سفارت آمریکا در دولت بایدن در قدس باقی می‌ماند
کد خبر: 3948792
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
آنتونی بلینکن:

سفارت آمریکا در دولت بایدن در قدس باقی می‌ماند

گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا قدس را پایتخت اسرائیل می‌داند و سفارت خود را در این شهر نگه می‌دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روسیا الیوم، آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه، در جلسه پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس سنای آمریکا، در پاسخ سؤالی درباره نگه داشتن سفارت آمریکا در قدس اشغالی در زمان بایدن، این مسئله را تأیید کرد.

سناتور جیمز ریش در این جلسه پرسید: «آیا شما موافقید که قدس پایتخت اسرائیل باشد و آیا به حفظ سفارت آمریکا در قدس پایبند هستید؟» و بلینکن دوبار گفت: «بله»!

وی در این جلسه افزود: رفع درگیری و نزاع میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی یک چالش بزرگ است و پیشرفت در این مسئله در آینده نزدیک دشوار به نظر می‌رسد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که دولت آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و به دنبال آن، سفارت آمریکا در تل‌آویو را به قدس اشغالی منتقل کرد.

این تصمیم از دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی مورد توافق کنگره آمریکا بوده است اما دولت‌های این کشور آن را اجرایی نکرده بودند.
 
آنتونی بلینکن از ژانویه ۲۰۱۳ دستیار رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا و قائم مقام مشاور امنیت ملی بود. باراک اوباما در نوامبر ۲۰۱۴ بلینکن را به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای جانشینی ویلیام برنز که بازنشسته شده بود به سنای ایالات متحده برای اخذ رأی اعتماد معرفی کرد. سنا در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ با رای ۵۵ به ۳۸ به بلینکن رأی اعتماد داد.

در سال ۲۰۰۲ بلینکن به عنوان رئیس دفتر کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا، منصوب شد و تا ۲۰۰۸ در این سمت ماند. او همچنین عضو پیوسته ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بود. در سال ۲۰۰۸، بلینکن برای کمپین ریاست جمهوری جو بایدن کار می‌کرد و از اعضای تیم انتقال اوباما-بایدن بود.

بلینکن در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج واشنگتن از این توافق به شمار می‌رفت.

انتهای پیام
captcha