فعالیت‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در آستانه ماه بهار قرآن
کد خبر: 3963158
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

فعالیت‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در آستانه ماه بهار قرآن

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در آستانه ماه بهار قران به تشریح فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت.

فعالیت‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در آستانه ماه بهار قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام سید مسعود میریان، مدیر این مرکز، اظهار کرد: یکی از مراکز فعال در عرصه گسترش مفاهیم قرآنی است که از سال 1396با هدف ارائه آموزش‌های عمومی، تخصصی و تبلیغ و ترویج قرآن کریم در جغرافیای بیرونی حرم مطهر رضوی و در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت خود را آغاز کرده و خدمات مختلفی به جامعه قرآنی ارائه داده است.

وی ادامه داد: تربیت 530 حافظ کل قرآن و حمایت از مجموعه‌های قرآنی در زمره مهم‌ترین اقدامات این مجموعه به حساب می‌آید که تاکنون بازخوردهای زیادی را نیز به همراه داشته است.

میریان تصریح کرد: برگزاری محافل انس با قرآن‌کریم تحت‌ عنوان «کرسی تلاوت رضوی، نشر و اهدای مصحف شریف»، برگزاری جشنواره و نمایشگاه قرآن کریم، حمایت از جلسات آموزش قرآن کریم در حوزه آموزش‌های عمومی و تخصصی، تربیت حافظان قرآن در قالب «طرح حافظون رضوی»، برگزاری دوره‌های آموزش روخوانی قرآن کریم ویژه کودکان پیش دبستانی تحت عنوان «مهدالرضا(ع)»، طرح آموزش قرآن ویژه نوجوانان و بزرگسالان و برگزاری دوره‌های تربیت مربی و مدرس قرآن کریم در زمینه‌های مختلف بخشی از فعالیت‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است.

راه‌اندازی کانون‌های خادمیاری قرآنی در سراسر کشور

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی بیان کرد: راه‌اندازی کانون‌های خادمیاری قرآنی در سراسر کشور یکی از اقدامات مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، در راستای گسترش فعالیت‌های قرآنی دانست و اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی این مرکز علاوه بر حرم مطهر رضوی و شهر مشهد در سایر استان‌ها نیز با همکاری و همراهی خادمیاران قرآنی در حوزه آموزش روخوانی برای بچه‌های پیش دبستانی مهدالرضا(ع) و آموزش بالاتر از آن سن با عنوان «شباب الرضا(ع)» با هدف تربیت نسلی آگاه از اسلام ناب‌محمدی و با تبیین و تفهیم روشنگری خود قرآن از دشمنان اسلام در فضای مجازی در حال برگزاری است.

اهداء 18هزار مصحف شریف به جلسات سنتی

وی عنوان کرد: شناسایی جلسات سنتی، ساماندهی، کدگذاری و ارتباط‌ با آستان قدس رضوی را از جمله اقدامات در عرصه حمایت مرکز از جلسات سنتی قرآن‌کریم اهداء 18هزار مصحف شریف به اساتید جلسات سنتی و آموزش 400 نفر مربی در 6 استان از دیگر خدمات مرکز قرآن کریم به این جلسات است.

میریان مردمی بودن جلسات سنتی قرآن کریم را مبنای خدمات مرکز قرآن کریم معرفی کرد و ادامه داد: مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با ارائه محتوی قرآنی این جلسات را همراهی می‌‎کند، اما برپایی این محافل به صورت مردم محوری هدف اصلی این مجموعه است.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تصریح کرد: تولید اپلیکیشن ویژه جلسات سنتی یکی از برنامه‌های طراحی شده از سوی مرکز قرآن است تا اعضای این جلسات بتوانند از طریق این اپلیکیشن گزارشات و تصاویر جلسات‌شان ثبت کنند و برنامه‌هایی یکپارچه و منسجم انجام دهند.

بهره‌مندی 2000 مربی از آموزش‌های مرکز قرآن

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی مربی‌گری برای مهدالرضا(ع) از دیگر برنامه‌های این مرکز است و همچنین تاکنون بالغ بر 2000 مربی از آموزش‌های مرکز قرآن آستان قدس رضوی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل نیز از سوی این مرکز تدابیری انجام شده است که در سال 1400 علاوه بر دنبال کردن برنامه‌های قرآنی در حرم مطهر رضوی و سراسر کشور برنامه‌هایی هم در بخش بین‌الملل نیز انجام خواهد شد.

میریان ادامه داد: طرح ملی قرآنی تحت‌ عنوان «من قرآن را دوست دارم» یکی از برنامه‌های محوری این مجموعه است که با همکاری اعتبات مقدس کشور شامل حرم مقدس حضرت معصومه(س)، شاه چراغ(ع)، حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران و 200 امامزاده شاخص امور اوقاف که قابلیت اجرای این طرح را دارند در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

آموزش 10 هزار قرآن آموز در مهدالرضا(ع)

وی درباره فعالیت کلاس‌های مهدالرضا(ع) آستان قدس رضوی گفت: در سال 98 بیش از 25 هزار قرآن‌آموز و بالغ بر 470 شعبه و حدود 120 کلاس در مهدالرضاهای سراسر کشور داشتیم، اما در سال 99 با توجه به شیوع ویروس کرونا کلاس‎‌های حضوری کاهش پیدا کرد و در حال حاضر حدود 10 هزار قرآن‌آموز در بخش آموزش مجازی و حضوری مهدالرضا(ع) سراسر کشور از آموزش این مجموعه بهره‌مند می‌شوند.

تربیت 530 نفر حافظ کل قرآن

مدیر مرکز قرآن کریم استان قدس رضوی در ادامه «طرح حافظون رضوی» را طرحی موفق و بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: 530 نفر حافظ کل قرآن کریم تربیت شده است و با برگزاری مراسم اختتامیه این طرح در آذر ماه سال جاری این طرح به کار خود پایان می‎دهد.

طرح تحفیظ رضوی

میریان از اجرایی شدن طرح دوره آموزشی شبانه‌روزی حفظ قرآن در تابستان امسال خبر داد و اظهار کرد: طرحی در اواخر سال 99 با عنوان «تحفیظ رضوی» آغاز کردیم که یک موسسه در مشهد با 600 نفر قرآن‎آموز با حمایت مرکز قرآن آستان قدس رضوی این طرح را دنبال می‎کند و برخی از استان‎ها هم تقاضای مشارکت در این طرح را کردند که بنا داریم امسال از متقاضیان در سایر استان‎ها نیز حمایت کنیم.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری از 5 هزار جزء نفر حمایت کنیم و از طریق بودجه‎‌های آستان قدس رضوی یارانه‌‎ای را در اختیار عزیزانی که شهریه برای آموختن قرآن پرداخت می‌‎کنند، قرار دهیم.

گسترش فعالیت‎‌های قرآنی در پرتو نام امام‌‎رضا(ع)

میریان به تولید محتوای و تدوین کتاب ویژه طرح‎‌های آموزشی و ارسال آن برای استفاده متقاضیان و داوطلبین قرآن‌‎آموز نیز اشاره کرد و گفت: در سال 99 به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا برگزاری نمایشگاه نداشتیم اما پویش‌‎ها و مسابقات قرآنی در زمان‌های مختلف برگزار کردیم که پویش ملی «با قرآن در خانه بمانیم»، «طرح قاری خانه خود باشیم» و مسابقات « زندگی برمدار قرآن»، «این الرجبییون»، «ربیع الانام» «فرازخوانی برای نوجوانان» و مسابقات نقاشی و قصه‌‎گویی قرآنی برای کودکان و... از جمله برنامه‎‌هایی است که در دوران کرونا و به‎‌صورت مجازی اجرا شده است.

افزایش چشمگیر مخاطبین در دوران کرونا

میریان بیان کرد: فعالیت‌های ترویجی مرکز قرآن کریم در دوران کرونا نه تنها کاهش نداشته است، بلکه از گسترش خوبی برخوردار بوده است، همچنین برگزاری کرسی تلاوت رضوی در شبکه‌‎های اجتماعی و کانال مرکز قرآن که در ایام کرونا به‌‎صورت مجازی از استقبال خوب مخاطبین برخوردار شد، به‌‎طوری که در برخی از روزها بالغ بر 5 تا 7هزار نفر به صورت زنده از این برنامه بهره‌‎مند می‎‌شدند.

وی با تاکید بر افزایش چشمگیر مخاطبان فضای مجازی در دوران کرونا، ابراز کرد: در این دوره در کنار فعالیت‌‏های فیزیکی، فعالیت‌‎هایی نیز در فضای مجازی انجام شد که طبق آمار بدست آمده، مخاطبان فضای مجازی برنامه‌‎های قرآنی در ایام کرونا نسبت به قبل آن 3 برابر افزایش داشته است، لذا بنا داریم بعد از حل مشکلات به وجود آمده از ویروس کرونا نیز بهره‌‎مندی از ظرفیت‌‎های ایجاده شده در فضای مجازی را حفظ کنیم.

انتهای پیام
captcha