تشریح برنامه‌های نهادهای قرآنی خراسان رضوی در دهه فجر
کد خبر: 3949426
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

تشریح برنامه‌های نهادهای قرآنی خراسان رضوی در دهه فجر

در جلسه هم‌اندیشی مسئولان کارگروه قرآن و عترت ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان رضوی، هر یک از نهادهای فعال حوزه قرآن و عترت برنامه‌های خود را برای ایام دهه انقلاب تشریح کردند.

برنامه‌های نهادهای حوزه قرآن و عترت خراسان رضوی به مناسبت دهه فجربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شامگاه، چهارم بهمن‌ماه، جلسه هم‌اندیشی مسئولان کارگروه قرآن و عترت ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی استان، با حضور حجت‌الاسلام محمد سلطانی؛ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی و سایر نهادهای فعال قرآنی استان در محل اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

در این جلسه پس از ارائه برنامه‌های در نظر گرفته شده اداره کل تبلیغات خراسان رضوی، نبوی نژاد، نماینده دارالقرآن‌کریم در ارتش جمهوری اسلامی در خصوص برنامه‌های این نهاد به مناسبت دهه فجر، اظهار کرد: در واقع سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی در استان، همه ساله در این ایام دستورالعمل‌هایی را در حوزه فعالیت‌های دهه فجر صادر می‌کند که فعالیت‌های متفاوتی را در حوزه سیاسی، فرهنگی و قرآنی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه قرآن و عترت نیز برنامه‌هایی مانند محافل انس با قرآن، بهره‌مندی از قاریان، حافظان و تبیین پایه‌های قرآنی انقلاب و تفاسیر محافل قرآنی طراحی شده که به صورت دوره‌ای در همه یگان‌های ارتش برگزار می‌شود. اجرای سخنرانی‌های سیاسی با نگاه قرآن، انقلاب از دیگر برنامه‌ها است. امسال نیز این برنامه‌ها را در مجموعه یگان‌های نیروی زمینی، هوایی، پدافند، لشکرها، تیپ‌های377، 277، 177 و 38، یگان‌های مرزی و مهندسی خواهیم داشت.

احمدی نماینده مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص برنامه‌های این اداره کل گفت: در سال‌های گذشته، برنامه‌های دهه فجر در شهرستان‌ها در بقاء متبرکه و امامزاده‌ها برگزار می‌شد.

در ادامه صمیمی، نماینده اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در سال گذشته مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان را در بهمن‌ماه داشتیم و اوایل سال جاری هم این مسابقات به صورت کشوری برگزار شد. اما امسال جشنواره‌ «از تو می‌سرایم» با همکاری ستاد اقامه نماز به نام «از تو می‌سرایم» در این دهه برپا می‌شود و افراد می‌توانند آثار خود را به صورت شعر، قطعات ادبی، موشن‌گرافی و فیلم ارسال کنند. در این راستا ستاد اقامه نماز متصدی اصلی این امر است و اداره در این زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری گفتمان‌های دینی و انقلاب به صورت مجازی گفت: در حقیقت این برنامه پاسخ به شبهات انقلابی است که در این خصوص ما از اساتیدی که در این زمینه فعالیت دارند می‌خواهیم که به ما کمک کنند. همچنین تهیه کلیپ‌های انقلابی مانند مبارزات معنوی سردار سلیمانی و... نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دهه فجر امسال است.

نماینده اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان بیان کرد: همانگونه که می‌دانید آموزش و پرورش استان دارای 68 مرکز دارالقرآن است که محافل انس با قرآن را داشته‌ایم و از ابتدای مهر دانش‌آموزان برای شرکت در این محافل از شبکه شاد استفاده می‌کنند. مقرر است حرم مطهر از ظرفیت دانش‌آموزانی که در بحث مکبری و اذان دارای استعداد هستند، استفاده کند.

صمیمی اظهار کرد: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی نماز در قالب کلیپ‌های کوتاه، پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان در زمینه دین، اعتقادات و انقلاب و  مسابقه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن از دیگر برنامه‌های این اداره کل در ایام دهه فجر است که در سال گذشته به میزبانی خراسان رضوی و امسال به میزبانی سمنان به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

حمید صمدی، رئیس اداره ترویج و تبلیغ فعالیت‌های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به برنامه‌های قرآنی این اداره کل به مناسبت ایام‌الله دهه فجر گفت:  امسال طرح تولید 10 برنامه تلویزیونی با رویکرد رویش‌ها و برکات انقلاب اسلامی در حوزه قرآن و عترت که با کمک صدا وسیما تولید خواهد شد، پویش طرح قرآن کریم در دهه فجر به نام «امام راحل و شهدای شاخص انقلاب اسلامی»، برگزاری برنامه مجازی با حضور مدیران مؤسسات قرآنی تهران و برپایی محافل انس با قرآن از سوی معاونت و هم از سوی مؤسسات قرآنی و عترت را برای ایام دهه فجر در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: همچنین برگزاری 10 ویژه برنامه از سوی قرآن و عترت در برنامه قرار دارد. اجرای ترتیل قرآن که البته این کار شروع شده و در دهه فجر رونمایی خواهد شد. همچنین چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان را در دهه فجر در برنامه قرار داده‌ایم که هر ساله اختتامیه این مسابقات در مشهد به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما امسال سراسری و با حضور نماینده تمام استان‌ها و البته به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha