والدین فضای خانواده را در ایام نوروز با اخلاق و خلق خوش بهاری کنند + فیلم
کد خبر: 3958088
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
سیما فردوسی:

والدین فضای خانواده را در ایام نوروز با اخلاق و خلق خوش بهاری کنند + فیلم

سیما فردوسی، روان‌شناس بالینی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام عید نوروز، از والدین درخواست کرد تا در شرایط کرونایی کشور، فضای خانواده را در این ایام با اخلاق و خلق خوش بهاری کنند.

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت و آمدهای خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامدهای مختلفی برای خانواده به همراه داشت و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که خانواده‌ها باید در ایام شیوع کرونا که مراسم نوروز و دید و بازدیدهای امسال را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، رعایت کنند، مسئله اخلاق و خلق خوش والدین است. این موضوع اگر با درک و فهم به جا و درست اعضای خانواده همراه باشد، می‌تواند محیط خانواده را به فضای گرمی برای جبران عدم دید و بازدیدهای حضوری ایام نوروز تبدیل کند.

بدین جهت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محورهای مختلف کرده است که طی آن سیما فردوسی‌، روان‌شناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها می‌پردازد.

در ادامه، پنجمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع تبریک ایام نوروز و توصیه‌هایی برای خانواده در این ایام از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود.

«نوروز باستانی و کرونایی را خدمت تمامی شما مخاطبان عزیز تبریک عرض می‌کنم. ان‌شاالله سال بسیار خوبی در پیش داشته باشید و به زودی کرونا را پشت سر گذاریم. این نوروز و طبیعت بسیار زیبا که نشان‌دهنده آغاز زندگی و آغاز روزهای خوش زندگی است، برای همگان مبارک باشد.

ان‌شاءالله سلامتی در انتظار همگان باشد و همه شما سالم باشید. خانواده‌های عزیز حتما برنامه‌های زیادی را هر سال برای ایام نوروز مد نظر دارند، اما امسال سال متفاوتی است و سفرها همانند سال‌های قبل نیست. همچنین، دید و بازدیدها نیز مثل قبل نیست و شاید قرار بر این باشد که افراد بیشتر از طریق فضای مجازی با هم گفت‌وگو داشته و به هم تبریک بگویند.

درست است که ایام، ایام کرونایی است و اجتماعاتی نظیر دور همی‌ها نباید وجود داشته باشد و ما نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته به دیدن یکدیگر برویم، اما عده‌ای حتی از تلفن زدن به یکدیگر نیز امساک می‌کنند. همگان می‌توانند با یک تلفن زدن ساده به اعضای خانواده خود به ویژه بزرگترها، عید نوروز را به ایشان تبریک بگویند.

احترام به بزرگترها را نباید هیچ‌گاه فراموش کنیم. ما می‌توانیم با یک تلفن، دل آن‌ها را شاد کرده و ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز بهار سال 1400، برای ایشان آرزوی سلامتی کنیم.

خانواده‌ها هر سال عید برنامه‌هایی را نیز برای فرزندان خود دارند. امسال نیز می‌توانیم این برنامه‌‌ها را به نوع دیگری در فضای خانواده داشته باشیم. والدین می‌توانند فضای خانواده را با اخلاق و خلق و خوی خوش خود بهاری کنند.

زمانی که به شکوفه‌ها، طبیعت بسیار زیبا، رنگ‌آمیزی شکوفه‌ها و گل‌هایی که بدون اینکه هیچ نقاشی آن‌ها را نقاشی کرده باشد و یا باغبانی آن‌ها را بذرافشانی کرده باشد، خودرو در دشت می‌رویند، می‌نگریم، لذت می‌بریم. باغبان تمامی این‌ها خداوند است که این رنگ‌آمیزی زیبا را برای ما در دل طبیعت قرار داده تا ما از مشاهده آن لذت و بهره ببریم.

خانواده‌‌ها سعی کنند تا از دیدن مناظر زیبا لذت برده و بهار به درون خانواده‌ بیاورند. اگر والدین خوش‌اخلاق بوده و فضای خوبی را همراه با صبر و شکیبایی و امید دادن به فرزندان ایجاد کنند، نوروز بسیار خوبی را پشت سر خواهند داشت. انسان با امید زنده است اگر جوان را از امید بی‌بهره کنیم، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

والدین باید دل‌های جوانان را با برنامه‌های خوب شاد کنند. امروز این ضرورت وجود دارد که خانواده‌ها با رسانه آشتی کرده و حتی با تماشای فیلم‌های تلویزیونی، به گپ و گفت با هم در ایام نوروز بپردازند. صدا و سیما نیز برنامه‌های بسیار خوب، مبسوط و زیبایی را برای ایام عید تدارک دیده تا خانواده‌ها ضمن مشاهده آن‌ها، به گفت‌وگو در رابطه با این برنامه‌ها پرداخته و راجع به آن‌ها با هم صحبت کنند.

همچنین، خانواده‌ها می‌توانند در این ایام به خواندن کتاب و اشعار شعرا و نویسندگان به‌ویژه اشعار شعرای بنام ایرانی همچون حافظ، سعدی، مولانا، پروین اعتصامی و ... بپردازند. بسیاری از آثار شعرای ایرانی در تمام دنیا به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود و این خیلی بد است که خود ما ما از این نعمتی که داریم غافل شویم. امیدوار هستم که تمامی خانواده‌های عزیز ایرانی ایام نوروز را به خوبی و خوشی سپری کرده و سال خیلی خوبی داشته باشند».

انتهای پیام
captcha