لزوم بهره‌گیری از معارفی فاطمی در قالب قصه و داستان
کد خبر: 3948457
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

لزوم بهره‌گیری از معارفی فاطمی در قالب قصه و داستان

نویسنده کتاب «یک نفر تو را دوست دارد» گفت: با توجه به اینکه بسیاری از احادیث حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت مطهر(ع) ایشان از ظرفیت‌های آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی برای نوجوانان برخوردار است که باید این موضوعات در قالب‌‎های قصه و داستان برای کودکان و نوجوانان بیان شود.

لزوم بهره‌گیری از سخنان حضرت زهرا(س) در قالب قصه و داستانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، علی باباجانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، متولد سال 52 و نویسنده برگزیده جشنواره‌های امام رضا(ع)، ادبی اصفهان، نهج‌البلاغه، مطبوعات کودک و نوجوان و رهاورد سرزمین نور است. از سال 1377 به صورت جدی فعالیت خود را در حوزه نویسندگی و شاعری آغاز کرد و تا کنون 70 اثر در زمینه شعر و قصه از او برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر شده است.

سخنان حضرت زهرا(س) در یک مجموعه کتاب

مجموعه 6 جلدی کتاب‌های «یک نفر تو را دوست دارد» از انتشارات به نشر با هدف بهره‌گیری از بیانات و احادیث چهارده معصوم(ع) به قلم علی باباجانی ویژه گروه سنی نوجوان نگارش شده و روایتگر داستان‌هایی با مضمون احادیث اهل بیت(ع) است. یک جلد این مجموعه، داستان‌هایی برگرفته از احادیث حضرت زهرا(س) را روایت می‌کند که برای نخستین بار به صورت مصور در قطع وزیری کوتاه با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

«یک نفر تو را دوست دارد»، «مثل گل گلدانی»، «مثل فرشته مهربان»، «کشف راز نشانه‌ها»، «هیچ وقت یادم نمی‌رود»، «نسیم و نوازش»، «زندگی در رؤیا»، «در دل من چیزی است»، «به احترام دست‌ها»، «در خدمتم قربان»، «با شرکت جسم و روح» و «کلید آن در بزرگ»، عناوین داستان‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص نگارش این اثر گفت: این کتاب، مجموعه ۱۲داستان است که به استناد احادیث و کلمات گوهر بارحضرت زهرا(س) ویژه نوجوانان نوشته شده که این احادیث از منابع مهم و معتبر دینی همچون؛ بحارالانوار، نهج الحیاه، کنزالعمال، علل‌الشرایع و...انتخاب شده است.

باباجانی با اشاره به اینکه بسیاری از احادیث حضرت رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت مطهر(ع) ایشان از ظرفیت‌های آموزش اخلاق و رفتار اجتماعی برای نوجوانان برخوردار است که برای مقابله با تهاجمات فرهنگی باید در قالب‌‎های قصه و داستان برای کودکان و نوجوانان بیان شود، تصریح کرد: طی مطالعاتی که بر روی احادیث انجام داده شد، به این نتیجه رسیدم که برخی از این احادیث آموزنده را می‌توان به شکل داستان و قصه بیان کرد. از این رو، احادیثی از حضرت زهرا(س) را که متناسب با سن نوجوانان و درک و فهم آنان باشد را انتخاب کردم و به صورت داستان و قصه آن را به رشته تحریر درآوردم.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، با تاکید بر اینکه احادیث حضرت زهرا(س)، درس‌هایی برای زندگی ما هستند، اظهار کرد: داستان‌های کتاب« یک نفر تو را دوست دارد »، دربردارنده موضوعاتی از جمله حجاب، خدمت به مادر، فضیلت قرائت قرآن، دعا کردن برای همسایه، مهربانی با مردم، همسرداری، کمک به نیازمندان و... هستند که آموزنده بوده و درس زندگی به مخاطب می‌دهد.

شیوه زندگی حضرت زهرا(س)، الگویی برای همگان

باباجانی عنوان کرد: یکی از درس‌های زندگی حضرت زهرا(س)، احترام و مودت ایشان به پدر است، برخی اوقات شاهد هستیم که در خانواده‌ها، فرزندان آن چنان که باید به والدین احترام نمی‌گذارند، وظیفه او را تامین مخارج زندگی می‌دانند و از توجه و مهربانی کردن به پدر غافل هستند، در حالی که حضرت زهرا(س) در زندگی خود همیشه به پدر توجه می‌کرد و هم مهر و محبت پدرانه و هم محبت مادرانه را به پیامبر اکرم (ص) می‌داد.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در همه موارد کامل بود، خاطرنشان کرد: از روایات محدودی که در مورد زندگی مشترک حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به دست رسیده است، برمی‌آید که رفتار آن‌ها با یکدیگر و با فرزندانشان به بهترین وجه و سرشار از عشق و علاقه بوده است که می‌تواند چراغ راهی باشد، برای هر فردی که خواهان آرامش و آسایش در زندگی مشترک است و دغدغه تربیت فرزندان خود را دارد.

نویسنده کتاب های«یک نفر تو را دوست دارد» ادامه داد: پیرامون شخصیت وجودی و مقام معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) بسی کتاب‌ها نگاشته شده و سخن‌های فراوانی بیان شده است اما، بیشتر آثاری که در حوزه بانوی بزرگ اسلام نوشته شده در حوزه زندگی و مظلومیت ایشان است اما به این بعد، از شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته نشده که حضرت برای خود ارزش قائل بود و احساس ارزشمندی می‌کرد، خودش را آن گونه که بود قبول داشت و دیگر اینکه همسر جرات‌مندی بود و از حضرت علی(ع) دفاع می‌کرد.

باباجانی، مهم‌ترین وظیفه شیعیان و پیروان حضرت زهرا(س) را مطالعه و آشنایی با ابعاد مختلف زندگی دختر رسول گرامی اسلام (ص) عنوان و اضافه کرد: اگر ما بتوانیم به درستی در مورد حضرت زهرا(س) شناخت پیدا کنیم و الگوی خوبی از شخصیت این بانو بزرگوار برسیم، نقشه راه برای ما روشن می‌شود، وظیفه نویسندگان در راه گسترش معارف و شیوه زندگی حضرت زهرا(س) این است که با بهره‌گیری ازقالب‌های مختلف ادبی از جمله داستان، شعر، گزارش، کتاب‌های صوتی، انیمیشن و... به صورت هنرمندانه آثاری را به نگارش در آورند که برای مخاطب جذاب و تاثیر گذار باشد و مخاطب گریز نباشد.

نگارش رمان با موضوع دفاع مقدس برای نوجوانان

وی با بیان اینکه دو اثر با موضوع انقلاب و دفاع مقدس را در دست انتشار دارد، بیان کرد: رمان «بچه‌های کوچه شهناز» را برای نوجوانان با موضوع انقلاب و دفاع مقدس نوشتم. این رمان سرگذشت یک شخص است که از دوره نوجوانی او آغاز می‌شود و با مبارزاتش شکل می‌گیرد، همچنین مجموعه« منهای یک» شامل اشعار ویژه نوجوانان با محتوای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است که به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha