آغاز برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس / كتاب 113 شهید هنرمند تدوین می‌شود
کد خبر: 3963057
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

آغاز برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس / كتاب 113 شهید هنرمند تدوین می‌شود

همزمان با آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی، مراسم افتتاح برنامه‌های این هفته استان فارس همراه با رونمایی از مستند روایت فتح مربوط به 9 شهید استان، معرفی شهید شاخص هنرمند استان در سال 1400 و تدوین و چاپ كتاب 113 شهید هنرمند استان برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی، مراسم افتتاح برنامه‌های این هفته استان فارس، امروز، 18 فروردین‌ماه در سالن كوثر مجموعه امام علی(ع) سپاه فجر از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان برگزار شد.

سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس در این مراسم ضمن قدردانی از اهتمام جدی سازمان بسیج هنرمندان استان در پیش‌بینی برنامه‌های بسیار متنوع و پرمحتوای هفته هنر انقلاب اسلامی، گفت: به‌مناسبت هفته انقلاب اسلامی ۳۰۰ برنامه عمومی و ۵۰ برنامه شاخص با مشارکت سازمان‌های مختلف در استان فارس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سپاه فارس با تمام ظرفیت‌ها از فعالان فرهنگی و انقلابی استان حمایت می‌کند، گفت: هم‌افزایی متخصصین و حمایت سازمان‌ها در اجرای طرح‌های فرهنگی یک مؤلفه مهم و تأثیرگذار در دستیابی به موفقیت است.

بوعلی با تصریح اینكه امور مختلف فرهنگی و اجتماعی به بخش‌های مشخص تقسیم‌بندی و با هم‌افزایی اقشار متخصص اجرایی شوند، بر اهمیت شناسایی استعدادهای موجود در سراسر استان فارس و پرورش آن‌ها تأكید كرد و گفت: همه مسئولان و سازمان‌ها موظفند این استعدادها را شناسایی و مورد حمایت قرار دهند.

مجید میكائیلی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس هم در این نشست ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی به تمام هنرمندان متعهد كشورمان، ارائه الگوی هنر اسلامی در تمام عرصه‌های اجتماعی، تكیه بر ظرفیت هنرمندان جوان انقلابی در جهت رشد و اعتلای كشور، شناسایی و كشف هنرمندان متعهد در سراسر استان فارس و استفاده از این هنرمندان را از جمله اهداف برگزاری برنامه‌های این هفته اعلام كرد.

شعار امسال هفته هنر انقلاب اسلامی

وی با بیان اینكه شعار امسال هفته هنر انقلاب اسلامی «هنر متعهد به حقیقت» انتخاب شده است، گفت: برای برگزاری برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، ۲۵ جلسه با دستگاه‌های فرهنگی استان را برگزار كردیم و در نهایت ۳۰۰ عنوان برنامه عمومی و ۵۰ برنامه شاخص با همکاری حوزه هنری، ارشاد، بنیاد شهید و دیگر دستگاه‌های اجرایی تدوین شده است كه در این هفته اجرایی خواهند شد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس در عین حال این نكته را یادآور شد كه این برنامه‌ها در شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا هستند به‌صورت مجازی و در شهرستان‌های با وضعیت زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری اجرا خواهند شد.

میكائیلی با بیان اینکه تعامل با سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس برای ایجاد بستر ارتباطی در فضای مجازی، تولید محتوا، پوشش خبری شکل گرفته است، گفت: ۴۰ دقیقه برنامه در صدا‌وسیما با حضور کارگروه‌های بسیج هنرمندان و سركشی از خانواده‌های ۱۱۳ شهید هنرمند استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی، فضاسازی محیطی، حضور هنرمندان در نمازهای جمعه با رعایت پروتكل‌های بهداشتی، برگزاری عصر و شب خاطره، برگزاری كارگاه‌های مجازی، برگزاری آیین تجلیل از هنرمندان شاخص استان در سال ۹۹، برپایی نشست معاونان فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی ـ هنری استان، بازدید رایگان اماكن گردشگری و فرهنگی با رعایت پروتكل‌ها ویژه هنرمندان، دیدار هنرمندان با استاندار و مسئولان استان، افتتاح كانون هنرمندان سپاه ناحیه محمد رسول‌الله(ص)، همایش «مرتضی علی»، برپایی جشنواره عصر انتظار، تشكیل دبیرخانه نگارش كتاب شهدای هنرمندان و كتاب مفاخر هنری فارس، رونمایی از برنامه تلویزیونی در محضر هنر كه طی ۵۴ هفته از شبكه استانی پخش خواهد شد، انعقاد تفاهم‌نامه همكاری با دستگاه‌های فرهنگی به‌منظور پرهیز از موازی‌كاری و ایجاد انسجام در انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، نقد و اكران فیلم، بداهه‌نویسی، ایجاد نگارخانه تخصصی هنر با اجرای ۵۴ برنامه هنری در طول سال، همایش بازخوانی هنر انقلاب با حضور جمعی از هنرمندان، اجرای اكسپوی نقاشی خط برای آزادسازی زندانیان فارس، رونمایی از ۹ آثار شهید آوینی با موضوع شهدای استان فارس را از جمله برنامه‌های این ایام اعلام كرد.

به گفته وی، تدوین و چاپ سه کتاب شهدا، مفاخر و آثار هنری راه یافته به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، ساخت فیلم و کلیپ و موشن‌گرافیک پرتره شهید شاخص هنرمند سال ۱۴۰۰، برپایی همایش بازخوانی هنر ۴۰ ساله انقلاب، رویش‌ها و ریزش‌ها، افتتاح خانه هنرمندان، رونمایی از موشن‌گرافیک شهید شیرعلی سلطانی، شهید شاخص هنرمندان سال گذشته و کتاب خانم ماه، رونمایی از پوستر هفته هنر انقلاب، رونمایی از آثار و تولیدات ادبی و هنری شامل آلبوم موسیقی، آثار تولیدی ادبی، تولیدی پژوهشی، برپایی کنگره شعر ملی مکتب گمنامی، پخش جشنواره آواها از شبکه فارس، اجرای ۳۰۰ برنامه فرهنگی، هنری و آموزشی به‌صورت مجازی، کمک‌های مؤمنانه به هنرمندان، رونمایی از مجموعه شعر شهدای هنرمندان استان، اکران و نقد فیلم، افتتاح دبیرخانه فصل شیدایی، نقد کتاب و تجلیل از خانواده هنرمندان سپاه فجر از دیگر برنامه‌های تدارک دیده در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی در استان فارس هستند.

معرفی شهید شاخص هنرمندان در سال 1400

میكائیلی با اشاره به تقدیم  شهید شیرعلی سلطانی در سال 99 که شهید هنرمند شاخص این سازمان بوده است، گفت: شهید هنرمند شاخص امسال استان فارس نیز شهید حسین فهیمی انتخاب شده است.

حسن گلزار، معاون فرهنگی و هنری سپاه فجر استان فارس نیز در این نشست گفت: ۲۰ فروردین‌ماه به پاس شهادت شهید آوینی به نام روز هنر انقلاب و ۱۸ تا ۲۵ فروردین‌ماه به‌عنوان هفته هنر انقلاب انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه شهید آوینی زندگی پر برکتی داشتند و شاید شناخت‌ها صرفا به مستند «روایت فتح» باشد، گفت: این اثر فاخر مربوط به سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ است که در این برهه زمانی سه ساله یاد و خاطره بسیاری در ذهن‌ها ماندگار شده است.

حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی‌پور، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس نیز در این نشست با گرامیداشت مقام شهدا به‌ویژه شهدای هنرمند، گفت: در هفته انقلاب باید پای کار برنامه‌های این هفته آمد و بنیاد شهید استان فارس پای کار خواهد بود.

بهروز مرامی جدیدی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه‌های پیش‌بینی شده را در هفته انقلاب به یک هفته اکتفا نکنیم، گفت: اگر کارگروهی به‌صورت ثابت در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم که معطوف به تولید آثار هنر انقلابی باشد، موجب  تداوم روح هنر انقلاب خواهد شد.

برنامه‌ریزی‌ها متناسب با سنین مخاطبان باشد

کیوان نیازی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس هم در ادامه این جلسه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند هنر روح انسان را صیقل می‌دهد؛ هنر خودش جایگاه خاصی دارد اما یک وسیله برای رخدادهای تأثیرگذار برای جذب مخاطب است‌.

وی افزود: تمامی اقدامات نیاز به مخاطب دارد و برنامه‌ها باید متناسب با سن مخاطبان برنامه‌ریزی شود؛ در استانداری برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های هفته انقلاب و مدیران دستگاه‌های اجرایی از خانواده شهدای هنرمند استان به‌صورت ویژه سرکشی خواهند کرد.

نیازی با بیان اینکه هماهنگی تمامی برنامه‌ها صورت گرفته است و شروع خوبی‌ها را خواهیم داشت، گفت: استانداری فارس به‌صورت کامل در هفته هنر انقلاب اسلامی با همه نهادها همکاری خواهد کرد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از پوستر هفته هنر انقلاب اسلامی، از مستند روایت فتح مربوط به 9 شهید استان فارس، كتاب «خانم ماه» درباره شهید شیرعلی سلطانی، شهید شاخص هنرمندان استان فارس در سال 99، تدوین و چاپ كتاب 113 شهید هنرمند استان فارس نیز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha