حجتالاسلام والمسلمین علی بحرانی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی و مشاور حقوقی-مذهبی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» اظهار کرد: با اقتباس از مقام معظم رهبری، باید گفت که بر اساس گزارشهای متعدد مردمی و دولتی، جهش تولید تا حد قابل قبولی در بخشهایی از کشور تحقق یافت، البته این میزان جهش در حد انتظار نیست، چرا که با وجود تحقق در اقدامات زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالیکه انتظار میرفت جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به وجود میآورد.
وی ادامه داد: نیروهای شیاطین انس و جن، همیشه در تقابل با حق بوده و هستند و شعار حکیمانه رهبر انقلاب مانند خاری در چشم شیطان داخلی و خارجی است، همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخشها و معضل واردات و قاچاق نیز مشکلی است که حل آن با مطامع تشنگان قدرت و ثروت خوانایی ندارد و معضل تعارض منافع پیش میآید.
بحرانی با اشاره به اقداماتی که باید برای تحقق شعار امسال صورت گیرد، خاطرنشان کرد: نظر مقام معظم هبری بر این است که چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه جانبه قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که به عنوان مثال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد، البته در بحث اجرا میتوان اینگونه گفت که شعار امسال با تدوین راهبرد توسعه صنعتی به پشتوانه فناوری ملی، حرکت به سمت اقتصاد دانش محور و البته مردمی، تولید پویا، شفافسازی رقابت صنعتی بدون رانت و کمک برای کاهش هزینه تولید، محقق میشود.
این مشاور حقوقی-مذهبی بیان کرد: در این میان نیز درآمدن فناوری از انحصار و سپرده شدن آن به ملت و جلوگیری از خروج سرمایه، علاج واقعه است، لذا ابتدا لازم است که شرکتهای دانشبنیان را تقویت نموده، آن را محور و فناوریهای وارداتی را در آخرین اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به انتخاب عناوین اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری در طی سالهای اخیر و همچنین تاثیر این عناوین بر روی عملکرد متولیان امور و وضعیت اقتصادی کشور، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۰، شعارهای انتخابی سالها از سوی مقام معظم رهبری، اغلب عناوین اقتصادی بوده است که اگر توجه کنیم خواهیم دید که رهبر معظم انقلاب بر تولید و حمایت از تولید در این سالها بیشتر تاکید نمودهاند، به گونهای که چهار بار از واژه تولید به طور مشخص و حمایت از کالای ایرانی را در حمایت از تولید در طول این دهه استفاده کردهاند که به گفته غلامعلی حداد عادل، فلسفه این کار، جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همینطور در نقطه مقابل آن، به یک مشکل است.
بحرانی افزود: در رابطه با میزان تاثیر این شعارها باید گفت که هر جایی که متولیان امر، فرمایشات مقام معظم رهبری را جدیتر به عنوان محور کار خود قرار دادهاند، موفقتر بودهاند مواردی نیز بوده که ابتدا توجه زیادی به شعارهای حکیمانه نداشتهاند و بعد از گره خوردن کار، با مراجعه به نصایح معظم له و رهنمودهای ایشان از معضل رهایی یافتهاند.
این مشاور حقوقی-مذهبی عنوان کرد: به نقش خانوادهها در تحقق شعار امسال نیز اشاره و عنوان کرد: گفته شده که مؤسسات اقتصادی، کارخانههای تولیدی و بنگاههای زود بازده، بخشهای مربوط به نهاد اقتصادی در جامعه بوده و خانواده نیز به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، نهادی در کنار سایر نهادها است، از این رو جوامع طالب اقتصاد پویا، باید از نهاد خانواده آغاز کرده و به این رکن مهم، توجه عمیقی داشته باشند.
وی تصریح کرد: تولید در درون خانوادهها با ایجاد کارگاههای تولیدی کوچک و زود بازده، از عوامل مهم رونق تولید در یک کشور بوده و با توجه به اینکه در ایران نیز امسال با عنوان اقتصادی نامگذاری شده است، خانواده یکی از ارکان مهم در تحقق این شعار نیز بهشمار میرود که در این میان میتوان به تشویق و ترغیب خانوادههای ایرانی به مصرف کالای ایرانی و ایجاد اشتغال برای جوانان اشاره کرد.
انتهای پیام