بازساری هویت‌های دینی و مذهبی؛ مسئله حائز اهمیت برای شورای پنجم
کد خبر: 3954299
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵

بازساری هویت‌های دینی و مذهبی؛ مسئله حائز اهمیت برای شورای پنجم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مساله حائز اهمیت برای شورای پنجم احیای مسیرهای تاریخی و بازسازی هویت‌های دینی و مذهبی است که در این زمینه تمام تلاش‌هایی کرده‌ایم و نمونه‌های آن به کرات گفته شده است.

بازساری هویت‌های دینی و تاریخی؛ مسئله حائز اهمیت برای شورای پنجمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، امروز 27 بهمن‌ماه، در صدوبیست‌ویکمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه در مورد طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم اطلاعاتی در اختیار شورا و شهرداری قرار نگرفته و فقط گزارش‌هایی توسط مشاور طرح تفصیلی به ‌صورت خلاصه به ما ارائه شده، گفت: همچنان نگرانی ما در خصوص طرح اطراف حرم و تحقق‌پذیری آن ادامه دارد و دغدغه‌ شورای پنجم در طول این چند سال خدمت، جز این نبوده است. با توجه به پیگیری‌های لازم توسط شورای شهر، به ویژه کمیته نظارتی کمسیون شهرسازی و معماری، برخی از دغدغه‌های جدی و مهم که بر آن اصرار داشتیم، در مصوبه کمیسیون لحاظ شد اما همچنان نکات مبهم و دغدغه‌ها بر قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه نکته مهم این است که آیا نکات و موارد ذکر شده در نشست‌ها و جلسات که به توافق رسید، در سند نهایی لحاظ شده یا خیر، افزود: براساس اطلاعات رسیده، موضوعاتی که مربوط به شارستان و برخی از ره‌باغ‌ها بود، اعمال شده است اما متاسفانه هنوز ابهاماتی در خصوص برخی از زمین‌ها همچنان وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بارها گفته شده که طرح به نفع مردم است که ما امیدواریم اینچنین باشد، بیان کرد: اگر این طرح به نفع مردم است، پس چطور ممکن است که نمایندگان مردم نسبت به اطلاعات مربوط به طرح نامحرم تلقی شده‌ باشند. مسئولان اشاره کرده‌اند که اطلاعات به شورای پنجم‌ اعلام شده اما متاسفانه هنوز اطلاعاتی در اختیار شورا و شهرداری قرار نگرفته و فقط گزارش‌هایی توسط مشاور طرح به ‌صورت خلاصه به ما ارائه شده است. قرار بر این بود جلساتی برگزار شود و طی آن مشاور به سوالات پاسخ دهد که متاسفانه نه جلساتی هماهنگ شد و نه زمانی برای آن پیش‌بینی گردید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: نقطه انحراف از روزی آغاز شد که وزرات مسکن و شهرسازی طرح تفصیلی را طرح ویژه‌ای تعریف کرد که این امر به خاطر این بود که بتواند مشاوری را انتخاب و خود از این مسیر خارج شود. نکته مهم در این طرح این است باید چهار رکن اساسی در آن وجود داشته باشد که شامل نقشه کاربری اراضی، سند دفترچه ضوابط و مقررات، سند طراز مالی و فیزیکی و مطالعات پیشتیبان طرح است که وجود این ارکان باید در اختیار کارشناسان و مردم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح مزبور تغییر کرده و مشخص نیست این تغییر براساس چه مطالعاتی پشتیبانی می‌شود و آیا چهار رکن مورد اشاره در این طرح وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: متاسفانه شورا، شهرداری و حتی شهرداری ثامن از وجود این چهار رکن بی‌اطلاع است. بهترین مدل برای رونمایی از این طرح، این است که موضوعات به صورت شفاف در فضاهای عمومی ارائه شود زیرا پنهان کردن و عدم ارائه توسط آن‌ها ابهامات جدی را ایجاد می‌کند.

حیدری تاکید کرد: ۲۵ سال قبل دستگاه‌های دولتی این طرح را به تصویب رساندند و سپس خود آن‌ها منتقد و مخالف طرح شدند اما خود آن‌ها موافق مجدد این طرح شدند. در حال حاضر نیز قصد دارند طرح جدیدی تصویب کنند اما در تمام مدت مردم و نمایندگان آن‌ها جدای از بخش دولتی جایگاهی در این طرح نداشته و ندارند.

وی با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص نوع مواجه شدن با مردم در تملک املاک آن‌ها و میزان این تملک، اظهار کرد: سوال آن‌جاست که آیا دغدغه‌ای که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، در این طرح اعمال شده است. ایشان اعلام کردند در این طرح باید نظر تولیت آستان قدس مدنظر قرار بگیرد. یکی از دغدغه‌های تولیت این است که سرمایه‌های اجتماعی در چه طرحی صرف می‌شود. آن‌ها مدام نگرانی‌های خود را از این طرح به صراحت اعلام کرده‌اند.

حیدری بیان کرد: شرایط به وجودآمده برای ساکنان و مالکان ذی‌مدخل در طرح زیست‌پذیر نبود. خیابان‌های خاکی، تاریکی و ناامنی ایجاد شد که شرایط برای ساکنان را دشوار کرده بود. در این راستا مدیریت شهری وارد عمل شد تمام این خیابان‌ها را احیا و زیرساخت‌ها را فراهم نمود. مساله حائز اهمیت دیگر برای شورای پنجم احیای مسیرهای تاریخی و بازسازی هویت‌های دینی و مذهبی است که در این زمینه تمام تلاش‌هایی کرده‌ایم و نمونه‌های آن به کرات گفته شده است. همچنین در این مدت ما به حضور مردم در این طرح تاکید فراوان داشته‌ایم و وجود دفاتر تسهیلگری نشان از این امر است؛ بنابراین نباید تلاش‌ها و زحماتی که در گذشته انجام شده را نادیده گرفت و اطلاعات نادرست به مردم داد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران غیربومی تعلق سازمانی به وزارت مسکن و شهرسازی دارند، افزود: این مدیران از در معرض قرار دادن برخی از طرح‌های جامع که باید اساتید و نخبگان درباره آن نظر می‌دادند، خودداری کردند تا به تعهد سازمانی خود عمل کنند. چند نکته باید به آن‌ها یادآوری شود؛ چند ماهی از پایان عمر دولت باقی نمانده و آن‌ها می‌دانند که به زودی باید از پست‌های خود خداحافظی کنند و از این شهر بروند. آن‌ها بدانند آنچه به یادگار خواهند گذاشت، کارهایی است که انجام داده‌اند؛ بنابراین تا فرصت باقی است، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را برطرف کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در تمام این مدت ورود دولت، شهرداری و منابع برای تحرک توسعه بوده است. اگر ایرادات و اشکالات زیادی در این طرح وجود دارد که بنده و اعضای شورا نسبت به آن‌ها نقد داریم، قطعا انحرافاتی در طرح اتفاق افتاده است که باید بازبینی شود. ارزش اقتصادی املاک مردم در این طرح وابسته به موضوع اقتصاد زمین است. اگر تراکم‌ها کاهش یابد، توجیه اقتصادی این املاک از بین می‌رود و بازسازی صورت نخواهد گرفت. باید منطق و عقلانیت اقتصادی که قطعا در رفتار مردم و در موضوع هزینه و فایده وجود دارد را لحاظ کرد، در غیر صورت طرح شکست خورده و مردم آسیب خواهند دید. هنوز قضاوت ممکن نیست اما پیش‌بینی‌ها و داده‌ها حاکی از آن است.

حیدری ادامه داد: ما معتقدیم برای تحقق‌پذیری طرح باید دلسوزی کرد و اعتمادسازی را برای کسانی که در آن سرمایه‌گذاری کردند، دوباره زنده کرد. ما موظف هستیم، منطق و استدلال‌های خود را بیان و در حد توان تلاش کنیم ام بیش از این بر عهده کسانی است که تصمیم به اجرای طرح گرفته‌اند و باید پاسخگو باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: ما هر جا که احساس کنیم فضا به نفع مردم نیست، مداخله نمی‌کنیم؛ انتظار ما از شهردار نیز همین است اما هنوز فرصتی برای گفت‌وگو با وی نداشته‌ایم تا ادله خود را برای موضوع مصوبه کمیسیون ماده ۵ بیان کند. ما مصوبات را تعیین می‌کنیم و شهرداری مکلف به اجرای آن است. امید داریم با تمام تلاش، هم‌افزایی و تعامل این مسیر سپری شود. همچنین پیرو درخواست استاندار، همکاران ما طی جلسات و نشست‌های مشورتی حضور داشتند و چه خوب بود این جلسات ادامه داشت. متاسفانه یک‌باره جلسات قطع شد و خیلی از بحث‌ها نیمه‌کاره ماند. شورای شهر اعلام می‌کند آمادگی لازم برای آغاز این نشست‌ها و گفت‌وگوها را دارد.

انتهای پیام
captcha