به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ماه رمضان ماه خودسازى و تصفیه روح است. خداوند همه اسباب کار را در این ماه براى پالایش روح و روان از آلودگىهاى گناه فراهم کرده و با لطف و رحمت مخصوص خویش، همه درها و راهها را در راستاى تهذیب نفس و صفاى باطن و تکامل معنوى گشوده است، فرصت بسیار خوبى براى انسانها است تا در کنار این سفره بزرگ و متنوع رحمت الهى بنشینند و با انواع غذاهاى روحى، روح و روان خود را تقویت کنند.
سیدبنطاووس نقل مىفرماید که وقتى ماه مبارک رمضان فرا مىرسید، رنگ چهره پیامبراکرم(ص) عوض مىشد و زیاد به نماز و دعا مىپرداخت، تغییر حالت آن حضرت در دهه آخر ماه مبارک، رنگ مضاعفى به خود مىگرفت، بهگونهاى که تمام شبها را به شب زندهدارى و عبادت سپرى مىکرد.
درباره حضرت امام زین العابدین(ع) نقل شده است که ایشان در این ماه کاملاً غرق در دعا، تسبیح، استغفار و ذکر تکبیر مىگشت.
گرچه بهجا آوردن نمازهاى مستحبى و نوافل یکى از مسائل عادى و روزمره آن بزرگواران بوده است، اما در ماه رمضان حالت مضاعف به خودشان مىگرفتند تا آنجا که نمازهاى ویژهای توسط آنان در ماه مبارک رمضان و شبهاى قدر خوانده مىشد.
ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و پیامبر اکرم(ص) و عترت طاهرینش که خود قرآن ناطق هستند و هیچگاه ایشان از قرآن و قرآن از ایشان جدا نبوده و تلاوت آیات دلنشین آن جزو برنامه روزمره ایشان بوده است، عنایت خاصى نسبت به تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان مبذول مىداشتند و توجه اصحاب و یاران خود را نسبت به آن جلب مىنمودند تا آنجا که در مورد حضرت امام سجاد(ع) نقل شده است که 40 بار قرآن را در ماه مبارک ختم مىنمود.
چگونه خواستن و از چه کسى خواستن و به چه انگیزهاى خواهش کردن از مهمترین مطالبى است که در هر درخواستى، نهفته است. اینجا سخن از درخواست از یگانه معبود قادر و تواناست که معصومین(ع) بر بشریت منت نهاده و نحوه درخواست را در قالب «دعا» به عالىترین وجه ممکن نشان دادهاند و علاوه بر لذت سخن گفتن با خداوند، عالیترین مضامین معارف تابناک الهى را در آن جاى داده و از خود یادگارهایى بس ارزشمند به ودیعت نهادهاند.
در ماه مبارک رمضان، دعاهاى ویژهای از آن بزرگواران رسیده است که تنها به ذکر عناوین آنها اکتفا مىشود؛ دعا در وقت دیدن هلال ماه مبارک، دعاى پیامبر اکرم(ص) در وقت وارد شدن به ماه مبارک رمضان، دعاى پیغمبر اکرم(ص) در شب اول، دعاى ابوحمزه ثمالى در هر شب، دعاى سحر، دعاى اول صحیفه سجادیه، دعاى وقت افطار، دعاى امام زینالعابدین(ع) در شبهاى نوزدهم و بیستویکم، دعاى پیامبر اکرم(ص)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) در ماه مبارک رمضان، دعاى پیامبر اکرم(ص) و امام زینالعابدین(ص) در شب بیستوهفتم، دعاى پیامبر اکرم(ص) در شب آخر هر ماه، دعا به هنگام وداع با ماه رمضان و احیاى شب قدر.
معصومین(ع) در شبهاى قدر شب زندهدار بودند و نه تنها خود به احیاء آن مىپرداختند، بلکه خانواده، کودکان و فرزندان خویش را به انجام آن وامىداشتند. روایت شده است که رسول خدا(ص) در شب بیستوسوم ماه، خفتگان از خانواده خود را از خواب بیدار مىکرد و آب به صورت آنها مىپاشید.
حضرت فاطمه زهرا(س) نیز نمىگذاشت کسى از فرزندانش در آن شب به خواب رود و آنان را با کمى غذا و ایجاد آمادگى از روز و با انجام استراحت در روز، آماده مىساخت و مىفرمود محروم کسى است که از خیر این شب محروم ماند.
یک سال حضرت امام صادق(ع) به بیمارى سختى گرفتار شده بود، آن حضرت دستور داد که در شب بیستوسوم ایشان را برداشته و به مسجد پیامبر(ص) بردند و آن شب را در آن مکان شریف به احیاء گذارند.
چگونه افطار کردن و با چه افطار کردن از جمله مسائل قابل توجه سیره است. از پیامبر(ص) و ائمههدى(ع) ادعیه خاصى در وقت افطار نقل شده است. امامصادق(ع) مىفرماید که پیامبر اکرم(ص) در وقت افطار این دعا را مىفرمود: «اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِيَ الْأَجْرُ؛ بار خدایا براى تو روزه گرفتیم و بر روزى تو افطار نمودیم، پس آن را از ما بپذیر».
حضرت امیرالمؤمنین(ع) در وقت افطار مىفرموند: «اللّهُمَّ لَكَ صُمنا و عَلى رِزقِكَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّكَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ؛ خدایا براى تو روزه داشتیم و بر روزى تو افطار کردیم. پس آن را از ما قبول نما، همانا که تو شنوا و دانایى».
اما اینکه با چه چیزى افطار مىنمودند، مواردى نقل شده است، از امام باقر(ع) نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) با آب و خرما و یا آب و رطب افطار مىنمودند (رطب غیر از خرما است) و اگر آن حضرت شیرینى و حلوا نمىیافت با آن افطار و گاهى با شکر که از نى گرفته مىشد، افطار مىکرد. امام صادق(ع) مىفرماید: پیامبراکرم(ص) با شیرینى و حلوا افطار مىنمود و اگر آن را نمىیافت با آب ولرم افطار مىکرد و مىفرمود: «آن باعث پاکیزگى کبد و معده است و دهان را خوشبو مىسازد و ریشه دندان و دید چشم را تقویت مىنماید».
بنابراین از مجموعه روایات استفاده مىشود که آن حضرت در صورت امکان با یک ماده شیرینى مانند حلوا، خرما و در صورت نبود آنها با آب نیمه گرم و ولرم فطار مىنمود.
ابن طاووس از امام باقر(ع) نقل مىکند که حضرت على(ع) دوست داشت که با شیر افطار کند.
پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان هر شب غسل مىکرد، حضرت امام باقر(ع) شبهاى نوزدهم، بیستویکم، بیستوسوم و بیستوپنجم را غسل مىکرد و امام صادق(ع) نیز در شب بیستوسوم دو بار غسل مىنمود، یک بار در اول شب، بار دوم در آخر شب.
یکى از مستحبات بسیار مهم و سازنده اعتکاف است که تفصیل و شرایط آن در کتب فقهى آمده است. امام صادق(ع) فرمود: «یکبار رسول خدا(ص) در دهه اول ماه رمضان به اعتکاف نشست و در رمضان دیگر در دهه دوم و در رمضان پس از آن در دهه سوم اعتکاف نمود و بعد از آن همیشه در دهه آخر رمضان به اعتکاف مىنشست».
منابع: سایت ensani.ir و کتب کافی و بحارالانوار.
انتهای پیام