سیره رضوی، منبعی قابل اتکاء برای مقابله با تهاجم فرهنگی
کد خبر: 3961990
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

سیره رضوی، منبعی قابل اتکاء برای مقابله با تهاجم فرهنگی

یک استاد دانشگاه گفت: تاکید بر مولفه‌ها و داشته‌های فرهنگی یکی از پارامترهایی است که می‌تواند فرهنگ بومی را در مقابل ناتوی فرهنگی دشمنان بیمه کند و در این میان سیره رضوی یکی از مهمترین منابع قابل اتکاء است.

سیره رضوی، منبعی قابل اتکاء برای مقابله با تهاجم فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز حمیدرضا مقدم‌فر، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه با اشاره به اهمیت جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، اظهارکرد: گفتمان‌سازی در حوزه سیره و فرهنگ رضوی یکی از مهمترین ضرورت‌هایی است که با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان در حال حاضر باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید ابتدا با روش مهندسی فرهنگی تمامی مولفه‌های سیره رضوی را استخراج و سپس بر برجسته‌سازی آنها در حوزه رسانه تاکید کرد.

استفاده از رسانه برای تعمیق سیره رضوی

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از ابزار رسانه می‌تواند مفاهیم سیره رضوی را در سطحی گسترده و به صورت عمیق نهادینه سازی کند، ادامه داد: مدت‌ها بود که خلاء برگزاری جشنواره‌ای که چتر گسترده‌ای برای تولیدات امام رضایی فراهم کند احساس می‌شد و جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می‌تواند این کمبود را جبران کند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر البته تلاش‌های متنوعی برای برجسته‌سازی مفاهیم رضوی صورت گرفته است اما لازم است این مفاهیم با قالبی مشخص و در عناوینی معین نیز تولید شوند.

مقدم‌فر گفت: همچنان که در حوزه ایده‌یابی و تولید محتوا در حوزه سیره رضوی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد به همان میزان و چه بسا بیشتر باید در حوزه بازنشر و توزیع این تولیدات رسانه‌ای نیز برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: این تولیدات نباید صرفا به صورت دبیرخانه‌ای باقی بماند و باید پس از اتمام جشنواره و مشخص شدن برگزیدگان بلافاصله برنامه‌ریزی مناسبی نیز در حوزه بازتوزیع محتوا با هدف اثرگذاری بر مخاطب انجام شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: علاوه بر این در حوزه ایده‌یابی نیز باید جشنواره از ایده‌های حداقلی نیز حمایت صورت دهد، روال جشنواره‌ها این است که معمولا برگزیدگان معرفی و جوایزی اهدا می‌شود اما زمانی که پای سیره رضوی مطرح است به نوعی همه شرکت‌کنندگان برنده هستند به این معنا که باید از ایده‌های حداقلی نیز استقبال کرد و زمینه پرورش آنها را مهیا کرد.

وی با بیان این که باید از حالا برنامه‌ریزی برای برگزاری ادوار بعدی جشنواره نیز صورت گیرد، ادامه داد: این جشنواره باید جای مناسبی در میان علاقه‌مندان پیدا کند و تبدیل به یک رویه دائمی در حوزه ایده‌یابی، تولید و بازنشر محتوا با محوریت سیره رضوی شود.

انتهای پیام
captcha