وضعیت کرونا در هیچ شهری قرمز نیست / ویروس ضعیف نشده است
کد خبر: 3949286
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
رئیسی:

وضعیت کرونا در هیچ شهری قرمز نیست / ویروس ضعیف نشده است

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به خروج شهرهای مازندران از وضعیت قرمز به نارنجی گفت: در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد اما این موضوع به معنای ضعیف شدن ویروس نیست.

هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد/ بهبود وضعیت به معنای ضعیف شدن کرونا نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا، امروز چهارم بهمن‌ماه، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح جزئیات جلسه این ستاد پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت شهر‌های کشور اظهار کرد: در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و شهر‌های مازندران نیز از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدند؛ لذا در حال حاضر ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم. تا حدی وضعیت بهتر از قبل شده است و از مردم برای رعایت پروتکل‌ها تشکر می‌کنیم، اما نباید دچار عادی‌انگاری شویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام هشدار جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: طی هفته گذشته در برخی از مناطق کشور شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل‌ها از شهر‌های مختلف داشتیم. امیدواریم پروتکل‌ها سختگیرانه اجرا شود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما افزایش۴۷ درصدی تردد‌های بین شهری نسبت به اول دی‌ماه است. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت را برمی‌گرداند. این افتخار که مردم درباره کنترل بیماری آفریدند، کم‌نظیر است اما از طرفی حتماً باید مراقبت کنیم. در غیر این صورت محدودیت‌ها دوباره برقرار می‌شود، کسب و کار‌ها و همه شهر‌ها تحت تأثیر محدودیت‌های جدید قرار می‌گیرند و دوباره تعطیلی مشاغل را خواهیم داشت.

رئیسی با بیان اینکه خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست، گفت: ویروس نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰ کشور دنیا را درگیر کرده است. در آفریقای جنوبی نیز ویروس کرونا جهش پیدا کرده و ۲۶ کشور را درگیر خود کرده است.

وی تأکید کرد: ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند. ضمن اینکه قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان در ویروس جدید بیشتر است.

رئیسی با بیان اینکه اگر پروتکل‌ها را به دقت رعایت نکنیم با توجه به فصل زمستان و سرمای هوا دچار مشکلاتی می‌شویم، گفت: باید قاطعانه جلوی دورهمی‌های خانوادگی و هر نوع تجمعی ایستاد و نباید بگذاریم این تجمعات رخ دهد. دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت یا هر نوع تجمع دیگری موجب بیماری و افزایش مرگ و میر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: وطیفه ما هشدار دادن است، چراکه مسئولیت سلامت مردم بر عهده ماست. در مقوله سلامت هیچ معامله‌ای نخواهیم کرد، محکم می‌ایستیم هشدار‌ها را می‌دهیم. همه مردم هم حمایت می‌کنند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه برای بازنگری در پروتکل‌ها و محدودیت‌ها احتمالا از این هفته جلساتی در ستاد ملی برگزار می‌شود، گفت: با تغییر رنگ شهر‌ها و وضعیت مناسب‌تر شاهد افزایش تجمعات و تردد‌ها هستیم. به نظر می‌رسد در برخی مناطق ساده‌انگاری اتفاق می‌افتد و این خطرناک است. یادمان نرود در تیر و مرداد چه وضعیتی پیدا کردیم، به طوری که موج جدید شکل گرفت و مرگ و میر افزایش پیدا کرد.

رئیسی بیان کرد: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می‌دهد و ۱۰ هزار خانواده داغدار می‌شود. خانواده‌ها به هیچ وجه کوتاه نیایند و پروتکل‌ها را خودشان جدی بگیرند.

وی تأکید کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده بلکه قوی‌تر شده است. همه دست به دست هم دهیم محکم بایستیم. تحت هیچ عنوانی نمی‌توان با سلامت مردم شوخی کرد. اکنون براساس آخرین ارزیابی‌ها در برخی استان‌ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده است که این زنگ خطر بوده و چنانچه بی‌توجهی کنیم موارد بستری و مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند.
انتهای پیام
captcha