حفظ مکتب تشیع؛ بزرگ‌ترین اقدام امام کاظم (ع)
کد خبر: 3958493
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

حفظ مکتب تشیع؛ بزرگ‌ترین اقدام امام کاظم (ع)

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین گفت: تمدن اسلامی از زمان پیامبر گرامی اسلام شروع شد و هر یک از ائمه اطهار (ع) به سهم خود آن را برجسته کردند و امام کاظم (ع) نیز تلاش کردند تا جلوی از بین رفتن اسلام را بگیرند و حفظ مکتب تشیع بزرگ‌ترین اقدام امام کاظم (ع) است.

حفظ مکتب تشیع؛ بزرگ‌ترین اقدام امام کاظم (ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول نوروزی، مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: امام موسی کاظم (ع) در سال ۱۲۸ هجری قمری در مدینه متولد شدند و در سال ۱۸۳ هجری در روستایی نزدیک بغداد که بعدها به کاظمین معروف شد به شهادت رسیدند و به خاک سپرده شدند.

وی ادامه داد: عمر پربرکت این امام همام ۵۵ سال بود؛ در بیست سالگی به امامت رسیدند و دوران ۳۵ ساله امامت ایشان با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین بیان کرد: بنی‌عباس در ابتدای راه که تازه به خلافت رسیده بودند در دوران سفاح خلیفه اول که مصادف با دوران امام صادق (ع) سختگیری نداشتند ولی در حکومت منصور سخت‌گیری‌ها شروع شد و به شهادت امام صادق (ع) منجر شد و درنهایت امام کاظم (ع) نیز سخت‌گیری شدید بنی‌عباس را تجربه کردند.

وی عنوان کرد: مهدی و هادی از خلفای بنی‌عباس دوران خلافت کوتاهی داشتند ولی هارون‌الرشید طولانی‌ترین دوره حکومت را داشت و سختگیری‌ها به شیعیان به حدی رسید که امام کاظم (ع) ۷ تا ۱۴ سال از عمر مبارکشان را در زندان‌ها به سر بردند در حقیقت یک‌سوم از عمر مبارک امام کاظم (ع) در زندان سپری شد.

حجت‌الاسلام نوروزی تصریح کرد: امام کاظم (ع) با توجه به زندانی بودن و سخت‌گیری هارون‌الرشید نمی‌توانستند به‌صورت مستقیم جامعه را رهبری کنند به همین جهت یکی از اقدامات مهم این امام همام ایجاد شبکه وکالت در تمام مناطق مختلف بود و افرادی را به‌عنوان وکیل تعریف کردند؛ مردم سؤالات خود را از طریق سازمان وکالت مطرح و پاسخ‌ها را نیز از طریق آنان دریافت می‌کردند.

بروز فرقه‌های مختلف در دوران امام کاظم (ع)

وی اشاره کرد: دوران زندگی امام کاظم (ع) همزمان با بروز انشعاباتی در شیعه بود، امام صادق (ع) چند فرزند داشتند که چندین فرقه انحرافی را به وجود آوردند، فرقه اسماعیلیه معروف‌ترین آن‌هاست که توسط اسماعیل فرزند امام صادق (ع) به وجود آمد.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: علی بن یقطین کارگزار امام کاظم (ع) بود که امام به او مأموریت داد تا خودش را به دستگاه خلافت نزدیک کند بر همین اساس علی بن یقطین خود را به دستگاه هارون‌الرشید نزدیک کرد و به‌عنوان وزیر هارون انتخاب شد، وی یک شیعه بود و ارتباطات او با هارون چندین حُسن داشت نخست آنکه جلوی پایمال شدن حقوق شیعیان را می‌گرفت و بخشی از درآمد دولتی را برای فقرای شیعه اختصاص می‌داد و با این اقدام خود موجب تقویت شیعیان می‌شد.

اوج تنگنای شیعیان در زمان بنی‌عباس

وی یادآور شد: در زمان امام کاظم (ع) شیعه در اوج تنگنا و فشار بنی‌عباس قرار داشت و هارون نیز بیش از ۳۰ سال حکومت و سخت‌گیری کرد و ایجاد مزاحمت هارون و زندانی کردن امام باعث شد شیعیان نتوانند به امام زمان خود دسترسی داشته باشند اما امام کاظم (ع) با سازمان وکالت این خلأ را برطرف کردند، همچنین این امام همام در زندان طی ارتباط با دیگر زندانیان و وجود علی بن یقطین تلاش کردند تا شیعه را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام نوروزی در پایان سخنانش متذکر شد: تمدن اسلامی از زمان پیامبر گرامی اسلام شروع شد و هر یک از ائمه اطهار (ع) به سهم خود آن را برجسته کردند و امام کاظم (ع) نیز تلاش کردند تا جلوی از بین رفتن اسلام را بگیرند و حفظ مکتب تشیع بزرگ‌ترین اقدام امام کاظم (ع) است.

انتهای پیام
captcha