رونمایی از نسخه نفیس خطبه فدکیه در گنجینه رضوی
کد خبر: 3948891
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

رونمایی از نسخه نفیس خطبه فدکیه در گنجینه رضوی

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از «سه نسخه خطی نفیس مرتبط با حضرت فاطمه(س)، موجود در گنجینه رضوی» رونمایی شد.

رونمایی از نسخه نفیس خطبه  فدکیه در گنجینه رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، از میان گنجینه عظیم نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، 152 نسخه آن به شرح احوال و فضائل ائمه معصومین(ع) پرداخته است.

یکی از نسخه‌های نفیسی که خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) را دارد، کتاب «الاحتجاج» تألیف ابومنصور احمد بن علی بن ابی طالب طبرسی از ثقات محدّثان و اکابر علمای امامیه قرن ششم هجری قمری است.

این کتاب علاوه بر خطبه فدکیه، مشتمل بر احتجاجات و استدلال‌هایی است که از نبی اکرم(ص) و ائمّه اطهار(ع) درباره اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه اثناعشری وارد شده و نیز حاوی توقیعاتی می‎بوده که از ناحیه مقدّسه رسیده است.

کتاب «معانی الاخبار» ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق از علمای مشهور قرن چهارم هجری قمری که توسط محمد بن حسن حرّ عاملی کتابت شده و مشتمل بر احادیث اهل بیت عصمت و طاهرین(ع) با ذکر سلسله اسناد درباره تفسیر حروف و الفاظ قرآنی و روائی و همچنین خطبه عیادت حضرت فاطمه (س) است.

سومین نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی، کتاب «تحفة الابرار من مناقب ائمة الاطهار (ع) از حسين بن مساعد حسينی حائری از عالمان قرن نهم هجری قمری است که در سال 893 هجری قمری تألیف شده و به همت محمد سعید سبزواری در محرم 1091 در اصفهان کتابت شده است. این کتاب مشتمل است بر فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین اخبارهایی که در فضائل و مناقب اهل بیت(ع) در منابع عامه آمده است.

پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، علما، محدّثان و دانشمندان، آثار متعددی پیرامون شرح احوال، فضائل و مناقب ایشان در دوره‌های مختلف به زبان فارسی و عربی به نگارش درآورده‌اند. منابع مذکور یا شامل کل کتاب و در بعضی موارد فقط فصل یا بابی از آن‌ها پیرامون حضرت فاطمه (س) است.

کتاب‎های «بلاغات النساء» ابن طیفور، «أخبار فاطمه(س)» علی بن ابی‌سیف مدائنی، «فدک» ابواسحاق ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی، «أخبار فاطمه الزهراء (س) و منشأها و مولدها» ابوعبد اللّه محمد بن زکریا، «تزویج فاطمه الزهراء(س)» ابن سیرین، «الظلامة الفاطمیة» ابومحمد حسن بن علی اطروش، «السقیفة و الفدک» ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری، «اخبار فاطمة(س)» ابوطالب عبیداللّه بن ابی زید انباری، «الاحتجاج علی اهل اللجاج» از احمد بن علی طبرسی، برخی از منابعی است که در بخش‌هایی از این آثار به ابعاد مختلف زندگی، سیره و شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته است.

انتهای پیام
captcha