جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)؛ فرصتی برای ترویج فرهنگ رضوی
کد خبر: 3954306
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)؛ فرصتی برای ترویج فرهنگ رضوی

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: اگر فردی سوژه و ایده‌ای در خصوص ترویج فرهنگ رضوی داشته باشد که به دلایلی نمی‌تواند به اجرا برساند، این جشنواره فرصتی است تا طرح و ایده‌ خود را عرضه کند و پس از ارزیابی حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت تا منجر به اجرایی شدن طرح گردد.

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) فرصتی برای طرح ایده ترویج فرهنگ رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اکبر نصراللهی، دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، در نشست خبری نخستین جشنواره‌ رسانه‌ای امام رضا(ع) که امروز، ۲۷ بهمن، در سالن همایش‌های روزنامه‌ قدس برگزار شد، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جشنواره‌های مختلف، توجه به کمی‌گرایی است اما این جشنواره سعی داشته محدود به کمیت نباشد و به شاخصه‌های کیفی توجه ویژه‌ای داشته باشد. تغییر رویکرد از کمی به کیفی یک از اهداف این جشنواره بوده و سعی شده از راهبردهای معمولی که در تولید، انتشار افکار و سایر قالب‌های رسانه‌ای مانند سکوت، کوچک‌نمایی، بزرگ‌نمایی وجود دارد، استفاده نشود و با یک نگاه واقع‌گرایانه به فرهنگ رضوی نگریست.

وی در رابطه با انتخاب داوران و برگزیدگان این جشنواره، عنوان کرد: در این جشنواره ما تلاش کرده‌ایم با داورهایی همکاری داشته باشیم که دارای پیشینه تجربی بسیار گران‌سنگ و ارزنده‌ای هستند و همچنین اندوخته‌هایی در حوزه‌ی رسانه‌ای دارند.

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) با بیان این‌که اسامی داوران این جشنواره به زودی منتشر خواهد شد، اضافه کرد: قرار بر این شده که برای انتخاب داوران جشنواره در دو بخش انتخاب و بخش نهایی از ظرفیت‌ها و شخصیت‌های رسانه‌ای مشهد استفاده‌ کافی انجام شود اما قطعا محدود به مشهد نخواهیم بود و تلاش‌ خواهیم کرد تا از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. از جمله داوران نهایی شده‌ جشنواره می‌توان به دکتر خجسته، دکتر خلجی، دکتر تیرانداز، دکتر بشیر حسینی و… اشاره کرد.

نصراللهی در خصوص جوایز این جشنواره خاطرنشان کرد: جوایز چنین جشنواره‌ای که منتسب به امام‌ رضا(ع) است را نباید با شاخصه‌های مادی سنجید اما با مساعدت برگزارکنندگان طبق معمول جشنواره‌ها به نفرات اول تا سوم هدایای مادی و معنوی اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر در این جشنواره ما بتوانیم با کمک یکدیگر اهداف را شناسایی و بازنویسی کرده و راهبردهای رسیدن به این اهداف را مشخص کنیم، تمام رسانه‌ها و افرادی که می‌خواهند در این مسیر همراه باشند و پیامی را انتشار دهند و در بخش فرآیند تولید پیام مشارکت داشته باشند، این جشنواره می‌تواند به هدف خود برسد. جشنواره یک شروع برای گفتمان‌سازی، هم‌فکری، بحث در مورد اهداف، فرصتی برای اتخاذ راهبردها و مشورت درباره‌ اجرا و عملیاتی کردن کار است.

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام‌رضا(ع)، عنوان کرد: این جشنواره ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر جشنواره‌ها متمایز می‌کند؛ از ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به مزین بودن آن به نام امام ‌رضا(ع) اشاره کرد. در جشنواره‌های دیگر بیشتر جنبه‌ حرفه‌ای مطرح است اما در این جشنواره جدای از بحث حرفه‌ای بودن، معنویت اهمیت زیادی دارد.

نصراللهی اضافه کرد: این جشنواره در شرایطی در حال برگزاری است که ارتباطات مردم به ویژه عاشقان اهل ‌بیت(ع) دچار مشکل شده است. مردمی که هر موقع دلشان می‌گرفت به حرم مطهر و یا به مساجد می‌رفتند و این‌گونه نیازهای معنوی خود را برطرف می‌کردند اما در حال حاضر می‌بینیم که در وضعیت کنونی با شیوع ویروس کرونا، مردم ارتباطشان با خدا، با خود و با دیگران دچار اشکال شده است. اگرچه ارتباط با خدا محدود به مکان‌های معنوی نیست اما مردم در مکان‌های مقدس ارتباط بهتری پیدا می‌کردند و بیشتر حس و حال معنوی به آن‌ها دست می‌داد. من فکر می‌کنم که برگزاری جشنواره در این شرایط ویژگی خاصی به آن داده است.

وی گفت: در این جشنواره تولیدات متنوع و متکثر از مناطق مختلف کشور و از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی متنوع در سطوح متفاوتی وجود دارد. حتی از رسانه‌ها و جناح‌های مختلف با رویکردهای متفاوت آثاری برای ما ارسال شد که همین ویژگی جشنواره را جذاب و متنوع می‌کند.

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام ‌رضا(ع) ادامه داد: این جشنواره توجه زیادی به رسانه‌ها و قالب‌های جدید دارد و به همین دلیل بخش ویژه‌ای به فضای مجازی اختصاص داده شده است. با توجه به این‌که در این شرایط کرونایی ظرفیت رسانه‌های رسمی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای خبری، عاطفی و سرگمی مردم باشد، بخش فضای مجازی جشنواره امام‌ رضا(ع) را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده است.

نصراللهی اضافه کرد: این جشنواره با این‌که محورها و بخش‌های مشخصی دارد اما انعطاف‌پذیر بودن و محدود نبودن به این بخش‌ها و قالب‌ها از ویژگی‌های بارز این جشنواره محسوب می‌شود؛ به این معنی که هر کس، در هرجایی، در هر قالب و اندازه‌ای و با استفاده از هر ابزاری در جهت ترویج فرهنگ رضوی تلاش کند، این جشنواره به آن توجه خواهد کرد و اثر را مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر اثر دارای شرایط لازم باشد از آن تقدیر خواهد شد. حتی اگر فردی سوژه و ایده‌ای در خصوص ترویج فرهنگ رضوی داشته باشد که به دلایلی نمی‌تواند به اجرا برساند، این جشنواره فرصتی است تا طرح و ایده‌ خود را عرضه کند و پس از ارزیابی حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت تا منجر به اجرایی شدن طرح گردد.

انتهای پیام
captcha