چهره برگزیده هنر انقلاب: فریب این جایزه را نمی‌خورم
کد خبر: 3964041
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
گزارش ایکنا از اختتامیه هفته هنر انقلاب؛

چهره برگزیده هنر انقلاب: فریب این جایزه را نمی‌خورم

طی مراسمی در حوزه هنری وحید یامین‌پور به عنوان چهره هنر انقلاب سال 99 انتخاب شد.

به گزارش ایکنا، اختتامیه هفته هنر انقلاب با معرفی وحید یامین‌پور به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی هنری کشور و همچنین هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی، دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه در محوطه باز حوزه هنری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه گفت: قدردان و ممنون تک‌تک بزرگوارانی هستیم که به عنوان نامزد در این برنامه مطرح شده‌اند نه فقط به دلیل فاخر بودن آثارشان و یا سطح و کیفیت آنها بلکه به خاطر مجاهدت و به خاطر هزینه دادن و ماندن پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وحید یامین‌پور چهره سال هنر انقلاب در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: قد جایزه هنر انقلاب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه، ولی بودن در کنار این چهره‌ها و اساتید برای تمام عمر باعث افتخارم است و از اینکه نامم در کنار همه اساتید بود بر خودم می‌بالم.

وی ادامه داد: تعبیر هنر انقلاب و این جایزه برای من خیلی بزرگ است و من با این جایزه فریب نمی‌خورم چراکه اندازه کم خود را می‌دانم. در ضمن دنیای پیرامون را دزد انگیزه و دزد اخلاص می‌بینم و گرانقدرترین چیزی که باید از آن مراقبت کنیم را انگیزه پرشور و خالصانه می‌دانم؛ باید این انگیزه‌‌ها را حفظ کرد و نگهدار آن بود.

افشین علا شاعر و نامزد چهره هنر انقلاب نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و برای حضور در این برنامه غزلی را به شرح زیر برای حضار قرائت کرد؛

از ماه و سال تازه‌تري ، از بهار هم
از لحظه هاي پرتپش انتظار هم

 بغض از گلوی صاعقه وا می‌كنی به خشم
با بوسه‌اي ز غنچه بي‌برگ و بارهم

 مي بيني آنچه را كه چو من در حساب نيست
چون آينه نمي‌گذري از غبار هم

 رو مي‌كني زلطف به روياي خفتگان
سر مي زني به مردم شب‌زنده‌دار هم

 دام از چه مي‌نهي چو مجال گريز نيست
تير از چه مي زني كه نجنبد شكار هم

 از زهد ما چه سود كه خاصان درگهت
شكرت نگفته اند يكي از هزار هم

 غرقيم در گناه و گرامي به نزد خلق
اين آبرو مريز به روز شمار هم

علی محمد مودب؛ شاعر و نامزد چهره سال هنر انقلاب نیز در این برنامه با بیان خاطره‌ای از پیدا شدن جسد شهید یکی از بستگانش گفت: هر وقت فکر میکنم که کاری کردم و یا آزاری می‌بینم و یا وقتی که کم می‌آورم، خاطره‌ای از شهدا را به یاد می‌آورم و به یاد می‌آورم که هیچ کاری نکرده‌ام در قبال کسانی که همه وجودشان را داده‌اند. در ضمن افتخار دارم شعرم چهره آدم‌هایی بوده است که چهره نبوده‌اند و امیدوارم خدا در روز قیامت هم ما را دریابد.

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی؛ دبیر هنری مسابقه و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد این نمایشگاه بیان کرد: مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» آذر سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون؛ رئیس جمهوری فرانسه نسبت به اهانت نشریه «هبدو» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان خود را برای جذب اثر منتشر کرد.

وی افزود: بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۶۶ کشور در این رویداد شرکت کردند که امروز در این نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت«ایران کارتون» تماشا کنند.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» تاکید کرد: اختتامیه این رویداد همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد که برپایی مختصر و آنلاین آن و یا به‌صورت حضوری و گسترده به شرایط کرونایی در آن زمان بستگی دارد.

در بخش دیگری از این مراسم محمدمهدی دادمان؛ رئیس حوزه هنری نیز در سخنانی بیان کرد: آنچه در این فرصت عرض می‌کنم فهم اجمالی حقیر از رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی است. در حقیقت عرضه فهم این کمترین محضر بزرگان، اساتید و اندیشمندان هنر و فرهنگ اسلامی است به غرض بهره بردن از نکات و مباحث عزیزان و مباحثه حول آن. حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز بود. یک کانون اجتماع هِمَم هنرمندان انقلاب  برای خلق نمونه‌های برجسته هنری و محلی برای گفت‌وگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد و بستری برای رشد هنر انقلابی. رشد هنر انقلاب اسلامی مستلزم  رشد توامان ایده خلاق  هنری و پرورش هنرمند متعهد است؛ که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد سنت‌های هنری انقلابی، اصیل و در عین حال نو متولد می‌شود.

وی ادامه داد: یک ایده هنریِ نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم آغوشیِ ذوق و اشراق متولد می شود. ایده های هنری پخته، رشید و بالغ می توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ کنند. آنگاه که با نوآوری در محتوا یا خَرق قالب، یک جریان هنری نوین در عرصه‌ای پدیدار می‌شود. زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری را از این منظر بررسی کنیم. آنجا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه‌ای بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت قلب هنرمند متعهد را از آنِ خود ساخته و یک سنّت زنده و نوی هنری و ادبی تعیّن می‌یابد. در ضمن ماهیّت هنر و فرهنگ‌ ایجاب می‌کند که پرورش  هنرمند را در میدان عمل و کنش هنری جست‌و‌جو کنیم. نه در جهان علم و در مدرس و مشغول آموزش. زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست؛ نه کلاس‌های آموزشی.

دادمان تاکید کرد: رشد اساساً از جنس سلوک است و آموزش در خوش‌بینانه‌ترین تقریر لوازمی در کوله بار سالک. سالک باید بیش از همه عازم باشد، اهتمام بر مقصد کند، مرشدِ راهی یابد و پای در مسیر گذارد. هنرمند مکتبی و متعهد نیز در مواجهه هنری حقیقی با مساله واقعی مکتب و نهضت، در میان خلق اثر به قصد اثر بر مخاطب خود و در زیست مجاهدانه و مومنانه‌اش پرورش می‌یابد. هسته هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشدیافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در زیست بوم هنر انقلاب شناخته و بدون هضم شدن در ساختارهای بروکراتیک به دنبال تحقق آن است.

وی بیان کرد: هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضمون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نائل می‌شود. به تعبیر دقیقتر سنت‌های هنری به مضمون گره‌خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند. ورنه که ایده‌ای فرم‌زده و برآمده از فنّانگی است. همچنین مضمون نه آن پیام‌های شعارزده و تهی مغز است که بوقچی‌های این طرفی یا آن طرفی با پژواک پرتکرار آنها گوش فلک را کر کرده و فضای اجتماعی را اشباع؛ و نه آن حرف‌های صد من یک غازِ بی‌خاصیتی است که به رنگ‌ولعاب فن و مشّاطه قریحه‌فروشان سرخاب سفیدآب کرده و به نامِ نامیِ معنا بر جامعه عرضه می‌شود.

معرفی چهره سال هنر انقلاب چند سالی است که از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی همزمان با شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی انجام می‌شود. قبل از این مراسم نمایشگاه گزیده‌ای از آثار مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha