به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و بهنقل از آستاننیوز، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم آغاز به کار نخستین دوره آموزشی تربیت مدرس اخلاق خدمت در آستان قدس رضوی که با حضور مدیران سازمان مرکزی آستان قدس در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی این آستان مقدس برگزار شد، با اشاره به روایت «إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: از این روایت و دعای شب مبعث که در آن عنوان «تجلی اعظم» و عصاره تمامی فضیلتهای پیغمبران برای حضرت محمد(ص) به کار برده شده است، این امر استنباط میشود که مکارم اخلاق رسالت همه انبیاء در طول تاریخ بوده و پیامبر گرامی اسلام مکارم اخلاق را تمام و کامل کردند.
وی با بیان اینکه مکارم اخلاق تنها معطوف به خندهرویی و خوشخلقی نیست، ابراز کرد: خوشرویی در مواقعی میتواند به عنوان کرامت اخلاقی تلقی شود، اما دامنه مکارم اخلاق بسیار وسیع و گستردهتر است، همه فضیلتهای اخلاقی توصیه شده در اسلام که انسان ملزم به رعایت آن در خویش و جامعه است، مکارم اخلاقی به شمار میرود.
تولیت آستان قدس رضوی، صبر، مقاومت، گذشت، ایثار، خوشبینی، حسن ظن، پرهیز از غیبت، دروغ، سوء ظن، تهمت، القاء بدبینی در خانواده و جامعه و تمام بایدها و نبایدهای شریعت را جزو مکارم اخلاقی معرفی و ابراز کرد: اخلاق؛ آن هوای لطیف، پاکیزه و تمیزی است که به جامعه میوزد و موجب سلامت، تعالی و تکامل جامعه میشود و رذایل اخلاقی هوای آلودهای است که جامعه را بیمار و در سراشیبی سقوط قرار میدهد.
مروی تصریح کرد: مکارم اخلاق نسیمی پاکیزه است که اسلام آن را برای بشر قرار داده تا در محیطی پاکیزه مبتنی بر روابطی سالم، کرامت، عزت، انصاف و عدالت رشد و کمال یابد و بندگی خدا را به جای آورد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در تربیت اسلامی مقدم بودن تزکیه بر هر تعلیم و کسب جایگاهی است، عنوان کرد: اسلام با تعلیم، تعلم، خواندن و نوشتن آغاز شده است، اما همین اسلام میفرماید قبل از تعلیم و تعلم تزکیه باید انجام شود، در نتیجه قبل از هر پست، مقام، منصب، مسئولیت و موقعیت اجتماعی باید تزکیه باشد تا جامعهای پاکیزه و مورد پسند نبی مکرم اسلام(ص) شکل بگیرد.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص)، برپایی حکومت توسط حضرت علی(ع) و قیام امام حسین(ع) برای ایجاد نظام اسلامی با هدف توسعه فضیلتهای اخلاقی در جامعه بود اما این حضرات هیچگاه از روشهای غیراخلاقی برای رسیدن به هدف خود استفاده نمیکردند.
مروی با بیان اینکه تمام مبارزات و تلاشهای ائمه اطهار(ع) برای توسعه فضیلتهای اخلاقی در جامعه بوده است، عنوان کرد: بعثت پیامبر(ص) برای آن است که افرادی همچون امیرالمؤمنین علی(ع) که عصاره تمام فضیلتها هستند در جامعه تربیت شوند.
وی با طرح این سؤال که چرا اسلام نسبت به رعایت فضایل اخلاقی بسیار توصیه و رذایل اخلاقی مانند غیبت، ربا و غیره را بسیار قبیح و ناشایست بیان و شدیدا نهی کرده است؟ پاسخ داد: زیرا اسلام میخواهد جامعه بشری، اجتماعی پاکیزه باشد، در جامعهای که غیبت، دروغ، حسد، تهمت و بدبینی وجود دارد زندگی و نفس کشیدن سخت است، اسلام شدیدا رذایل اخلاقی را محکوم و با نفرت انگیزترین اعمال مقایسه کرده است تا روابط انسانی سالمی در جامعه حاکم باشد.
تولیت آستان قدس رضوی دلیل سفارش اسلام به رعایت مکارم اخلاق و انفاق در جامعه را ایجاد الفت، دوستی، همدلی و مهربانی در میان افراد جامعه دانست و گفت: اگر در جامعه انفاق نباشد و افراد به یکدیگر نیاز نداشته باشند زمینه محبت در جامعه نیز از بین میرود، خداوند زمینه احسان، انفاق و محبت را در جامعه ایجاد کرده تا همراهی و همدلی میان افراد جامعه وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: اعمال عبادی که به صورت اجتماعی توصیه شده مانند نماز جماعت و انجام حج در یک مکان و زمان خاص برای آن است که کنار هم بودن انسانها موجب الفت و محبت در میان آنها میشود و اسلام به دنبال ایجاد این دوستی و مهربانی در میان بشریت است.
مروی با بیان اینکه حرم مقدس امام رضا(ع) و این آستان نورانی مجموعهای متعلق به حجت خدا و پاره تن رسول خدا(ص) است، لذا تمام شئون آن باید الگو باشد، اظهار کرد: اینکه تربیت مدرس اخلاق را جزو کارهای اولیه خود در آستان قدس رضوی قرار دادهایم به آن سبب است که به ضرورت نیاز برگزاری آن رسیدهایم، اینجا دستگاه حجت خداست، رفتار خدام و کارکنان آن نباید با آنچه شأن و جایگاه این مکان قدسی ایجاب میکند، متفاوت باشد، بلکه باید نزدیکترین انطباق را با سیره اخلاقی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) داشته باشد.
وی عنوان کرد: گاهی یک برخورد و رفتار شایسته میتواند فردی را تا ابد مجذوب امام رضا(ع) کند و گاهی یک برخورد و رفتار ناصحیح و غلط میتواند شخصی را تا آخر عمر از این آستان نورانی دور کند، ما نسبت به رفتار خود در این مکان مقدس مسئول هستیم و نمیتوانیم بیتفاوت باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: این دستگاه مقدس اعتبار و حیثیتی الهی دارد که امروز به عنوان امانت در دست ما قرار دارد، باید از این بهترین امانت الهی با تمام وجود صیانت و دفاع و برای افزایش محبت حضرت رضا(ع) در دلها از تمام بسترها و توان خود استفاده کنیم.
وی گفت: در مجموعه آستان قدس رضوی چه در میان خدام و چه کارکنان باید کسانی باشند که بر محبت امام رضا(ع) در دلهای مردم بیافزایند، خونهای پاک فراوانی در طول تاریخ ریخته شده تا این ائمه اطهار(ع) برای بشریت بمانند، علمای بسیاری که بلندگو و معرف اهلبیت(ع) بودند و هزاران شیعه و محب اهل بیت(ع) توسط غاصبین و ظالمین شهید شدند تا امروز این آستان مقدس برپا باشد.
مروی با تأکید بر اینکه برگزاری دوره آموزشی تربیت مدرس اخلاق خدمت در آستان قدس رضوی کاری تشریفاتی و کلیشهای برای ارائه آمار نیست، بلکه از روی اعتقاد قلبی دست به این اقدام زدهایم، گفت: مدرسانی که در این دوره تربیت میشوند قرار است به افرادی که در درون دستگاه امام رضا(ع) مشغول فعالیت هستند، تعلیم دهند لذا این دوره بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی مقدمه برگزاری دوره آمورش اخلاق در آستان قدس را کسب معرفت نسبت به امام رضا(ع) دانست و اظهار کرد: اگر معرفت به امام رضا(ع) وجود نداشته باشد برگزاری هزاران دوره آموزشی نیز مؤثر نخواهد بود، باید ابتدا شناخت صحیح نسبت به مقام امام رضا(ع) و این حرم منور که مکانی قدسی و مضجع شریفی که محل رفت و آمد ملائكهاللّه و ارواح انبیاء و اولیاءالله و شهدای عالی مقام است، ایجاد شود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: فردی که در این آستان مقدس و حرم نورانی مشغول به فعالیت است، ابتدا باید با جایگاه خود آشنا باشد و سپس الزامات این مکان مقدس را بداند و نسبت به منصب بزرگ خادمی حضرت رضا(ع) معرفت داشته باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از علمای بزرگ آرزوی خدامی این دستگاه مقدس را داشتهاند، به مدرسان آینده اخلاق خدمت در آستان قدس گفت: شرط تأثیر هر موعظهای، این است که ابتدا واعظ خویش باشیم، ابتدا باید به تهذیب نفس و خودسازی خود همت کنیم و سپس به دیگران نیز توصیه و ارشاد نماییم.
مروی در پایان با نقل حکمتهایی از زندگینامه علمای بزرگ اسلام، زندگینامه علما را یکی از بهترین روشها برای ترویج فضیلتهای اخلاق و معنویت روح دانست و تصریح کرد: زندگی علمای بزرگ ما سرشار از معنویت و سلوک الیالله است که باید برای مردم بیان شود.
انتهای پیام