فعالیت مجازی؛ نقطه عطفی برای مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3962304
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

فعالیت مجازی؛ نقطه عطفی برای مؤسسات قرآنی

مدیر مؤسسه قرآنی رایحه سبز طوبی گفت: تصور می‌کنم‌ که ورود به آموزش آنلاین و فعالیت مجازی نقطه عطفی برای مؤسسات شده است، چرا که اگر ویروس کرونا نیز از بین برود فعالیت‌های مجازی ادامه پیدا خواهد کرد و به تدریج ضعف‌های آن رفع و برخی سهولت‌ها ایجاد خواهد شد.

فعالیت مجازی نقطه عطفی برای موسسات قرآنی استحمید صمدی، مدیر مؤسسه قرآنی رایحه سبز طوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت سال جدید، با اشاره به اخذ مجوز رسمی و آغاز به کار مؤسسه قرآنی رایحه سبز طوبی در سال گذشته و فعالیت‌های آن، اظهار کرد: مجوز رسمی مؤسسه ما چند ماه بیشتر نیست که صادر شده است، یعنی در اوج کرونا این اتفاق افتاد و به دلیل اینکه محدودیت‌های جلسات حضوری وجود داشت، کلاس‌ها و جلسات‌ را به فضای مجازی منتقل کردیم. البته به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا اکثر مؤسسات ناگزیر شدند که متأسفانه یا غیر فعال شوند و یا فعالیت خود را به فضای مجازی انتقال دهند که ما نیز در همین راستا فعالیت‌ خود را به فضای مجازی انتقال دادیم.

وی با بیان اینکه استقبال از کلاس‌های مجازی خوب نبوده است، بیان کرد: از این لحاظ که امکان برگزاری جلسات حضوری ممکن نیست، افرادی که می‌خواهند فعالیت خود را ادامه دهند در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند تا از فضای قرآنی دور نشوند، اما استقبال مانند کلاس‌های حضوری نیست، هرچند که آموزش در فضای مجازی تجربه‌های جدیدی نیز داشته است. به هرحال رفت‌وآمد‌ها حذف و برخی فعالیت‌ها افزوده شد. برای نمونه صداها و لحن‌ها را می‌توان در لحظه پخش کرد و...، اما شاید کیفیت کار مانند کلاس‌های حضوری نباشد.

مدیر مؤسسه قرآنی رایحه سبز طوبی بیان کرد: کلاس‌های این مؤسسه در سبک‌های مختلف عمومی و تخصصی درحال برگزاری است و برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در مؤسسه ما نیز، هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری برگزار خواهد شد. یعنی اینکه کلاس‌های مجازی کماکان ادامه خواهد داشت و کلاس‌های حضوری نیز، تنها در شرایط زرد و آبی با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود تا خانواده‌ها و قرآن‌آموزان برای شرکت در کلاس‌ها آرامش خاطر داشته باشند.

صمدی ادامه داد: فعالیت‌های هر مؤسسه قرآنی بر اساس آن‌چیزی است که در اساسنامه آن تعریف شده است. ما نیز آموزش‌های عمومی که شامل روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن می‌شود را در سه سطح برگزار خواهیم کرد. همچنین کلاس‌هایی برای آموزش کودکان و نوجوانان و جلسات تبلیغی ـ ترویجی خواهیم داشت که در آن کارگاه، مسابقات، جشنواره‌ها و گروه‌های مشورتی و هم‌اندیشی ایجاد و طرح‌های قرآنی در آن بررسی می‌شود.

وی در رابطه با رویکرد توانمندکردن مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی در اتحادیه قرآنی طی سال گذشته بیان کرد: از این نظر که این رویکرد پیش از این وجود نداشت و اکنون درحال انجام بوده قابل تقدیر است. به هرحال تلاش شده فضایی ایجاد شود تا مدیران مؤسسات کنار یکدیگر جمع شوند و دانش‌ آن‌ها ارتقاء پیدا کند. همچنین با یکدیگر هماهنگ شوند و مکان‌ها و فعالیت‌های قرآنی را بیشتر بشناسند، اما هنوز ابتدای کار است و برنامه‌ها باید ادامه پیدا کند تا بهتر شود.

مدیر مؤسسه قرآنی رایحه سبز طوبی با اشاره به مشکلات فعالان قرآنی بیان کرد: مشکلات بسیاری برای فعالان قرآنی وجود دارد که برای نمونه می‌توانم بگویم بیمه برخی فعالان قرآنی قطع ‌شده و دیگر برقرار نمی‌شود و برخی چندسال است که بیمه دریافت نکرده‌اند، درحالی که فعالان سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و... که مدارک لازم را دارند به راحتی بیمه می‌شوند. مشکلات بسیاری برای فعالان قرآنی وجود دارد و به نظرم حوزه‌های قرآنی بسیار مهجور و مظلوم واقع شده‌اند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند حوزه‌های فرهنگ مظلوم‌اند، اما در این بین، حوزه قرآن به شدت مظلوم است.

انتهای پیام
captcha