مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اند
کد خبر: 3958226
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸

مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اند، برای سطح اطلاعات مردم نیاز به فضای مجازی و برای عمق اطلاعات نیاز به کتاب‌خوانی دارند. ارتباط کتابداران با مردم امروز از طریق فضای مجازی بوده و کتاب محور گفت‌و‌گو و تعامل با مردم بوده است.

مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین، علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، امروز 17اسفندماه، در شصت‌و‌نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد که با موضوع بررسی نقاط کور و دریافت برخی از شبکه‌های صداوسیما در نقاطی از شهرستان و بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه سطح شهرستان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز کتابخانه‌های عمومی از وضعیت سنتی خود عبور کردند و به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شدند و کتابخانه‌های عمومی باید در رابطه با هر آن‌چه که مردم نیاز اطلاعاتی و دانشی دارند، پاسخگو باشد. حتی کتابخانه‌های عمومی کوچک، نیز امروز فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. امروز ۱۵ نشست کتاب‌خوان در بستر فضای مجازی به مناسبت روز کتابخانه‌گردی در استان درحال برگزاری است.

وی افزود: شاید از سال‌ها قبل باید نهضتی در رابطه با کتاب‌خوانی اتفاق می‌افتاد، چرا که خراسان رضوی و شهر مشهد ظرفیت بسیار بالایی دارد و توقعی که از آن می‌رود، این بود که شاخصه‌های کتاب‌خوانی آن به نسبت استان‌های دیگر بهتر باشد، هرچند که رشد خوبی در این حوزه صورت گرفته است، اما هنوز از برخی شهرهای دیگر عقب هستیم و با تلاش شبانه روزی باید به نقطه‌ای برسیم که استان خراسان رضوی و شهر مشهد رتبه برتر را در شاخصه‌های کتاب‌خوانی کسب کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون ۵۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهر مشهد وجود که ۶ کتابخانه از آن در حاشیه شهر مشهد قرار دارد. ۲ کتابخانه سیار نیز اکنون در مشهد فعال است که خدمات کتابخانه سیار مانند کتابخانه ثابت است، چرا که کتابدار محور است و هر خدمتی که در کتابخانه ثابت وجود دارد توسط کتابدار با توجه به منابعی که در کتابخانه سیار وجود دارد رقم می‌خورد.

سبزیان ادامه داد: یک دستگاه کتابخانه سیار را این هفته، دو دستگاه را در فروردین ۱۴۰۰ و پنج دستگاه را در اردیبهشت که مجموعا ۸ دستگاه کتابخانه سیار می‌شود را تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به ناوگان کتابخانه‌های سیار شهر مشهد اضافه خواهیم کرد. همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای که با آقای کلایی، شهردار مشهد منعقد کردیم، قرار بر این شد که ۱۰ کتابخانه ثابت را نیز تا خرداد ۱۴۰۰ با نقشه تیپ ۲۸۰ متری در شهرک های شهید رجایی، شهید باهنر و اسماعیل آباد و مناطق دیگر به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت پیشگام بودن مدیران استان در عرصه کتاب‌خوانی گفت: مدیران باید تکلیف خود را با کتاب و کتابخوانی روشن کنند. خیلی از اوقات موانع در مدیران دیده می‌شود و شرایط برای مردم فراهم‌ نمی‌شود. باید مدیران و دست‌اندرکاران پیشگام نهضت کتابخوانی باشند و بر همین اساس پیشنهادی به استاندار خراسان رضوی ارائه کردم که یک روز را مدیران استان را به کتابخانه دعوت کنند و همگی در کنار یکدیگر یک ساعت کتاب بخوانند. دانایی مدیر به توانایی مدیر می‌انجامد و مدیر توانا ارتباط بهتری با مردم برقرار می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اند، عنوان کرد: برای سطح اطلاعات مردم نیاز به فضای مجازی و برای عمق اطلاعات نیاز به کتاب‌خوانی دارند. ارتباط کتابداران با مردم امروز از طریق فضای مجازی بوده و کتاب محور گفت‌و‌گو و تعامل با مردم بوده است. پویش خانواده کتابخوان را در آغاز دوران کرونا را برگزار کردیم و با توجه اینکه بستر تبلیغات بسیار محدود بود، اما تقریبا ۵ هزار خانواده خراسانی در این پویش شرکت کردند و افراد از کتابخانه‌های داخل خانه خود استفاده کردند و طبق آماری که به دست آوردیم متوجه شدیم که مردم در دوران کرونا کتاب‌خوان تر شدند و بازیابی فرهنگی خوبی برای مردم صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha