نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه در حرم رضوی رونمایی شد
کد خبر: 3956034
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه در حرم رضوی رونمایی شد

در آستانه میلاد امام علی (ع)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نسخه خطی نفیس نهج‌البلاغه با قدمت ۷۶۸ سال رونمایی کرد.

رونمایی از یکی از نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه در حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تشریح یکی از نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه، ابراز کرد: این نسخه به دست محمدبن حسین برهان نظامی به خط نسخ مشکول کتابت شده است و براساس آنچه در نسخه مشاهده می‌شود، کتابت آن در تاریخ سه‌شنبه 24 ذی‌حجه 674 قمری به پایان رسیده است.

وی این اثر را یکی از نسخ بسیار نفیس موجود در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی دانست و تصریح کرد: این نسخه دارای 132 برگ و در قطع وزیری بزرگ است که به شماره 2084 در این مرکز به ثبت رسیده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی کامل بودن را یکی از ویژگی‌های ممتاز نسخه رونمایی‌شده از نهج‌البلاغه برشمرد و افزود: این اثر از جهت تاریخ کتابت، دومین نسخه قدیمی تاریخ‌دار نهج‌البلاغه در آستان قدس و یکی از ارزشمندترین نسخه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران است.

صداقت‌حسینی ادامه داد: کاتب نسخه از علمای وقت بوده است و در ضبط صحیح واژگان و عبارات کتاب نهایت دقت را به‎کار برده که این نیز یکی از امتیازات این اثر است. حواشی توضیحی، دیگر ویژگی خاص این نسخه است و کاتب، برخی از عبارات و واژگان مشکل و پیچیده را در حاشیه یا زیر آنها شرح داده است تا به فهم بهتر مطالب به مخاطبان کمک کند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین قیس عطار، پژوهشگر متون اسلامی با بیان اینکه نسخه‌های نفیس از نظر بلاغی، حدوداً 20 نسخه است، این اثر را یکی از نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه خواند و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که یک نسخه را نفیس می‌کند این است که باید مضبوط باشد و تمام ویژگی‌های بلاغی در آن لحاظ شده باشد.

این پژوهشگر متون اسلامی، نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه را شامل سه گروه بغدادی، ایرانی و یمنی عنوان کرد و افزود: این نسخه ظاهراً ایرانی است و برای تبرک، در روز 24 ذی‌الحجه مصادف با روز مباهله سال 674 کتابت آن به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: از نهج‌البلاغه نسخه‌های خطی بسیاری کتابت شده است، اما اکثر آنها به ویژه صفحات اول یا آخر آنها افتادگی دارد که معمولا مشخصات اثر و کاتب نیز در این صفحات است؛ این نسخه کامل است و جز اینکه چهار برگ آن به خط متاخر است، کمبودی ندارد.

عطار به دیگر ویژگی‌های این نسخه اشاره کرد و گفت: ضبط این اثر بسیار دقیق است و همچنین زیر کلمات علاوه بر شروح عربی، دارای شروح فارسی است و کاتب این نسخه شیعه و خود، از علما و فاضل بوده است.

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 57هزار نسخه خطی و 22 هزار قرآن و جزوه قرآنی در اختیار دارد که 588 نسخه آن در ارتباط با امام علی‌(ع) است. قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار نهج‌البلاغه موجود در این مرکز، متعلق به سال 544 قمری به خط ابن نقیب است.

انتهای پیام
captcha