مسلمانان هند و ناامیدی از اجرای عدالت
کد خبر: 3956283
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
الجزیره گزارش داد؛

مسلمانان هند و ناامیدی از اجرای عدالت

با گذشت یک سال از خشونت‌های شهر دهلی علیه مسلمانان به نظر می‌رسد که مسلمانان این شهر از اجرای عدالت و مجازات عاملان حمله به محلات آنها ناامید شده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، این خبرگزاری در گزارشی به بررسی وضعیت مجروحان و بازماندگان حمله سال گذشته پرداخت.

در این گزارش با اشاره به تلفات خشونت‌های سال گذشته آمده است که در این درگیری‌ها 53 نفر که عمدتا مسلمان بودند کشته شدند. این خشونت‌ها بدترین آشوب‌های جمعی هند در دهه‌های گذشته بوده است.

در این گزارش، از زبان یک مسلمان 35 ساله به نام محمد نصیرخان که یک چشمش را در این خشونت‌ها از دست داده آمده که به دلیل عدم علاقه پلیس به پرونده خود نتوانسته است عدالت را بچشد. وی افزود که مهاجمش هنوز مجازات نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به بی‌عدالتی دستگاه قضایی هند در برخورد با عاملان این خشونت‌ها تأکید شده است که بسیاری از قربانیان مسلمان خشونت‌های خونین سال گذشته می‌گویند که آنها به طور مکرر با امتناع پلیس از تحقیق در مورد شکایات علیه آشوبگران هندو رو به رو شده‌اند.

برخی هنوز امیدوارند که دادگاه‌ها به کمک آنها بیایند، در حالی که دیگران معتقدند که اکنون سیستم عدالت تحت دولت ملی‌گرای هندو نخست وزیر نارندرا مودی در برابر آنها ایستاده است. گزارش‌های قربانیان مسلمان و همچنین گزارش‌های گروه‌های مدافع حقوق بشر حاکی از آن است که رهبران حزب متبوع مودی به نام  BJP و نیروی پلیس دهلی نو حمایت ضمنی از اوباش هندو داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: پلیس دهلی نو به درخواستهای مکرر برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما آنها سال گذشته اصرار داشتند که تحقیقات آنها منصفانه بوده و تقریباً 1750 نفر در رابطه با شورش‌ها بازداشت شده‌اند که نیمی از آنها هندو هستند.اما انتشار نامه‌ای که یک افسر ارشد پلیس پنج ماه پس از آشوب به بازرسان فرستاد و در آن به آنها پیشنهاد کرد که در مورد هندوهایی که مظنون به خشونت هستند، سهل‌گیرانه تر عمل کنند، انتقاد دادگاه عالی دهلی را در پی داشت.

این گزارش با اشاره به سابقه طولانی این درگیری‌ها نوشته است: از زمان تجزیه شبه قاره هند در سال 1947، درگیری‌های دینی در هند سابقه داشته است. ناظران می‌گویند، اما در هفت سال گذشته، بخشی مذهبی که تاز سوی حزب ملی‌گرای هندو تقویت می‌شود، شکاف‌ها را بیشتر و تنش‌ها را افزایش داده است. بسیاری معتقدند که عامل محرک شورش‌های سال گذشته سخنرانی آتشین کاپیل میشرا (Kapil Mishra)، از اعضای BJP بود که به پلیس اولتیماتوم  داد که تحصن معترضین به قانون جدید شهروندی را بشكند، در غیر این صورت او و طرفدارانش خودشان این كار را می‌كنند.

این گزارش می‌افزاید: وقتی طرفداران وی به آنجا رفتند، جنگ‌های خیابانی آغاز و به سرعت به شورش تبدیل شدند. طی سه روز، اوباش هندو در خیابان‌ها مسلمانان را کتک زده و در بعضی موارد آنها را در خانه‌های خود سوزاندند. در مواردی نیز محله‌های مسلمانان، از جمله مغازه‌ها و مساجد آتش زده شد.

انتهای پیام
captcha