«نیایش» و «معماری»؛ محورهای اصلی جشنواره بین‌المللی «مزارات»
کد خبر: 3950076
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

«نیایش» و «معماری»؛ محورهای اصلی جشنواره بین‌المللی «مزارات»

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: «نیایش در مزارات» و «معماری مزارات اسلامی» و فضای آن و بافت پیرامونی این اماکن، دو موضوع مهم در اولین دوره برگزاری این جشنواره است و تنها متعلق به جامعه عکاسان اسلامی نیست.

«نیایش» و «معماری»؛ محورهای اصلی جشنواره بین‌المللی «مزارات»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، امروز هفتم بهمن‌ماه در  نشست خبری اولین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، درخصوص فضای این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره با همکاری امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی عملیاتی شد. این موسسه پیشینه خوبی در فضای هنری کشور دارد و هفت دوره برگزاری جشنواره عکس «خانه‌دوست» در ایران در بین جامعه عکاسان ایران شناخته شده است و این جشنواره اولین اتفاق در فضای بین‌الملل عکاسی جهانی است که امیدوار هستیم روند خوبی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: از هشتم دی‌ماه دبیرخانه این جشنواره فعال شد و سایت و پوستر جشنواره آماده رونمایی است، داوری جشنواره را محمد ستاری، عباس میرهاشمی و... برعهده دارند، همچنین فراخوان ارسال عکس‌ها از امروز آغاز خواهد شد و با پیگیری‌های انجام شده به‌حدود 60هزار ایمیل فعال متعلق به عکاسان تمام نقاط جهان دسترسی پیدا کردیم تا اطلاع‎رسانی مربوط به این جشنواره برای آنان ارسال شود.

حکیمی با بیان اینکه «نیایش در مزارات» و «معماری مزارات اسلامی» و فضای آن و بافت پیرامونی این اماکن، دو موضوع مهم در اولین دوره برگزاری این جشنواره است، بیان کرد: این جشنواره تنها متعلق به جامعه عکاسان اسلامی نیست و باید گفت مخاطبین شرکت‌کننده در جشنواره تمامی عکسانی هستند که در جهان از مزارات اسلامی عکاسی کرده‌اند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی عنوان کرد: دبیرخانه این جشنواره تا 10 اسفندماه که زمان پایان ارسال آثار خواهد بود، فعال است و بعد از این تاریخ داوری آثار انجام خواهد شد و با توجه به شرایط کرونایی موجود، اختتامیه این جشنواره را نخواهیم داشت و کتاب جشنواره چاپ خواهد شد و به‎همراه جوایز و تندیس به برگزیدگان تعلق می‌گیرد.

در ادامه امین ابراهیمی، دبیر اجرایی نشست خبری جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» تصریح کرد: همزمان با رونمایی از پوستر و سایت مربوط به جشنواره، موضوع بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به‌دلیل گستردگی برخورد مخاطب با چنین فضاهایی تدارک دیده شده‌است تا نفوذ جشنواره در این مکان‌ها را نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: باید گفت به عنوان مثال ممکن است عکاسی در اروپا از مزارات عکاسی کرده باشد، اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که چگونه می‎توانیم به او و همچنین اطلاعات و آثارش دسترسی پیدا کنیم، در این خصوص از کلیدواژه‌های عکس‌های این عکاس می‌توانیم به مجموعه عکس‌های او در بحث مزازات دست یابیم و این اتفاق، اطلاع‌رسانی ویژه‌ای از طریق ارسال ایمیل را می‌طلبید که پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت.

ابراهیمی تصریح کرد: امیدوارم این جریان‌ها در بحث اثرگذاری به‌صورت ویژه اتفاق بیفتد، همچنین با همت آستان‌ قدس رضوی، می‌توان اطلاع‎رسانی دقیق و سریع داشته باشیم و بتوانیم به هدف اصلی جشنواره دست یابیم.

دبیر اجرایی نشست خبری جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات»، با بیان اینکه هر عکاس می‌تواند برای هر بخش اعم از نیایش و معماری مزارات، 5 اثر و در مجموع 10 اثر ارسال کند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران با توجه به برگزاری دوره‌های مختلف عکاسی موضوعات جشنواره می‌تواند متفاوت باشد، برخی جشنواره‌ها از موضوعات مختلفی برخوردارند که برروی رسیدن آثار گوناگون تاثیر دارد، اما درخصوص موضوعات این جشنواره تعداد آثار رسیده، ممکن است در دو بخش محدود شود، بخش نیایش به‎دلیل بعد تاثیرگذاری این موضوع در جهان می‌تواند بیشتر باشد، اما در معماری با آثار کمتری روبرو می‌شویم.

انتهای پیام
captcha