چیزی به‌اندازه کمک به نیازمندان، پس از انجام واجبات موجب رضایت خداوند نیست
کد خبر: 3957248
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶

چیزی به‌اندازه کمک به نیازمندان، پس از انجام واجبات موجب رضایت خداوند نیست

تولیت آستان قدس رضوی گفت: انسان سیره ائمه و علمای بزرگ را که مطالعه می‌کند، شاید بتواند اطمینان پیدا کند پس از انجام واجبات، چیزی به اندازه کمک به نیازمندان موجب رضایت خدا نیست، از واجبات که بگذریم و خداوند، قوت توفیق انجام آن را به ما دهد، در مستحبات عملی بهتر از این نیست که انسان، هم در بُعد مادی، هم در بُعد فرهنگی و معنوی به نیازمندان کمک کند.

چیزی به‌اندازه کمک به نیازمندان، پس از انجام واجبات موجب رضایت خداوند نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در نشست دیدار با دبیران دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها که ظهر امروز 12اسفندماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه کانون‌های خادمیاری استان‌ها باید ارتباط خوبی با خیریه‌های مردمی برقرار کنند، اظهار کرد: اگر خیریه‌ای وجود دارد که کار خیر انجام می‌دهد، باید به آن کمک کرد تا کار خود را بهتر انجام دهد و آن اتفاق به نام خود آن خیریه رقم بخورد و آستان قدس رضوی با هیچ مکانی رقابت ندارد و باید خیریه‌ها احساس کنند که این آستان در کنار آن‌ها است، نه رقیب آن‌ها.

وی با بیان اینکه همچنین کانون‌های خادمیاری باید ارتباط خوبی با تمام اقشار مردم برقرار کنند، افزود: این مراکز باید به شکلی باشد که تمام مردم، کانون را از آن خود بدانند و جذب آن شوند، همان‌طور که امام‌رضا(ع) متعلق به تمام مردم است، کانون‌های خادمیاری رضوی نیز باید متعلق به تمام مردم باشند و نباید مردم تصور کنند کارهایی که صورت می‌گیرد دلیل دیگری جز خدمت دارد.

مروی عنوان کرد: تمام مردم باید جذب خیریه‌ها شوند، خیرین افرادی هستند که همگی در محافل خیریه دعوت می‌شوند و توقع وجود دارد به تمام برنامه‌ها کمک کنند، درحالی که باید در کنار آن‌ها متمکنین را هم دعوت کرد تا آن‌ها نیز در کار خیر شریک شوند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در هنگام کمک به نیازمندان احترام و حیثیت آن‌ها باید حفظ شود، مبادا نگاه تحقیرآمیز به نیازمندان صورت بگیرد، چرا که امام‌رضا(ع) بر ما منت گذاشته تا ما به مردم خدمت کنیم و در نوع برخورد و رفتار با مردم باید با نهایت احترام رفتار شود. اقلام غذایی و خوراک‌هایی که برای نیازمندان تهیه می‌شود، باید خوراک‌هایی باشد که خانواده شما آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر خانواده شما آن‌ کالا را مناسب دانستند، سپس به نیازمندان هم از همان نوع کالا اهداء کنید. انسان‌ها دارای شخصیت و محترم هستند، اما ممکن است فقیر باشد و ما نباید او را تحقیر کنیم‌.

مروی با اشاره به اینکه کیفیت از کمیت مهم‌تر است، ادامه داد: تنها کالای خوب و مناسب باید تهیه و به مردم اهداء شود و اگر وجود نداشت، می‌توان از نظر کمیت آن را کم کرد، اما نباید کالا و خوراکی که اهداء می‌شود به شیوه‌ای باشد که نیازمندان تصور کنند به آن‌ها توهین شده و تحقیر شده‌اند، اگر کالایی که به نیازمند داده می‌شود دارای کیفیت خوبی نباشد، ما به او خدمت نکرده‌ایم، بلکه توهین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: انسان سیره ائمه و علمای بزرگ را که مطالعه می‌کند، شاید بتواند اطمینان پیدا کند پس از انجام واجبات، چیزی به اندازه کمک به نیازمندان موجب رضایت خدا نیست، از واجبات که بگذریم و خداوند، قوت توفیق انجام آن را به ما دهد، در مستحبات عملی بهتر از این نیست که انسان، هم در بُعد مادی، هم در بُعد فرهنگی و معنوی به نیازمندان کمک کند.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به نمایندگان کانون‌های خادمیاری آستان قدس رضوی در استان‌ها بیان کرد: فعالیت‌های خوب و ارزشمندی در بنیاد کرامت رضوی صورت گرفته، کارهای خیر تعطیل نشده است، بلکه شتاب بیشتری نیز گرفته و این موضوع مرتبط با روحیه نشاط و اخلاصی است که در تمام شما وجود دارد. مسئولان بنیاد کرامت رضوی کاملا با انگیزه انقلابی، دینی، خدمت به مردم، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر کارها را انجام می‌دهند و شما نیز در استان‌ها، در حوزه کاری خود منشاء خیرات و برکات هستید.

مروی با اشاره به اینکه تنها افراد سالم باید در دستگاه امام‌رضا(ع) فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: مراقبت از نیروهایی که در این دستگاه کار می‌کنند بسیار مهم و از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، در راستای خدمات بسیار ارزشمندی که توسط این نیروها صورت می‌گیرد و در رابطه با نیروهایی که همکاری می‌کنند نیز باید کاملا مراقبت انجام شود تا آن‌ها مرتکب اشتباهی نشوند.

وی افزود: فردی که به نوعی با دستگاه امام‌رضا(ع) ارتباط دارد و مردم از این موضوع اطلاع دارند، باید کاملا از هر جهت مورد اعتماد باشد و اگر افرادی نتوانستند الزامات را رعایت کنند، باید بدون درنگ با آن‌ها برخورد شود، چرا که اعتماد حضرت رضا(ع) بر همه‌چیز مقدم است، مردم به این مکان ایمان دارند و به افرادی که به این دستگاه ارتباط دارند، احترام می‌گذارند و یک خادم اگر نتواند الزامات کار خود را رعایت کند، باید او را به صورت بی‌رحمانه از کار حذف کرد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: البته الحمدالله نیروهایی که وجود دارند، غالبا قریب به اتفاق نیروهای خوب، سالم، صالح، دلسوز، با انگیزه‌های الهی و انسانی هستند، اما اگر یک مورد اشتباه صورت بگیرد اعتماد به کل مجموعه را از بین خواهد برد، لذا از افراد فعال در کانون‌های خادمیاری می‌خواهم که در انتخاب افراد دقت را به عمل بیاورند.

مروی ادامه داد: باید در انتخاب افراد نهایت دقت صورت گیرد و مقداری نیرو جذب شود تا بتوان به صورت صد درصد بر اعمال آن‌ها نظارت داشت، چرا که اگر در کار بر اعتقادات مردم ضرری وارد شود، دیگر کار، کار خیر نخواهد بود. بهترین خیر این است که دل‌ها سرشار از محبت و عشق به حضرت رضا(ع) شود و اگر رفتار ما باعث ایجاد سوال شود که در دستگاه امام رضا(ع) چرا فرد خطاکار حضور دارد، دیگر کار ما کار خیر نخواهد بود، بلکه کار شر است.

انتهای پیام
captcha