تأمل در شکوه عصر طلایی اسلام
کد خبر: 3965714
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
برگزاری نشست تقدیر از واقفان موزه هنر مصطفی(ص)

تأمل در شکوه عصر طلایی اسلام

نشست مجازی تقدیر از هنرمندان واقف بین‌المللی موزه هنر مصطفی(ص) به مسلمانان انگیزه می‌دهد تا با تأمل در شکوه و عظمت عصر طلایی اسلام، از آن الهام بگیرند.

واقفین موزه هنر مصطفی

به گزارش ایکنا، به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، فدراسیون جهانی علم (WSF) با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) نشست تقدیر از هشت هنرمند واقف موزه هنر مصطفی(ص) را به همراه نمایشگاهی مجازی از آثار هنری اهدایی به موزه برگزار کرد.

هنرمندان سرشناس و علاقه‌مندان به هنر از کشور‌های هند، آمریکا، ایتالیا، انگلیس، مجارستان، ایران و امارات در این رویداد مجازی حضور پیدا کردند.

سیدعلی عمرانی، مدیر اجرایی بنیاد مصطفی(ص) در توضیحاتی اظهار کرد: موزه هنر مصطفی(ص) خاستگاه هنرمندانی از سراسر جهان است که عاشق ترویج صلح، امنیت و سلامت بشریت با نام حضرت مصطفی(ص) که با زبان خلقِ آثار هنرمندانه خود امکان گفت‌وگو را با تمامی ملل فراهم می‌آورند.

وی ادامه داد: این موزه مأموریت روایت ارزش‌های حضرت مصطفی(ص) و جهان اسلام در تثبیت صلح و امنیت با تمرکز به توسعه علم و فناوری را با چشم‌انداز ایجاد محفلی بین‌المللی به منظور گفتمان‌سازی علم و فناوری حول محوریت حضرت رسول اکرم(ص) دنبال می‌کند.

ارم رضوی، رئیس فدراسیون جهانی علم اظهار کرد: هدف از این نشست که به بررسی ابعاد مختلف علم و هنر می‌پردازد، ارتقای هنر از طریق علم و علم از طریق هنر است. در این رویداد افرادی با پیشینه و فرهنگ‌های مختلف و عمدتاً مسلمان گرد هم آمده و دیدگاه‌های خود را در مورد علم و هنر -به ویژه هنر اسلامی و هنر خاورمیانه- به اشتراک گذاشتند.

کریتی دوداجا متخصص مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی از آکادمی داموس میلان ایتالیا، سخنران اصلی این مراسم بود.
 
در این نمایشگاه هنری مجازی -که موسیقی قوالی (موسیقی مذهبی صوفی‌های هندوستان) به آن شور و حال ویژه‌ای بخشید- آثار هنری اهدایی از هنرمندان سبک پرتره، امپرسیونیسم، منظره‌نگاری و خوشنویسان برجسته در زمینه خطاطی به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی به نمایش گذاشته شد.
 
به گفته رئیس فدراسیون جهانی علم یکی از آثار هنری نفیسی که به موزه هنر مصطفی(ص) اهدا شده است، تمثال امام جعفر صادق(ع)، دانشمند بزرگ جهان اسلام و بنیانگذار نهضت علمی است. نکته جالب توجه این است که این اثر متعلق به هنرمندی مسیحی بوده و نقاشی آن یک سال و نیم به طول انجامیده است.

رضوی تأکید کرد: از آنجایی که این موزه علمی است، می‌بایست پیشگامان نهضت علمی جهان اسلام، جایگاه ویژه‌ای در آن داشته باشند. اکنون مغز‌های متفکر دوران طلایی اسلام و نیز دستاورد‌های علمی این دوران باید بار دیگر مطرح و به مسلمانان معرفی شوند.

یکی دیگر از آثار هنری برجسته اهداشده به موزه، نقاشی‌خطِ (ترکیبی از خطاطی و نقاشیِ رنگ روغن) حدیثی از حضرت محمد(ص) با مضمون «من شهر دانش هستم و علی در آن» است.
 
از دیگر هنرمندان حاضر در این نشست مجازی که آثار هنری خود را به موزه هنر مصطفی(ص) اهدا کردند، دارنده مدال طلا در خوشنویسی عربی و برنده جایزه خوشنویسی انگلیسی بودند. خانم شیپرا مالهوترا، که تاکنون سه بار برنده جایزه خوشنویسی انگلیسی شده، به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: در این نمایشگاه آثار مختلفی - از قلع‌کاری گرفته تا نقاشی انگشتی- به نمایش گذاشته شد.
 
رئیس فدراسیون جهانی علم، با تأکید بر الهام‌بخش بودن این نشست گفت: اگر چه افراد زیادی از برخی کشور‌های مسلمان تحصیل‌کرده هستند، اما هنوز هم بسیاری از مردمِ جوامع مسلمان یا کشور‌هایی که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، تحصیلات عالی ندارند.

وی افزود: چنین رویداد‌هایی به مسلمانان انگیزه می‌دهد تا با تأمل در شکوه و عظمت عصر طلایی اسلام، از آن الهام بگیرند. توسعه شبکه‌های مختلف باعث می‌شود هنرمندان بیشتری در آینده در این رویداد شرکت کرده و برای اهدای آثار هنری خود به موزه هنر مصطفی(ص) ترغیب شوند.
انتهای پیام
captcha