لزوم توجه به کارکردهای فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای لباس و پوشش
کد خبر: 3949209
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
معاون هنری وزیر ارشاد تأکید کرد؛

لزوم توجه به کارکردهای فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای لباس و پوشش

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، لباس و پوشش را از چهار جهت نشانه و فرصت فرهنگی، ابزار تربیتی و رسانه‌ای، حائز اهمیت دانست و به تبیین آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عصر روز گذشته سوم بهمن‌ماه، مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی، دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس در گنبد مینای پارک آب و آتش برگزار شد.

در این مراسم، سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اهمیت حوزه‌های تخصصی مد و لباس برای این کارگروه، گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تخصصی پوشاک، لباس کودک و نوجوان است.

شفاپور به مسئله شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: امسال در این جشنواره یکی از محورهای مهم توجه به سلامت لباس بود که در بخش غیر رقابتی به این مسئله توجه شد و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش دانشگاهی و طراحی، نشان داد طراحان ما تحت شرایط سخت هم می‌توانند طراحی کنند و کلاس‌های آموزشی نیز موجب ارتقای آثار ارسالی شد.

وی از حمید قبادی، دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به دلیل ارائه ایده برگزاری این جشنواره و برگزاری دو دوره آن تشکر کرد.

نیازمند طراحی در حوزه لباس کودک و نوجوان هستیم

حمید قبادی، دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه فعالان حوزه مد و لباس کودک به شدت به طراحی در این حوزه نیازمند هستند، گفت: نیاز به طراحی و نوآوری در حوزه لباس کودک داریم و فعالیت سه ساله این جشنواره نشان داد که این استعداد در طراحان ما وجود دارد. شخصاً از عدم برگزاری این جشنواره در سال گذشته متأسف شدم و امیدوارم اکنون که احیای مجددی در این حوزه داشتیم کار با همین روال جلو رود.

وی به تاریخ دیرینه لباس کودک در فرهنگ و هنر ایران اشاره و اظهار کرد: دستمایه‌های هنری لباس کودک در تاریخ ما ستودنی است. آنچه در کلاس‌ها و ورک شاپ‌های این دوره از جشنواره مورد توجه بود حضور اساتید قوی و توجه به احیای تاریخ، نشان و نمادهای‌ ایرانی در لباس کودک و تأکید بر آنها بود که جای تحسین دارد و امیدوارم برگزارکنندگان جشنواره همین مسیر را با همت بالا جلو ببرند و تولیدکنندگان کشور نیز کارها را دیده و طرح‌هایی که قابلیت تولید انبوه دارند را تولید کنند.

دولت با عدم دخالت در اجرا از مد و لباس حمایت کند/ پایان سومین جشنواره لباس کودک

سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر میهمان و سخنران مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان بود.

وی لباس و پوشش را از چهار جهت حائز اهمیت دانست و گفت: لباس و پوشش از چهار جهت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اول از جهت شناسه و نشانه فرهنگی بودن. اگر تاریخمان را مرور کنیم خواهیم دید هیچ نکته‌ای از کشورمان در مسیر تاریخ نبوده که آراسته به منسوج، بافته و پارچه‌ای برخواسته از خصوصیات اقلیمی و قومی خود و آراسته به تزئینات نقوشی که او را به کمال نزدیک‌تر کند، نباشد.

برای پوشش نقشی در تربیت پیش‌بینی شده است

حسینی دومین مقوله اهمیت لباس را از منظر ابزار تربیتی بودن آن دانست و گفت: اگر در متون تربیتی و تاریخی خودمان بگردیم، از اخلاق ناصری خواجه نصیر گرفته تا قابوس‌نامه، سیاست‌نامه و کیمیای سعادت تا سرچشمه زلال این آموزه‌ها که احادیث نبوی است، خواهیم دید که چه نقشی در تربیت برای پوشش تمهید و پیش‌بینی شده است.

وی لباس را رسانه تعریف کرد و گفت: در سومین مقوله اهمیت، لباس یک رسانه است و می‌تواند انسان را به جهان و جهان را به انسان بشناساند و نهایتاً این ابزار یک فرصت دقیق و شایسته فرهنگی است که اگر مغتنم شمرده شده و مورد توجه خاص باشد حتماً می‌تواند در معرفی یک کشور و اعتماد به نفس مردم کشور تأثیر ویژه داشته باشد.

معاون وزیر ارشاد ضمن ابراز خرسندی از رویدادهایی که در هشت سال گذشته در کارگروه جوان مد و لباس کشور به همت حمید قبادی(دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور) آغاز شد و از سوی سیده مرضیه شفاپور(دبیر کنونی این کارگروه) استمرار پیدا کرده است، گفت: اگر بین صنعت و هنر ارتباط برقرار شود حتماً برای ایران جایگاهی در حوزه مد و لباس در جهان ترسیم خواهد شد.

غزال بهمنی، دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه صنعت مد و لباس صنعت پرطرفدار و جذاب فرهنگی است، اظهار کرد: این هنر صنعت به راحتی می‌تواند مسیر انتقال ایده و هویت فرهنگی را هموار کند. در جوامع مختلف به دلیل رویکردهای زنده و فعال صنعت مد، نگاه ویژ‌ه‌ای به سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است. بُعد اقتصادی این صنعت به لحاظ گردش مالی به حدود سه هزار میلیارد دلار رسیده و دو درصد از تولید ناخالص کشورها را تشکیل می‌دهد. البته نباید تأثیرگذاری این صنعت را در حوزه فرهنگی کم رنگ ببینیم. باید به دو دلیل اقتصادی و فرهنگی این حوزه را از انفعال خارج کنیم. مُد الگوی تغییرپذیر، ناپایدار و با عمری کوتاه است اما منبع هویت بوده و بعد ناملموس آن پررنگ‌تر از ابعاد تأثیرگذار زمانی آن است. مد نیازمند سرمایه‌گذاری، مطالعه، ترویج، تجدید، پرورش، تجاری‌سازی و انطباق با ذائقه عمومی است که باید به ریشه‌های فرهنگی آن در کشورها توجه شود.

دولت با عدم دخالت در اجرا از مد و لباس حمایت کند

بهمنی ادامه داد: حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی نیازمند حمایت‌های دولت از طریق عدم مداخله در اجرا، پیش‌بینی تسهیلات حمایتی و تشویقی و برخورداری از وام، معافیت‌های مالیاتی، کاهش تعرفه‌ها و اتخاذ تصمیم منسجم برای رفع محدودیت‌های قانونی است. تأمین امنیت اقتصادی تولیدکنندگان و تأثیرگذاران آن نیز از اولویت‌های این صنعت به عنوان صنعتی تأثیرگذار است.

وی توجه به پوشاک کودکان و نوجوانان را به لحاظ تأثیر بلند مدت آن از ضرورت‌ها دانست و گفت: این بخش حتی مقدم بر سایر حوزه‌های پوشاک است. براساس تئوری توسعه، مشخصه دوره نوجوانی، جست‌وجوی هویت‌های شخصی است که می‌تواند در نمایش مد و پوشاک جلوه ویژه‌ای پیدا کند. نوجوان در پوشاک خود باگرایش به مد سعی می‌کند جذابیت‌ها، توانایی‌ها، علایق و احساسات خود را بروز دهد. برای کودکان و نوجوانان ابتدایی‌ترین جلوه نمایش هویت فردی، پوشش است چراکه هم پوشش و هم لباس امری الزامی در سراسر دنیاست؛ البته کم و کیف آن متفاوت است اما یک اصل در روابط اجتماعی به حساب می‌آید، به همین خاطر سهل الوصول‌ترین ابزار برای نمایش هویت‌های کودکان می‌تواند مد و لباس باشد.

دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان افزود: توجه به برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند حوزه مغفول مد و لباس کودک و نوجوان را پر رنگ‌تر از قبل به نمایش بگذارد و برای مدت طولانی‌تر و عمیق‌تری مد و لباس کشور را برای آتیه کودکان و نوجوانانی که در آینده به بزرگسالان کشور تبدیل می‌شوند برنامه‌ریزی کند.

وی سوق دادن فضای مد و لباس به سمت و سوی رقابتی شدن، ایده‌پردازی و جلب توجه طراحان، هنرمندان و سرمایه‌گذاران را پایه‌گذاری خوبی برای این صنعت هم از بُعد هویتی و هم از بعد اقتصادی دانست و اضافه کرد: حجم کل فروش جهانی پوشاک تولید شده مبتنی بر شخصیت‌های فرهنگی که از اهمیت‌های زیادی برای لباس کودک برخوردارند. در سال‌های اخیر بالغ بر 39 میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر علاوه بر لطماتی که واردات مجاز و غیر مجاز پوشاک بر این صنعت در کشور وارد کرده، بیماری کرونا نیز بر این صنعت مانند سایر حوزه‌ها تأثیرات سوئی داشته است.

مهاجرت خریداران به فضای مجازی فرصت است

بهمنی به تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و مراکز خرید که موجب رکود صنعت مد و لباس شده است اشاره و اظهار کرد: مهاجرت خریداران به فضای مجازی باید به عنوان یک فرصت هم از سوی تولیدکنندگان و طراحان و هم دولت و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و از این فرصت استفاده شود. 

وی در بخش پایانی سخنان خود از کیفیت بالای آثار رسیده به جشنواره سخن گفت و اعلام‌ کرد: برگزاری 60 شب ورک شاپ برای این جشنواره موجب ارتقای کیفیت و کمیت آثار رسیده به آن شد. 27 استان در جشنواره شرکت کردند که این جشنواره را حقیقتاً ملی کرد و ما تلاش کردیم طراحان در قالب گالری‌دار و هنرمند مطرح شوند و تولید را به بخش تولید بسپارند که فکر می‌کنم موفق هم بودیم.

بهمنی ضمن قدردانی از اساتیدی که در ورک شاپ‌ها تدریس و به صورت شبانه روزی هنرمندان و طراحان را حمایت و راهنمایی کردند، گفت: در این دوره کیف و کفش کودکان و لباس کودکان ناتوان جسمی به جشنواره اضافه شد که بسیار هم مورد توجه طراحان قرار گرفت.

در پایان مراسم نیز برگزیدگان جشنواره اعلام و از آنها تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha