نظام جمهوری اسلامی با هر انتخابات رو به تكامل رفته است / تبیین چالش‌های انتخابات‌ پیش‌رو
کد خبر: 3950096
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

نظام جمهوری اسلامی با هر انتخابات رو به تكامل رفته است / تبیین چالش‌های انتخابات‌ پیش‌رو

استاندار فارس معتقد است كه نظام جمهوری اسلامی با هر انتخابات رو به تکامل رفته و دولت‌های مختلف یکدیگر را تکمیل کرده و خدمات خوبی به مردم ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 7 بهمن‌ماه در جلسه هماهنگی تشکیل ستاد انتخابات استان گفت: تجربه انتخابات‌ گذشته نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی با هر انتخابات، رو به تکامل رفته و دولت‌های مختلف یکدیگر را تکمیل کرده و خدمات خوبی به مردم ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مانند رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی هر کدام به نحوی با رأی مردم تعیین می‌شوند، گفت: انتخابات مقطعی است که رأی و تصمیم مردم را در سطح مدیریت کشور حاکم می‌کند و از این نظر در میان کشورهای منطقه، مردم‌سالاری به شکل مناسبی در ایران اجرا می‌شود.

رحیمی با تصریح اینكه در انتخابات پیش‌رو کشور با چند ابرچالش روبه‌رو است و هر چه استان‌ها بزرگ‌تر هستند، بیشتر از این چالش‌ها متأثر می‌شوند، ادامه داد: تحریم یکی از ابرچالش‌های پیش‌روی کشور است که سفره مردم را کوچک‌تر کرده و مشکلاتی را برای جامعه پدید آورده است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد تحریم خواست هیچ یک از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و از سوی دنیای استکبار بر کشور تحمیل شده است، گفت: مسئولان همه تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها به کار می‌گیرند و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، حتی اگر یک ساعت زودتر بتوانیم، باید تحریم‌ها را لغو کنیم.

استاندار فارس با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا دیگر ابرچالش پیش‌روی انتخابات است که سلامت مردم را تهدید کرده و خمودگی و کم‌تحرکی را حاکم کرده است، افزود: در دوره‌های قبلی انتخابات، برگزاری جلسات و همایش‌های انتخاباتی، جنب و جوش و شور قابل قبولی را ایجاد می‌کرد، اما در شرایط فعلی باید تدابیری اندیشیده شود که با محدودیت‌های کرونا، بتوانیم گرمای انتخابات را ایجاد کنیم.

وی با تأكید بر اینكه باید راهکارهایی بیندیشیم که نامزدهای انتخاباتی بتوانند خودشان را به جامعه معرفی و برنامه‌هایشان را تشریح کنند، گفت: برای کنترل بیماری کرونا، همه روش‌های پیشگیری و درمان را تجربه کرده‌ایم و ایران در این زمینه به گواهی آمارها، یکی از موفق‌ترین کشورها بوده است. از این پس، با توصیه متخصصین باید موضوع واکسیناسیون در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی ادامه داد: شیوع کرونا یک تغییر دیگر را هم ایجاد کرده است و آن هم انتقال مرجعیت سیاسی از احزاب، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های ذی‌نفوذ به فضای مجازی است که باید این موضوع را هم مورد بررسی و توجه قرار داد.

استاندار فارس، عدم مشارکت را دیگر ابرچالش پیش‌روی انتخابات در کشور دانست و تصریح کرد: کاهش مشارکت مردم قدرت عرض‌اندام و چانه‌زنی کشور در عرصه بین‌الملل و مقبولیت نظام در عرصه داخلی را تضعیف می‌کند و باید تلاش کنیم با ایجاد نشاط در مردم و افزایش رضایت‌مندی، مشارکت در انتخابات را افزایش دهیم که نظام تقویت شود.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت کشور تنظیم اقدامات و مجوزها به گروه‌های سیاسی و احزاب برای فعالیت‌های انتخاباتی است، اما تقویت مشارکت و ایجاد شور انتخاباتی وظیفه حاکمیت و مردم است که متأثر از برخی ملزومات و مقدمات است، گفت: رضایت‌مندی عمومی و رقابت دو شرط جلب مشارکت مردم در انتخابات است.

رحیمی با اشاره به اینکه حضور نامزدهایی که افکار مردم را نمایندگی می‌کنند، در صحنه انتخابات باعث افزایش مشارکت مردم می‌شود، گفت: اگر مشاهده کنند که رئیس جمهور منتخبشان به‌عنوان نفر دوم کشور مورد حمایت همه نهادها و ارکان قرار دارد و گزارش خدمات و عملکرد دولت به خوبی اطلاع‌رسانی می‌شود، انگیزه مضاعفی برای شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه وظیفه وزارت کشور برگزاری انتخابات سالم، ایمن و قانونمند است، افزود: اینکه چه کسی در انتخابات برگزیده می‌شود، به مردم مربوط است و ما نمی‌توانیم سلیقه سیاسی خود را در انتخاب مردم دخالت دهیم، چنانکه در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را نشان دادیم.

وی با تصریح اینکه آموزش عوامل برگزاری انتخابات دارای اهمیت بسیار زیادی است، ادامه داد: همه نیازها و کمبودهای برگزاری انتخابات باید احصا و به وزارت کشور اعلام شود و به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز تکمیل شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه چالش‌های حقوقی انتخابات پیش‌رو از هم‌اکنون باید بررسی و مرتفع شود، افزود: برای رفع نیازهای سخت‌افزاری انتخابات باید از امکانات و توانمندی‌های همه دستگاه‌ها استفاده شود.

انتهای پیام
captcha