی زیدی مذهب (چهارامامی) بوده‌اند، شد‌ه است. در یک تشرف که وی خدمت امام‌زمان(عج) می‌رسد، نامه‌ای از امام‌زمان(عج) به مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی رسیده است، با این مضمون که خودت را آزاد بگذار و نشست‌ها و قرارهای خودت را دم در خانه‌ات قرار بده(در دسترس مردم باش) حوائج مردم را برآورده کن، ما یاریت می‌کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم از زندگی حضرت فاطمه(س) الگو بگیریم، باید نسبت به برآورده کردن حوائج مردم بی‌تفاوت نباشیم که این مورد از تاکیدات ویژه حضرت فاطمه(س) و امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha