وقفی برای پژوهش در بیماری سرطان
کد خبر: 3957389
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

وقفی برای پژوهش در بیماری سرطان

مرکز آموزشی، پژوهشی موقوفه علوی در راستای پژوهش بیماری سرطان افتتاح شد.

وقفی برای پژوهش بیماری سرطانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن تفقدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 13 اسفندماه در مراسم افتتاحیه مرکز آموزشی، پژوهشی موقوفه علوی وابسته به بیمارستان امید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی نظر به ضروریات و توجیهاتی که وجود داشته عمده وقف‌ها در راستای درمان بیماران متمرکز بوده است.

وی ادامه داد: چند سالی است که در کشور حرکتی اتفاق افتاده و در حال پیگیری است که وقف، مفهوم و شمول گسترده‌تری پیدا کند و منحصر به بحث‌های درمانی نشود و در بحث‌های بهداشتی، پیشگیرانه، آموزش و پژوهش نیز گسترش و تسری یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این موضوع برای وقف از جنس فرهنگی بوده و نیازمند زمان و فرهنگ‌سازی است و لازم است افرادی باشند که بتوانند از روال‌های معمول خود را جدا کرده و از زاویه دیگری به مسائل نگاه کنند تا جرئت ورود به این مسائل پیدا شود.

تفقدی اظهار کرد: واقفان خیراندیش این شجاعت را به خرج دادند و این نوع معمول از نیت وقف کردن را کنار گذاشته و این وقف در راستای سرطان را با محوریت آموزش و پژوهش برای بیمارستان امید انجام دادند که معاونت پژوهشی هم بر اساس نظر و نیت واقفان وارد قضیه شدند تا بحث پژوهشی را پوشش داده و در این راستا همراهی کنند.

وی تصریح کرد: این امر مسبوق به سابقه زیادی نیست بر خلاف اینکه در حوزه فرهنگی ما خیرین مدرسه‌سازی داریم که بسیار پررنگ است، اما وقف پژوهشی هنوز به صورت گسترده در کشور پررنگ نشده و لذا در این راستا نیز اوقاف و امورخیریه  نهادی را برای وقف در حوزه علم و فناوری تشکیل داده که به‌صورت متمرکز نیز طی سال‌های اخیر در حال فعالیت بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این مرکز از دو سال پیش به نیت پژوهش در حوزه سرطان وقف شد و برای ما در علوم پزشکی دغدغه ایجاد کرد و امید است بر اساس نیت واقفان این مرکز بتوانیم به نحو احسن در حوزه آموزش و پژوهش عمل کنیم و سابقه خوبی در این راستا ثبت شود تا مبتنی بر آن خیران دیگری با نظر مثبت وارد این حوزه شوند و این امر گسترش یابد.

تفقدی اضافه کرد: یقینا این‌گونه وقف‌ها تزاحمی با وقف‌های فعلی در حوزه‌های دیگر ندارد، بلکه اضافه بر آنان و تکمیل‌کننده دایره موضوعات و مباحث وقف خواهد بود. در این مدت دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان امید در راستای جمع‌آوری ظرفیت‌ها برای به کارگیری بر اساس نیت واقف این مرکز صورت گرفته، اما همچنان نیازمند ایده‌های خوبی هستیم تا به بهترین نحو این مرکز بارور شود و به فعالیت بپردازد.

وی گفت: از حسن انتخاب واقفان و حمایت‌های صورت گرفته تشکر دارم و امیدوارم این افتتاحیه با چشم‌انداز کوتاه‌مدتی مواجه باشد و این مرکز به بهترین نحو در حوزه پژوهش و سرطان بتواند فعالیت کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: امید است این مرکز منشأ خیر و برکت برای بیمارستان امید، دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشی که برای بیماران سرطانی قرار است انجام شود باشد و بتوانیم نتایج برون‌داد خوبی برای استفاده شاهد باشیم.  

انتهای پیام
captcha